5 bra anledningar att använda Google Search Console

Google Search Console, tidigare Google Webmaster tools, är en gratis tjänst som kan dig värdefull information om din webbplats och användarna som söker efter dig.

Du får bland annat information om söktrafik, tekniska statusuppdateringar, crawling-data som kan hjälpa dig att hålla webbplatsen synlig och användarvänlig.

Som ny användare av Google Search Console kan det vara svårt att veta var du ska börja med och var du behöver lägga fokus runt tjänsten. Vi ger dig därför en liten lista över 5 saker du absolut bör hålla koll på.

 

1. Lägg till en sidkarta

En sidkarta är en översikt över alla webbsidor på din webbplats som är tillgängliga för spindlar/robotar/crawlers och får användarna av din webbplats.

Det är vanligast och bäst att ha en XML sitemap. Detta är ett strukturerat format som inte är uppbyggt för användarna, men som berättar för sökmotorerna om alla webbsidor på din webbplats, hur viktiga sidorna är i förhållande till varandra (hierarki) och hur ofta de blir uppdaterade.

I Google Search Console kan du lägga till en sidkarta för webbplatsen så att du kan få en snabbare indexering av din webbplats. Detta är speciellt intressant om du har en helt ny webbplats, där du har många olika sidor som ändrar sig ofta, eller om du se att alla sidor på webbplatsen är indexerade.

Vet du inte om du har en sidkarta på din webbplats? Fråga din leverantör av webbplatsen. Om du inte redan har det, så är det väldigt enkelt att skapa en sidkarta.

Om du redan har en sidkarta, behöver du först och främst sökvägen dit sidkartan finns placerad, till exempel www.synlighet.se/sitemap.xml. Detta är den URL som du lägger in i Google Search Console.

Du lägger till din sidkarta under Crawl -> Sitemaps.

2. Skapa notifikation via e-post

Om det händer något med synligheten av din webbplats i Google sökresultat, kan du få en notifikation direkt till din e-post genom att skapa en notifikation till din e-post i Google Search Console. Du kan till exempel få information om det är fara för att ditt domännamn eller webbplats blivit hackad, om din webbplats inte är tillgänglig eller om du använt spam i din SEO (något vi inte rekommenderar).

För att skapa notifikation, gå till Search Console inställningar:

hvor du finner Search Console preferanser i Google Search Console

Kryssa av för epostnotifikation. Du kommer då få notifikation direkt till den epost som har tillgång till Google Search Console.

epostvarsling i google search console

Internationell målinriktning av sökresultatet

Har du en internationell version av ditt domännamn som till exempel .com eller .org? Då kan du specificera vilket av domännamnen som ska vara synlig för vilka land i Google Search Console.

Google visar bara de webbplatser som är mest relevanta och användbara för användaren. Det betyder att olika land och geografiska områden får olika sökresultat på sökfrågor. För att skapa goda resultat i Google sök i området som du är aktiv i, bör du ställa in ”target-country” i Google Search Console.

Denna funktion heter ”International targeting” och hittas under Search Traffic. Klicka på knappen ”Country” och välg det land du vill vara synlig för:

 

 

Om ditt domännamn har ”Country-coded top-level” till exempel .se eller .fi – kan du inte använda denna funktion. Då bestämmer domännamnet webbplatsen geografiska region.

4. Kontrollera Crawl errors

En annan sak som du har möjlighet att kontrollera med Google Search Console är ”crawl errors”. Här får du en översikt över sidor som du bör jobba med för att förbättra dina placeringar i Googles sökresultat.

”Site errors” kan till exempel vara sidor med duplicerat innehåll, avsaknad av meta-titel eller meta-text.

Du kan dessutom sätta upp en notifikation (Nämnt i punkt 2), så att du får information till din epost om antallet crawl errors plötsligt stiger av någon anledning.

crawl error google seaarch console

 

5. Analysera trafikdata

Det finns många olika rapporter och funktioner i Google Search Console, som kan ge dig insikt i trafiken till din webbplats.

Du kan till exempel få en översikt över de sökord som ger flest klick till din webbplats samt se utvecklingen i antall klick samlat eller på utvalda sökord.

 

Du kan också se vilka landningssidor som klarar sig bäst:

Här har du en webbplats med internationell målinriktning, här kan du hämta ut data för olika länder samt jämföra två länder med varandra.

Du kan använda denna data till att utvärdera resultat, planlägga justeringar på utvalda landningssidor och mycket annat.

Det finns många olika inställningar och möjligheter, så ta detta som en utgångspunkt när du börjar med Google Search Console.

Hur lägger man till och verifierar webbplatsen i Google Search Console

För att kunna börja använda Search Console måste du lägga till din webbplats och därefter verifiera webbplatsen så att Google vet att det är du som äger webbplatsen eller ansvarar för den. Det är ju inte vem som helst som ska få göra ändringar eller se på resultaten på din webbplats eftersom det kan vara känslig information.

Det finns flera olika sätt du kan verifiera webbplatsen, du kan använda HTML-taggar, HTML-filer eller DNS-inställningar i domännamnet, men den enklaste metoden att verifiera domännamnet är om du har tillgång till Google Analytics eller Google Tag Manager. Välj det alternativ som passar dig bäst och följ instruktionerna för att få din webbplats verifierad.

Kom igång med verifiering av Google Search Console

Skillnaden på Google Search Console och Google Analytics

Vid första ögonkastet kan det verka som du får samma information i Search Console som du får från Google Analytics. Så varför ska du då använda denna tjänsten?

Fokuset i Google Analytics handlar mer om vem som besöker din webbplats och hur användarna agerar när de besöker webbplatsen. Search Console fokuserar mer på intern information och hur din webbplats fungerar rent tekniskt. Alltså vem som länkar till din webbplats, om det finns några fel på webbplatsen, vilka sökord som visas för din webbplats och om det finns någon kritisk information som du bör veta om.

Dessa två tjänster behandlar också talen olika, därför kan det vara en stor skillnad mellan talen som Google Analytics presenterar jämfört med de som kommer från Search Console.

Har du konfigurerat Search Console och lagt upp din webbplats, kan du länka ihop Google Analytics och få informationen från Search Console direkt in i dina Analytics-rapporter, så att du kan maximera utbytet av data från båda källor samtidigt. Till exempel kan du se vilka organsiak sökord som ger dig mest tillbaka i kronor i din webbutik.

Har du behov för hjälp att få mer insikt i verktyget och hur du kan använda det i din verksamhet eller behov för någon annan typ av rapportering? Vårt team av experter hjälper dig gärna med tips och skapar handlingsbara rapporter och insikt som kan ta din verksamhet framåt. Ta kontakt med oss idag och boka ett möte.