B2C – E-handel

 

E-handeln ökar som aldrig förr – ökar du dina marknadsaktiviteter?

 

För att kunna vara slagkraftig när handeln på nätet ökar krävs det mer resurser i dina digitala aktiviteter. Det är knappast läge att känna sig nöjd med aktiviteterna man gjort hittills och hoppas man ska kunna glida sig igenom kommande år på det. Nej, det gäller att öka för att inte bli omsprungen av nya hungriga konkurrenter och för att minska gapet till konkurrenterna i toppen.

Att där står folk redo att handla finns där inget tvivel om – du måste bara se till att det är dig dom väljer!

Utforska nya kanaler & förbättra dina befintliga

 

För att öka krävs inte bara att du jobbar hårdare i kanalerna du redan är aktiv i – utan börjar utforska nya kanalmöjligheter också.

Du behöver även se till så att trafiken du får till din E-handel får rätt förutsättningar för att slutföra ett köp. Är din webbplats ständigt den bästa versionen den kan vara? Varje hinder på väg till en konvertering är viktig att ha koll på och jobba aktivt med.

Nedan har vi samlat en lång rad insatser och åtgärder vi hjälpt våra E-handelskunder med de senaste åren (både marknadsledande & nya E-handelssatsningar). Dom är alla redo för vad som komma skall – är du?

11 tips - banner

Vad gör Synlighet?

  • * Kampanjplanering och långsiktig marknadsstrategi – Vi ger er råd och utformar tillsammans med er en långsiktig strategi samt kampanjplan som är anpassad för ert företag. 
  • * Kvalitativ och kvantitativ konverteringsoptimering.  
  • * Varumärkes- och målgruppsanalys – Vi ser till att varumärkets attribut är väl i linje med var er målgrupp finns och de som ni önskar attrahera. Vi ger råd i förhållande till kreativt innehåll, utformning och kampanjplanering.
  • * Kanalval – Rätt kanaler för ert varumärke, era produkter och målsättningar
  • * Teknisk analys och implementation
  • * Analys, åtgärdsförslag och implementation av åtgärder – Vi är proaktiva och kommer med förslag baserat på kvantativ och kvalitativ analys. Om ni önskar implementerar vi även dessa.
  • * Vi sköter hela eller delar av våra kunders annonsering och kommer igång väldigt snart från det att samarbetet startats.
ehandeln-2020 (1)

E-handelns utveckling – hämtad från E-barometern – E-handelsrapport av Postnord

GOOGLE SHOPPING

Har ni INTE kommit igång med Google Shopping?

Då är det hög tid!

För framgångsrika E-handlare är det inte ovanligt att upp till 50% av köpen kan komma från Google Shopping.

För E-handlare som är i starten av sin resa är Google Shopping ett måste för att få rätta farten i början. Första perioden är det vanligt att upp till 80% av köpen kommer från just Google Shopping

LOGO TIMI

Ökning med 400% – 2020

Timi of Sweden har under 2020 ökat köp gjorda från Google Shopping med över 400% – utan att höja annonseringsbudget.

Genom att jobba strategiskt med sina bästsäljande produkter och hela tiden ha en hög exponering på dessa vid sök som ligger nära Produkttitel har gjort att produkterna har matchat sök-intentionen.

Nu har Timi mer Budget över att spendera på Branding-aktiviteter för att öka Varumärkeskännedom i Sociala Kanaler

brandingvsperformance-768x461

Branding vs Performance

 

För att få bra lönsamhet och kunna öka på sikt krävs en bra balans mellan Brandingaktiviteter & Performance – alltså fördelning av att synas för de som aktivt söker efter dina produkter & för de som passar din Buyer Persona men som inte är köpredo just nu.

Nuvarande Marknadsstatus

 

Det första ni bör göra är att analysera er nuvarande status på marknaden. Hur många marknadsandelar har ni idag? Vilka är era största konkurrenter och vem är ledande på marknaden?

Ni behöver även veta ungefär vem & hur stor er målgrupp är – börja hellre smått och skala senare om ni är i början av era brandingaktiviteter.

Rätt kanaler och aktiviteter

 

Idag är det väldigt svårt att få en bra organisk spridning i Sociala Medier – men det behöver inte kosta mycket för att komma igång med betald spridning. Du behöver inte betala många kronor för att driva trafik till din webbplats eller få hög exponering på dina inlägg & annonser.

