Fast eller Rörlig Annonsbudget?

Många använder idag en fast summa varje månad att annonsera för i sina olika kanaler.  Är det verkligen rätt väg att gå? 

Varje månad på ett år är olik den andra och varje dag på veckan är dessutom olik den andra.  Är det då verkligen rimligt att vi redan innan ska bestämma att vi ska spendera exakt 100 000 varje månad? Där dessa 100k i sin tur fördelas jämt per dag.

Om kampanjens syfte är Varumärkesbyggande kan det absolut vara rimligt – men för konverteringsdrivande kampanjer? Knappast.

Det är ju lite som att stänga butiken när där står folk i kassan!

Google Ads & Google Shopping

Om du har en bra kampanj med hög Konverteringsgrad, men din fasta budget begränsar dig till att bara ha en Impression Share på runt 50% – borde du inte testa att höja budget för att nå närmare 100% Impression Share och se om du kan hålla din Konverteringsgrad?

För vad säger att de 50% som inte ser din annons är sämre trafik än dem 50% som ser den? Den kanske är bättre!

ROAS & Kostnad per Konvertering

Att jobba efter ROAS(Return On Ad Spend) eller Kostnad per Konvertering kan vara mycket effektivare.

Om du har råd att betala 150kr för en konvertering och du ligger på 100kr/ konvertering i dina kampanjer – borde du inte kunna öka din budget för att testa marknaden? 

Om du idag spenderar 100 000 i månaden och har en ROAS på 500% – vill du inte se om du kan spendera 200 000 och hålla en ROAS på 500%? 

Kom igång

Det är ett stort steg att helt gå över till en rörlig annonsbudget – så testa det stegvis för att hitta rätt väg.

Testa på enstaka kampanjer – välj ut en kampanj som går bra men som inte fått tillräckligt med utrymme pga den begränsade budgeten. 

Trappa sedan upp successivt om det ser ut att vara lönsamt.

Sportsmaster

Sportsmaster i Norge gick över till en ROAS-budget och kunde därför följa med när sök ökade vid specifika tillfällen. 

Som i Mars 2020 när sök på träningsutrustning (treningsutstyr) sköt i höjden – tack vare ROAS-budget kunde dom följa med hela månaden och inte begränsa sin synlighet när behovet fanns. 

Resultatet kan du se nedan:

Treningsutstyr-interesse-over-tid-google-trends_a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98-1

resultat-sportsmaster_a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

Vill du ha en nulägesanalys av dina befintliga kampanjer för att se om du kan gå över till rörlig annonsbudget? Kontakta oss!

 

Du kanske också gillar dessa inlägg

Så kommer du igång med annonsering på...

 

Nu har Snapchat äntligen lanserat ett annonseringsverktyg, precis som sina...

Detta är responsiva annonser för display |...

Google lanserade responsiva annonser för Display-nätverket för över ett år sedan....

Mäta framgång i display-annonsering |...

Annonser genom Google’s Display Network (GDN) är det annonsformatet vi möter mest...