Hur många handlar på webben vid första besöket?

Knappt 40% av de som genomför ett köp i din E-handel gör det första besöket! 

Det är så klart inte helt felfri data som vi kan luta oss mot – men faktum är att det egentligen är ännu färre. Vi har samlat data från 10 olika E-handelsföretag och tittat på det som Google kallar Path Length. Den används för att se vilka vägar en kund tagit sig till en konvertering (i detta fallet en transaktion) – Vilka källor & hur ofta från varje källa. 

Ett problem med denna data är att de som enligt datan handlat på första besöket(sessionen) – troligen inte är på din webbplats för första gången. Det kan vara från en ny Enhet – en annan webbläsare eller att personen rensat sina cookies (orkar inte ens nämna ITP från Apple). Med det sagt är det alltså MINST 60% av alla potentiella köpare som kommer behöva mer än en Session för att handla. Vissa så många som +12. 

Detta är egentligen inget konstigt – dock är det väldigt viktigt att vara beredd på. För vi som jobbar med performance marketing – vi har ofta någon att rapportera till – och ibland är där inte förståelse för att det ska ta så många steg. Vi måste alltså styra dessa förväntningarna från början. Och dessutom anpassa vår marknadsföring efter det.

Kontakta gärna oss om du vill veta mer.

Du kanske också gillar dessa inlägg

Säljtips: Öka din försäljning genom 1 enkel...

Känner du som säljchef eller säljare att det arbete som läggs ner inte ger det resultat...

Gör en målgruppsanalys och effektivisera...

Vill du effektivisera säljcykeln och uppnå målsättningar för både dig som säljare och...

Säljtips: Säljstatistik som hjälper dig att...

Ibland kanske du gör antaganden om att vara en effektiv, trevlig och bra säljare. Och...