4 skäl till att välja Matomo Analytics

Den österrikiska dataskyddsmyndigheten har beslutat att användningen av Google Analytics är olagligt. Om du behöver ett alternativt analysverktyg kan Matomo Analytics vara något att överväga. 

I nästan 15 år har Google dominerat webbanalysverktyg med sitt gratisprogram, Google Analytics. Innan denna produkt lanserades va analysprogram av webbplatstrafik och beteende komplicerade och dyra verktyg. Genom detta har Google sett till att göra webbanalyser, med termer som “pages per session” och “bounce rate” till allmän kännedom. 

Det har funnits få övertygande skäl att överväga något annat.

Googles verktyg är nu under press från europeiska myndigheter eftersom de samlar in data som måste betraktas som personuppgifter enligt GDPR. Och när den ökända "Schrems II"-domen slog fast att överföringen av okrypterad personlig information till USA i huvudsak är olaglig ser det nu dåligt ut. 

Det har gått ett och ett halvt år sedan Schrems II, utan att det hänt så mycket, men när den österrikiska datainspektionen den här månaden konstaterade att även Google Analytics berörs av samma regelverk, blossade lågorna upp igen. 

Matomo Analytics kan vara ett bra alternativ

Det mest lättillgängliga verktyget, som dessutom är (åtminstone nästan) gratis, heter Matomo Analytics, tidigare känt som Piwik. Det är ett verktyg med öppen källkod, och precis som Wordpress betyder det att du kan ladda ner det gratis och installera det på dina egna servrar. Du kan också välja att betala för att ha den liggandes någonstans i molnet (gärna inom EU).

Vi på Synlighet har erfarenhet av att arbeta med Matomo på flera olika webbplatser och här får du våra 4 främsta anledningar till att utvärdera verktyget.

Skärmdump Matomo analys

Användargränssnitt i Matomo Anaytics (matomo.org)

             1.Du kan ha full kontroll över datalagringen

Detta är uppenbarligen det viktigaste, eller åtminstone en av anledningarna som kommer få de flesta att överväga att använda Matomo. 

Du kan alltså själv installera programmet på dina egna servrar, eller servrarna hos ditt webbhotell. Det betyder att javascripten som behandlar data och databasen med trafik- och beteendeinformation ägs av dig.

Amerikanska myndigheter kan inte komma nära dem, och det finns inga förvirrande länkar till andra databaser eller annonsnätverk som använder data för att profilera målgrupper.

2.Du kan importera historisk data till GA

Om detta inte är en tillräcklig bra anledning att välja Matomo, så tar det åtminstone bort lite av ens oro. Du kan närsomhelst exportera historisk data från GA till en fil som du laddar in i Matomo.

Vissa rapporter och segment kommer ha svårt att kombinera data från de två verktygen, men för andra ändamål kommer du vilja ha kontinuerliga tidslinjer och möjlighet till att jämföra med förra året. Det är till exempel viktigt att se trafiksiffror för olika enskilda sidor eller distribution av trafikkällor.

3.Rapporterna är välkända, flexibla och genomtänkta

Om du är väl bekant med rapporterna och begreppen i Google Analytics kan du uppleva övergången till Matomo ganska sömlös. Alla nyckelbegrepp är desamma och beter sig på samma sätt, inklusive användare, besök, sidvisningar, avvisningsfrekvens, sidor per besök och tid.

Standardrapporterna som du hittar i menyn, val av datum och segmentering är lättillgängliga högst upp i bilden.

Där Google Analytics anpassningsalternativ, såsom "Dashboards" och "Custom Reports", kännetecknas av att de nyligen har lagts till som separata funktioner i gränssnittet, har Matomo en fullt redigerbar instrumentpanel som startsida, och anpassade rapporter kan slås samman till standardmeny där de bäst hör hemma.

Den verkliga grädden på moset är dock rapporten du kan hitta för varje sida på din webbplats som heter "Övergångar". Google Analytics har en gömd skatt som heter "Navigationssammanfattning", som ger dig en överblick över rörelser in och ut från andra interna sidor.

Matomo löser detta helt.

Externa kanaler och interna sökord tillsammans med interna länkar, ingår som trafikkällor. För utgående trafik rapporteras både interna sidor, interna sökningar, nedladdningar och externa länkar. Allt på en skärm!

Skärmdump från Matomo analytics            Rapporten "Övergångar" ger inblick i besökarnas beteende.

4.Inbyggda tilläggsfunktioner som värmekartor, inspelningar, A/B-tester och Tag Manager

Arbetar du flitigt med webbanalys och webboptimering är chansen stor att du kan ha verktyg som Hotjar, Google Optimize och inte minst Google Tag Manager.

  • Hotjar låter dig visualisera detaljerat användarbeteende i form av "Heatmaps" eller göra inspelningar av enskilda sessioner.
  • Google Optimize och liknande verktyg låter dig konfigurera A/B-testning för att mäta effekten av ändringar på din webbplats.
  • Google Tag Manager är ett verktyg för att hantera olika skript och verktyg att lägga på din webbplats, så att du inte behöver ringa en utvecklare varje gång.

Matomo har inbyggda verktyg för alla dessa funktioner, och även om vi inte ska hävda att de var för sig är det bästa och mest kraftfulla verktyget i sin genre, så är det väldigt bekvämt att lösa många olika behov i ett och samma gränssnitt.

För dig som vill testa ett oberoende analysverktyg

Vi på Synlighet måste erkänna att vi är väldigt nöjda med Google Analytics, och det har vi varit sedan produkten lanserades för snart 20 år sedan. Vi hoppas därför att Google anpassar sin produkt- och datalagring till europeisk lagstiftning, så att svenska företag kan fortsätta använda den under lång tid. Men för den som inte vill vänta med att se om detta händer, eller av andra skäl vill prova ett fristående alternativ, är det bra att veta att övergången till Matomo kan vara en positiv upplevelse.

Behöver du hjälp med att ta reda på om Matomo är relevant för din verksamhet, eller har du bestämt dig för att använda den och behöver hjälp med installation och uppsättning är du välkommen att kontakta oss!

 

Du kanske också gillar dessa inlägg

Facebook pixeln – Därför behöver du den

Har du kommit igång med annonsering på Facebook? Har du hört talas om Facebook pixlar...

Vad är Google Data Studio & hur kan det...

Använder du dashboards i Google Analytics för att målstyra era aktiviter inom digital...

Alternativen till Google Analytics

Den 16 mars meddelade Google att analysverktyget som används av 9 av 10 företag kommer...