Är SEO en bra investering för en e-handel?

Vad borde du som e-handlare tänka på när det kommer till SEO? Hur håller man måttet i en i en konkurrensutsatt marknad? Få svar från två av Sveriges främsta SEO-experter. 

SEO är en metod för att förtydliga för sökmotorerna vad din webbplats handlar om i syfte att få högre positioner i sökresultat och därmed mer trafik. En väl utformad och optimerad webbplats med högkvalitativt innehåll kommer sannolikt att få bättre placeringar, vilket ökar din e-handels synlighet och leder till ökade möjligheter till försäljning.

Vi har pratat med två experter på ämnet om vad du som e-handlare bör tänka på när det kommer till SEO; Daniel Larsson, som i sin roll som Head of SEO på MEDS hjälpt företaget att öka sin organiska synlighet med nästan 100% sedan årsskiftet och vår egna Alexander Öqvist som bland annat sitter med i juryn till både European och Global Search Awards.


Frågor som besvaras:

  • Är SEO en bra investering för en e-handel?
  • Vilka är de vanligaste misstagen du som e-handlare kan göra?
  • Vad är viktigt att tänka på när man gör en sökordsanalys till sin E-handel?
  • Vad är skillnaden på bra och dålig SEO för e-handel?
  • Bästa SEO tipsen för din e-handel

Är SEO en bra investering för en e-handel?

–När man driver en e-handel och speciellt i en konkurrensutsatt marknad så är SEO en väldigt central del i ens marknadsföring, säger Alexander Öqvist. Det är inget man bara kan skippa och hoppas på att konkurrenterna inte jobbar med det.

Enligt Daniel Larsson, Google är ditt viktigaste skyltfönster som e-handlare i Sverige.
–Genom att synas högt i sökresultaten på relevanta sökord kommer du få fler kunder och därmed en ökad omsättning.

Något både Alexander och Daniel är överens om är att om SEO är en väldigt lönsam form av marknadsföring.
–Gör du ett bra SEO-jobb kommer det ge dig trafik och intäkter i flera år framöver, till skillnad från en kampanj som slutar prestera så fort den går ner, säger Daniel.

–Man ska också komma ihåg att vi jämför och researchar mycket idag när vi ska handla på nätet och om man inte är synlig organiskt då så kommer man med stor sannolikhet inte att växa eller driva speciellt mycket försäljning, tillägger Alexander.

Vilka är de vanligaste misstagen du som e-handlare kan göra?

–Att inte prioritera SEO, säger Daniel. Vill du få rejäla resultat måste du göra ett gediget jobb. Idag är det mördande konkurrens i Googles sökresultat och vill du nå framgång måste SEO prioriteras som område.

Alexander säger att ett vanligt misstag är att man inte lägger tillräckligt med tid på innehållet och att skriva bra produkt och kategori texter.
–Dessa texter är både viktiga för SEO men också för användarvänlighet och konvertering. Men det vanligaste misstaget görs oftast när man bygger en hemsida eller byter plattform. Där finns det mycket man behöver tänka på.

Alexander nämner att många av sökningarna som görs idag är i research-fasen och inte köp-fasen.
–Ett misstag många gör är att de inte drar nytta av hela kundresan. Se till att du syns på alla delar av köpresan med rätt typ av innehåll för att bearbeta potentiella kunder tidigare i köpresan.

Vad är viktigt att tänka på när man gör en sökordsanalys till sin E-handel?

–Att göra en sökordsanalys för en e-handel kräver oftast mer tid, säger Alexander. Det är väldigt viktigt att tänka på hur man väljer att placera sina produkter, kategorier, underkategorier och varumärken för att dra nytta av SEO-effekten. Men här måste man göra ett ordentligt arbete för att undvika att behöva ändra i strukturen senare.

Daniel listar fyra punkter som svar på frågan om vad man ska tänka på när man utföra en sökordsanalys specifikt för E-handel:

  • Förstå kundens sök intention för att kunna sätta upp rätt typ av sida.
  • Om du redigerar en befintlig sida måste du först ta reda på vilka söktermer den i dagsläget får in sin trafik på. Annars kan du råka avoptimera den.
  • Gör konkurrensanalyser och jämförelser – både mot direkta konkurrenter och mot andra sajter med liknande sortiment.
  • Stirra dig inte blind på bara sökvolym. Long tail är ofta både mer konverterande och lättare att ranka högt på.

Vad är skillnaden på bra och dålig SEO för e-handel?

Här är både Alexander och Daniel rörande överens om att den stora skillnaden är och syns ofta om man jobbar aktivt med SEO eller inte.
–Det mest grundläggande för att nå framgång med sitt SEO-jobb är att det prioriteras och att man jobbar med sin sökmotoroptimering på daglig basis, säger Daniel. Konkurrensen i sökresultaten är stenhård och Google algoritmer förändras kontinuerligt så därför måste SEO ständigt vara ett fokusområde.

Daniel Larssons bästa SEO tips för din e-handel:

  1. Göra en analys av nuläget. Se över vad som är viktigast att förbättra gällande teknik, länkkraft, innehåll och användarupplevelse.
  2. Förstå din kund. Vad söker de efter och vilka sök intentioner har de med sina sökningar? Det vill säga var befinner de sig i kundresan när de söker? Försök sedan att optimera rätt typ av innehåll mot rätt sök intention.
  3. Allokera resurser. Vad behöver ni för resurser för att kunna göra ett tillräckligt bra och produktivt SEO-jobb? Att göra analyser är en sak – men sedan måste saker också göras rent praktiskt.

Alexander Öqvists bästa SEO tips för din E-handel:

  1. Teknisk SEO brukar oftast vara en stor utmaning för e-handlare. Man behöver hantera väldigt många olika produkter, filter och annat som kan stöka till det för Google om man inte gör det rätt.
  2. Undvik duplicerat innehåll för att öka möjligheterna att ranka bra på alla produkter och kategorier.
  3. Jobba aktivt med reviews för att bygga förtroende och kunna använda strukturerad data för reviews.
  4. Ha en bra URL-struktur och lätt navigation för att enklare fördela länkkraft både internet och från externa länkar.
  5. Bra med innehåll (bilder, videos) på alla kategorisidor och produktsidor för att öka möjligheterna att synas på många sökord och för en bättre användarupplevelse. Jobba aktivt med sök intention och förstå vad dina besökare letar efter vid de olika sökningarna.
  6. Prestanda - säkerställ att sajten laddar snabbt och fungerar bra på alla olika enheter. Stor del av din trafik kommer antagligen från en mobil enhet så glöm inte att optimera utifrån vart dina besökare och kunder kommer ifrån.

Är du nyfiken på hur du skulle kunna öka lönsamheten med hjälp av SEO? Hör gärna av dig till oss på stockholm@synlighet.se så bokar vi in ett möte.

Du kanske också gillar dessa inlägg

Vad är dynamisk remarketing och är det något...

Dynamisk Remarketing innebär att varje besökare får en unik annons efter innehållet den...

Tre insikter som talar om för dig vad din...

Ett återkommande tema som vi ser hos e-handlare som sätter försäljningsrekord är att de...

Vad är Content Cluster och varför är det...

Att beskriva content clusters är kanske inte helt enkelt. Man kan kort säga att content...