
Om det är något som marknadschefer har lärt sig under åren sedan internet tog över vår kommunikationsvärld, så är det att hemsidan, ja den har oerhört stor betydelse. Det är viktigt att driva trafik in till hemsidan genom olika smarta marknadsstrategier som ska vara både effektiva i förhållande till relevans i trafiken och kostnadseffektivitet och […]
Läs mer
Det är viktigt att lägga lite extra krut på att skriva bra intresseväckande rubriker till sina blogginlägg, nyhetsbrev, webbplats, sociala medier eftersom rubriken spelar en stor avgörande roll i besökarens beslut om den ska ta del av innehållet eller inte. Utan en relevant och lockande rubrik är risken stor att innehållet försvinner i massflödet av […]
Läs mer
Ansvarar du för en marknadsbudget och investerar denne på ett eller annat sätt, utan att egentligen veta exakt vad det är din investering ger för resultat? Då är du inte ensam. Oändligt många marknadsavdelningar och marknadschefer har den svåra uppgiften framför sig: vad gav mina insatser för resultat? Ledningen vill veta vart deras pengar gick […]
Läs mer
Det är viktigt att få till en fungerande content marketing process men det är inte så alltid lätt att veta hur man går till väga. Börja med att bestämma vilka som ska ingå i content gruppen och dela upp vem som gör vad. Men glöm inte bort resten av medarbetarna på arbetsplatsen. För att kunna skapa ett så värdefullt innehåll som möjligt för användarna av de olika kanalerna är det viktigt att ha ett bra fungerande samarbete även inom organisationen, så att man kan dra nytta av allas kunskaper och erfarenheter. Nästan alla medarbetare sitter på unik kunskap om målgruppens olika frågeställningar och har expertis inom sitt yrkesområde. För att få så bra resultat som möjligt av sin content marketing är det viktigt att lyckas att få med alla medarbetare på tåget innan det börjar rulla och få dem att förstå processen.
(mer…) Läs mer
Måndag och det innebär början på en ny vecka. Det innebär också slutet på Almedalsveckan 2019. Trots att Visby var något tommare, kallare och blåsigare i förhållande till tidigare år bjöds det på många fullsatta seminarium, heta diskussioner och intressanta nya vindar – både i politik, samhälle och företagande. Synlighet var på plats och tre […]
Läs mer
Vi lever idag i en värld där konsumenten har mer makt än någonsin. Valmöjligheterna är oändliga och all världens information kan nås med bara ett enkelt knapptryck. Som följd får dagens företag allt svårare att nå ut i bruset, väcka intresse och sprida rätt information, på rätt plats vid rätt tillfälle. Det råder en ständig […]
Läs mer
Att digitalisering är på allas läppar är tydligt. Vi befinner oss mitt i ett omvälvande paradigmskifte där det digitala genomsyrar allt vi gör – varje sekund, minut och dag. Sådant som man tidigare bara såg på film – robotar, hologram och självkörande farkoster – är inte långt borta. Redan idag digitaliseras, robotiseras och automatiseras allt […]
Läs mer
Som Joe Chernov en gång sa: ”Great marketing makes the customer feel smart”. Dagens teknologi och utvecklingen inom vårt digitala samhälle har positivt bidragit till Inbound Marketings utveckling och hjälper till med just detta: att genom olika typer av content hjälpa kunden till att i princip ta sitt eget beslut. Att sedan göra detta med hjälp av […]
Läs mer
Känner du som säljchef eller säljare att det arbete som läggs ner inte ger det resultat som du kanske hade planerat för eller önskat? Är du kanske i den positionen då dina prospekts inte längre svarar i telefonen: du försöker förgäves att nå fram till dem, och när de väl svarar pitchar du kanske lite […]
Läs mer
Ibland kanske du gör antaganden om att vara en effektiv, trevlig och bra säljare. Och absolut – det kanske du är! Men genom att lära dig lite mer om vad data och statistik visar om dig, om kunder och om marknaden, kan du kanske få en inblick som gör dig snäppet bättre på allt det […]
Läs mer
Under det senaste decenniet, har kunders köpresa förändrats betydligt. Det finns ny teknik, nya metoder och ofantligt mycket information som är helt gratis att få tag på. Potentiella kunder behöver inte längre prata med en säljare för att få reda på om en tjänst eller produkt är det bästa för dem: den informationen finns redan […]