Det viktiga blir analysen – hur relevant är trafiken i de olika målgrupper vi kör annonsen mot? Gör dom någon form av mikrokonvertering? Ökar sök på vårt varumärke på Google?

Brandingaktiviteter kan ta flera månader innan det bär frukt – därför är det viktigt att ha koll så det händer interaktioner som kan ha påverkan av ihågkommande av varumärke.


Kontakta Synlighet?

Dags att Accelerera din Digitala Marknadsföring? Hör av dig! Vi pratar gärna med er för att ge tips & råd om era nästa steg!

Säkerheten viktigast för Svenskarna

Vi frågade över 500 e-handlande svenska konsumenter om vad som betyder mest när de ska handla online.

Resultatet från undersökningen visar att en övervägande del lägger störst vikt vid att det är säkert att genomföra ett köp i webbutiken man handlar ifrån.

Läs vår undersökning från Dagens Industri här

Knappt 40% Handlar på första besöket

Det är viktigt att ha förståelse för hur komplext ett köp kan vara – vissa är köpredo och hittar er produkt via Google Shopping och köper på första interaktionen. Men det är långt ifrån det normala. Oftast krävs betydligt mer än så och kunderna forskar mer än aldrig förr innan dom slutför ett köp.

Vi estimerar att siffran egentligen borde vara en bra bit under 20% då vi inte tagit hänsyn till annan data än Cookiebaserad – vilket enkelt kan raderas och helt plötsligt är du en ny besökare. Eller om du slutför köpet från en annan enhet.

Vi har undersökt 10 av Synlighets största E-handlare hur många interaktioner som behövs för ett köp – och över 60% behöver mer än ett besök på sig – vissa så många som upp till 10+ besök. Läs mer här

SYNLIGHET

Felsökning av Webbplats

Idag är besökare mer kräsna än någonsin. Minsta störmoment på din webbplats kan få en besökare att gå någon annan stans.

Med hjälp av Google Tag Manager kan vi spåra misstänkta störmoment och sända datan in i Google Analytics. Vi kan sen se om de som blivit utsatt för störmoment har en högre drop-out eller sämre konverteringsgrad än de som inte blivit drabbade. Vanliga fel vi testat:

  • * Valutan matchar inte inställda språket.
  • * Valsvårigheter – En användare missat välja färg eller annat obligatoriskt attribut på en produkt.
  • * Ej i Lager – Driver vi trafik till produkter som inte finns i lager?
  • * Diskrepans i Kampanjkod-användade & slutförande av köp
  • * Felmeddelanden & Error

Även här är det bara fantasin som sätter gränser – har ni en teori om en eller flera ”konverteringsdödare” på er webbplats – sätt upp spårning på eventuella fel och samla datan i Google Analytics. Se mer här

Remarketing

Når du ut till dina tidigare besökare igen?

Hur håller du innehållet i din Remarketing relevant om du har ett stor produktutbud?

Använder du ”Conditional Based” Remarketing?

Använder du Dynamisk Remarketing?

dynremarGif

Dynamisk Remarketing

Jobba framgångsrikt med Remarketing

 

Dynamisk Remarketing

Vissa delar av din Remarketing vill du bara ha ”Always On” – för att ständigt vara närvarande för dina besökare senaste tiden. För att så effektivt & underhållsfritt som möjligt komma igång ska ni satsa på Dynamisk Remarketing.

Denna annonstyp är tillgänglig på Facebook/Instagram – Google Display & Pinterest. Det innebär att produkterna en besökare interagerat med på er webb (Kollat eller Lagt i varukorg) dyker upp i deras sociala flöde eller som Display Ads. Helt automatiserat med vilken produktdata ni vill addera till (Produkttitel & pris är vanligast).

Conditional Based Remarketing

Att anpassa budskapet på din Remarketing baserat på vad en användare gjort på din webbplats kan ge stor effekt och här sätter bara fantasin gränser.

Ett exempel är att ge en besökare en rabattkod om dom kommit till Utcheckningen men inte slutfört köp – så länge deras varukorg haft större värde än Avg. Order Value.

Hur man sen förmedlar denna information kan vara allt från en Displayannons med en Rabattkod till ett automatiserat E-mail.