Öppna flera dörrar till nätbutiken med en bra sidstruktur

Du har filtrering för olika märken, produkttyper och färger. Vad händer med webbadressen när du filtrerar? Ändras det så att det finns en ny sida som du kan optimera?

 

Om du har filtreringsalternativ i din webbutik har du också en unik möjlighet att öppna otaliga nya dörrar från besökare som letar efter vad du erbjuder i Google. Å andra sidan ser vi gång på gång att nätbutiker inte har ordnat för detta. De har filtrering på plats så att besökare kan hitta produkter med rätt storlek, färg och funktioner - men bara när de redan finns på webbplatsen. Om de olika filtren inte får sin egen webbadress kommer du inte att kunna optimera sidorna och sökmotorerna kommer inte att läsa dem som unika sidor.

Om du riggar upp e-handeln så att filtren har sin egen webbadress kan du optimera och vara synlig för otaliga nya sökfraser.

Vi tar ett exempel:

Om filtret "kön" och "varumärke" blir unika sidor kan du automatiskt få sidor som:

  • dine-handel.se/dam/ytterjacka/bergans
  • dine-handel.se/dam/ytterjacka/lundhags
  • dine-handel.se/dam/ytterjacka/helly-hansen

Du kan och bör optimera dessa sidor med tankeväckande sidtitlar, metabeskrivningar och text. Men det fungerar bara om strukturen i din e-handel är på plats.

Var detta rena grekiskan? Kontakta oss, så tittar vi gärna på din e-handel och kommer med specifika rekommendationer anpassade till din situation.

Vill du veta mer om hur du kan bygga en bra sidstruktur både utifrån användarens upplevelse, ökad konvertering och ökad Synlighet genom SEO? Kontakta oss för att diskutera mer.

Du kanske också gillar dessa inlägg

6 Steg: Så ökar du konverteringarna på din...

Om det är något som marknadschefer har lärt sig under åren sedan internet tog över vår...

Hur fungerar Google Shopping och hur kommer...

Det fina med Google Shopping är att vi kan sätta upp det idag och ha första...

Implementera strukturerad data för att sticka...

När din målgrupp googlar har du knappt en sekund för att fånga målgruppens...