Läs mer
En bild säger mer än tusen ord och funkar i nästan alla kanaler. På Instagram som har en miljard användare i månaden läggs det upp 95 miljoner bilder varje dag. Kanske liten summa jämfört med antalet användare men inte liten när det kommer till att synas och stå ut i bruset av alla budskap. Bilden […]
Läs mer
Vi har alla varit där. Du som affärsutvecklare sitter framför din dator och arbetar med prospektering för att få fram ett företag som passar dina kriterier för ”en bra fit”. Du går in på företagets hemsida, gör en snabb research om vad de arbetar med, du hittar rätt person att kontakta på hemsidan och bestämmer […]
Läs mer
Fler och fler företag börjar att fokusera på Inbound Marketing strategier – precis som sig så bör, då fördelarna överväger nackdelarna: det skapar värde för potentiella kunder genom utbyte av gratis kunskap och bidrar till en kundnära och anpassad kommunikation. I den senaste ”State of Inbound: 2018” rapporteras att 75% av Inbound-marknadsteam tror på sin […]
Läs mer
Vill du effektivisera säljcykeln och uppnå målsättningar för både dig som säljare och för ditt företag? Då rekommenderar vi er att lära känna din kund – innan du pratar med dem. Detta gör du genom att utföra en målgruppsanalys och definiera målgruppen (buyer personas) som ni vill erbjuda era tjänster till. Det är inte många […]
Läs mer
Sökmotoroptimering är en viktig del för att lyckas driva trafik till olika hemsidor men det är lätt att snöa in sig på alla de tekniska bitarna inom sökmotoroptimering och lätt att glömma bort att även innehållet på hemsidan har stor betydelse för hur högt den rankas av sökmotorerna. För att göra detta lite enklare går […]
Läs mer
Affärsutveckling handlar om att driva företaget vidare genom att sätta upp processer som är baserade på interna behov, och som ofta utarbetas efter tillväxtmål, vad som fungerade förr – blandat med magkänsla. Ibland kan det vara enkelt att anställa en affärsutvecklare, ge hen en dator och en telefon och säga ”okej, nu kör vi!”, och […]
Läs mer
Du har valt ett tema, gjort research, skrivit ett utkast och fått någon att korrekturläsa det. Du har även hittat några bilder som perfekt illustrerar det du försöker berätta. När du ska trycka på ”publicera” finns det något som stoppar dig. Har du glömt något? HÄR ÄR EN KONTROLLISTA MED 5 SAKER DU SKA KONTROLLERA […]
Läs mer
I förbindelse med introduktionen av GDPR, har Google gett oss nya styrmöjligheter när det kommer till lagring av data i Google Analytics. En av dessa är det som på engelska kallas för ”Data Retention” (Lagring av användare och händelsedata). Detta är den inställning som bestämmer hur länge data ska lagras i Google Analytics. Den valda inställningen […]
Läs mer
Den 1 mars påbörjade Synlighet sitt ”Frukostmöte On Tour: Inbound Marketing – en lyckad metodik för ökad tillväxt”. Starten gick i Malmö som tappra deltagare lyckades ta sig till, trots snöstormarna och den Sibiriska kyla som vi för tillfället lever med. Där gick vi igenom ”The Basics” och tog deltagarna på en resa genom de […]
Läs mer
Synlighet arrangerade och bjöd in till frukostmöte för att sprida kunskap och insikt inom Inbound Marketing och dess huvudkomponenter. Många av komponenterna inom Inbound Marketing är kända sedan för, men det är först på senare år som man lyckats sy samman dessa komponenter och bildat en helhet som omfattar hela kundresan. Det är inget […]
Läs mer
Vad är Inbound Marketing? Inbound marketing är en kundcentrisk marknadsstrategi som syftar till att attrahera kunder genom att skapa värde istället för att använda traditionella metoder för att nå nya kunder. Det fokuserar på att attrahera kunder genom relevant och värdefullt innehåll, som adderar värde genom varje steg i kundens köpresa. Det skiljer sig ifrån […]
Läs mer
Automatisering i display-kampanjer är inte något nytt. Du har kanske redan använt responsiva annonser, där du inte behöver designa färdiga bildannonser i varje format för display-nätverket? Med Smart Display har vår automatisering gått vidare. Denna intelligenta teknologin kan spara både tid och arbetsbörda för dig, samtidigt som du uppnår mycket bättre resultat! GOOGLE GÖR JOBBET […]
