5 bra anledningar till att skaffa HTTPS på din webbplats

Det kan se ut som att skillnaden mellan att ha HTTP och HTTPS bara handlar om en bokstav. Sanningen är att denna bokstav kan ha en stor inverkan på din webbplats. Låt oss ta en genomgång om vad HTTPS betyder för din webbplats och din synlighet.

Vad är HTTPS?

HTTPS ser till att kryptera informationen som skickas mellan en webbläsare och en webbserver. Detta skyddar dina användare från att bland annat bli hackade. En hackare kan stjäla information som skickas från en webbplats (Till exempel kreditinformation, inloggningar och så vidare).

Historiskt sett har HTTPS använts till att skydda sidor som innehåller känslig information, men du har kanske lagt märke till att fler och fler webbplatser får detta gröna hänglås på adresslinjen i din webbläsare.

https på synlighets webbplats

HTTPS på Synlighets webbplats

Grunden till att det blir vanligare med SSL-certifikat är att det har blivit betydligt enklare och billigare att implementera på webbplatser. Detta har medfört att det mer eller har blivit standard att skydda sin användare och deras personliga information genom att erbjuda HTTPS. För att uppgradera säkerheten på din webbplats behöver du beställa ett SSL-certifikat.

Vad är ett SSL-certifikat?

Ett SSL-certifikat är en samling filer som du kan ladda upp till din server. Dessa filerna kommer att kryptera kopplingen mellan din webbläsare och servern som du kommunicerar med. Användarna kommer då se ett grönt hänglås på adresslinjen i webbläsaren som indikerar att webbplatsen skyddar kommunikationen och din personliga information, det vill säg att webbplatsen är säker.

Begreppen SSL och HTTPS brukar ofta nämnas i samband med säkra webbplatser och det är uppladdningen av ett SSL-certifikat som gör att din webbplats får symbolen och S:et efter HTTP.

Vad händer i oktober 2017?

I oktober 2017 kommer alla webbplatser som innehåller någon form av formulär, webbutiker, betalningslösningar och andra att få en varning i webbläsaren att webbplatsen inte använder HTTPS. Användarna kommer mötas av “INTE SÄKER” eller “NOT SECURE” när de besöker webbplatsen vilket kan leda till att de hellre väljer en annan webbplats med liknande innehåll.

Detta gäller i huvudsak de användare som använder webbläsaren Chrome, men det kommer inte ta lång tid förrän andra webbläsare följer efter.

Så om du inte har säkrat din webbplats ännu är detta en sak du bör prioritera så fort som möjligt.

Här är 5 goda anledningar till varför du ska uppgradera till HTTPS på din webbplats:

1. Ökad placering i Google sökresultat

Redan i april 2017 observerade både Moz och Rankranger att 50% av webbplatserna som låg på förstasidan på Googles sökresultat användare HTTPS, något som inte kom som en direkt överraskning eftersom Google redan annonserat att de favoriserar webbplatser som har SSL-certifikat.

Läs mer här

2. Ökad säkerhet för dina användare

Det är en grund till att Google favoriserar HTTPS; de vill att användarna ska få en så säker upplevelse som möjligt. Google breddar kraven för god SEO (sökmotoroptimering), om det visar sig att det ger en bättre upplevelse för användarna. Att erbjuda bra säkerhet för användarna och skydda deras personliga information är en god upplevelse.

Ökad säkerhet är helt enkelt bättre för alla parter.

3. Uppdaterad märkning i adressfältet

Som tidigare nämnt så kommer det ske ändringar i hur Google Chrome visar fram säkerhetsnivån i adressfältet. Du kan redan se en sådan varning implementerad på webbplatser som erbjuder någon form av betalningslösning (från och med januari 2017).

Visuellt sett så kommer det att visas en liten grå symbol som aviserar för användaren att webbplatsen inte är säker, det vill säga om webbplatsen bara använder HTTP. Från oktober kommer detta också gälla för alla webbplatser som använder någon typ av formulär där användaren kan skicka information – till en webbserver.

hvordan google viser sider med sensitiv informasjon

Efter en tid kommer Google också visa en varnings-trekant och röd varningstext där det står “Inte säker” eller “NOT SECURE” (Beroende på inställningarna i webbläsaren). Även om detta bara betyder att webbplatsen inte är på HTTPS, så kan det vara en signal för användarna att sidan inte är säker. Det kan potentiellt leda till att användarna kommer skrämmas och lämna din webbplats till fördel för till exempel en konkurrent som redan implementerat HTTPS.

hvordan sider vil bli vist etterhvert med http

4. Ökat antal konverteringar

Även om användarna på din webbplats inte har den tekniska förståelsen bakom säkerheten i HTTPS, så är det fler och fler användare som förstår att en webbplats som använder HTTPS upplevs som säkrare och användarna känner sig tryggare med den vetskapen.

Vi ser redan en skillnad i konverteringsgrad mellan HTTP och HTTPS. När Google uppdaterar säkerhetsmarkeringen på webbplatser så kommer det med all sannolikhet märkas ännu tydligare.

När användare ser den röda markeringen när de fyller i namn, epost eller telefonnummer i ett standardiserat kontaktformulär så är det ganska självklart att det väcker en del frågetecken.

5. Ökad tillfredsställelse bland användare

Med allt fokus på HTTPS är det rimligt att anta att användarna blir mer medvetna om vilka webbplatser de besöker och vilken typ av säkerhet som webbplatsen har. En indikation på att din webbplats är säker att besöka kommer sannolikt påverka användarnas trygghetskänsla.

Hur går vi vidare med denna kunskap?

Själva uppgraderingen till HTTPS är en teknisk inställning som bör genomföras av utvecklare som ansvarar för din webbplats. Vi i Synlighet kan bistå i implementationen och migreringen av HTTP till HTTPS, och säkerhetsställa att det tas hänsyn till värdet i dina webbsidor. Det kommer att vara speciellt viktigt för större webbplatser då en felaktig ändring från HTTP till HTTPS kan orsaka sämre placering i Google sökresultat, och därmed också påverka försäljningen.

Vad tidigt ute och se till att få på plats HTTPS så fort som möjligt innan Google implementerar ändringen.

Ta kontakt med oss idag för att prata mer om HTTPS!