Läs mer
Vi är på väg mot ett sökresultat i Google som inte längre placerar desktop-versionen av webbplatsen först, utan istället mobilversionen. Om din webbplats inte är anpassad efter denna utveckling kan du gå miste om bra placeringar och mycket trafik från sök ifrån mobiltelefoner. Det var strax över 2 år sedan som antallet sökningar på mobil […]
Läs mer
Synlighet har delat mycket kunskap om sökmotoroptimering i Synlighetsbloggen. Vi har förklarat hur du kan dela kunskap och bli den föredragna experten som potentiella kunder uppsöker, samt hur du kan göra dig förtjänt av högre placering i sökmotorerna. Nu ska vi dela några av de SEO-verktyg vi gillar att använda och hoppas att våra tips […]
Läs mer
Vad får ditt företag för varje investerad marknadsförinskrona? Visas dina annonser på varumärkessäkra medier? Vad för värde får jag för min investering? Det är frågor som många företag ställer sig i takt med att programmatisk annonsering blir vanligare och transparensen upplevs minska när avståndet mellan medier och annonsörer ökar. Enligt en undersökning från, Infectious […]
Läs mer
Google Search Console, tidigare Google Webmaster tools, är en gratis tjänst som kan dig värdefull information om din webbplats och användarna som söker efter dig. Du får bland annat information om söktrafik, tekniska statusuppdateringar, crawling-data som kan hjälpa dig att hålla webbplatsen synlig och användarvänlig. Som ny användare av Google Search Console kan det vara […]
Läs mer
Använder du dashboards i Google Analytics för att målstyra era aktiviter inom digital marknadsföring? I så fall är sannolikheten stor över att du irriterat dig över begränsningarna som finns i detta rapporteringsverktyg. Eller kanske du har börjat använda ett tredjepartsverktyg för att visualisera och rapportera data, just för att Google Analytics inte ger dig den […]
Läs mer
Den 2:a november bjuder Synlighet på frukost och samtidigt gästas vi av Thomas Bering till Malmö för att prata om framtidens digitala marknadsföring. Thomas Bering (Head of Performance, Google) kommer för att berätta om hur Google ser på framgångsrik digital marknadsföring och betydelsen av data för hela organisationens framgång. Hur företag kan förbättra användandet av data […]
Läs mer
Nu har Snapchat äntligen lanserat ett annonseringsverktyg, precis som sina konkurrenter Facebook, Instagram och LinkedIn. Undrar du över vilka möjligheter som finns med Snapchat-annonsering och hur du kan komma igång? Det ska vi svara på! Det som är intressant med Snapchat är att användarna huvudsakligen är unga: 92% av svenska gymnasietjejer använder Snapchat dagligen* Upp […]
Läs mer
Google lanserade responsiva annonser för Display-nätverket för över ett år sedan. Annonsens storlek, utseende och format justeras automatiskt så att du sparar tid och kan bli godkänd för fler webbplatser. Här kan du läsa om hur du kommer igång med responsiva annonser! Display-nätverket från Google består av över 2 miljoner webbplatser som har olika krav […]
Läs mer
I dröm-fasen utforskar användarna gärna vilka möjligheter som finns utan att ha någon klar tanke om vilken plats eller med vem som resan ska beställas genom. 37% av amerikanerna tänker till exempel på semester en gång i månaden. Detta kan vara alltifrån att man hör från en bekant om en trevlig destination eller har sett […]
Läs mer
Det kan se ut som att skillnaden mellan att ha HTTP och HTTPS bara handlar om en bokstav. Sanningen är att denna bokstav kan ha en stor inverkan på din webbplats. Låt oss ta en genomgång om vad HTTPS betyder för din webbplats och din synlighet. Vad är HTTPS? HTTPS ser till att kryptera informationen […]
Läs mer
En trögladdad webbplats kan hindra dig från att få en bra placering på Googles sökresultat, och ger dig färre konverteringar i förlängningen. Här hittar du fyra tips till hur du kan öka responstiden på din webbplats. Varför är hastigheten på webbplatsen viktig för mig? 4 av 10 amerikaner ger upp om mobilsidan på en webbutik […]
Läs mer