5 stora utmaningar med Inbound Marketing

5 stora utmaningar med Inbound Marketing

Fler och fler företag börjar att fokusera på Inbound Marketing strategier – precis som sig så bör, då fördelarna överväger nackdelarna: det skapar värde för potentiella kunder genom utbyte av gratis kunskap och bidrar till en kundnära och anpassad kommunikation. I den senaste ”State of Inbound: 2018” rapporteras att 75% av Inbound-marknadsteam tror på sin strategi, medan enbart 62% av Outbound-marknadsteam tror på sin.

Även om du kanske förstår hur fantastiskt Inbound Marketing faktiskt är, finns det givetvis stora utmaningar för organisationer att ta tag i före, under och efter det att du är igång. Ibland är vägen framåt inte alltid glasklar och det är inte bara att trycka på en knapp, som ibland kan vara fallet när det kommer till Outbound.

Utmaning #1 med Inbound: Välplanerad Strategi

Alla företag kan komma igång med att skriva innehåll idag – men för att en Inbound Marketing strategi ska fungera på ett optimalt sätt så är det viktigt att skriva på ett sätt som gör att du skapar intresse för läsarna, och hjälper dem vidare i sin köpresa genom att både engagera och utbilda. Hela poängen med Inbound Marketing är att få inkommande leads och för att detta ska hända är det inte bara att ”skriva om vad som helst bara för att”. Innan du ens börjar att planera din content strategy krävs ett ordentligt förarbete genom att bland annat utföra:

  • Målgruppsanalys: vem är det du skriver till? Vilket språk bör du använda? Vad engagerar din målgrupp? I vilket köpstadium befinner de sig i?
  • Sökordsanalys: vilka termer söker din målgrupp på? Vilka uttryck använder de sig av? Vilka frågeställningar har de? Genom att analysera detta ser du till att ditt content blir värdeskapande för dem genom att besvara eventuella frågor som de kan tänkas söka sig fram på.
  • Kanalanalys: Vart finns din målgrupp – i vilka kanaler? Vad engagerar de sig i – och vad kan du skriva om som ökar engagemanget hos dem?
  • Teknisk analys: Hur pass användarvänlig är hemsidan? Vilka tydliga konverterings-steg finns där, och vilka Call-to-Actions används för att hjälpa kunderna ta sig vidare?

När dessa analyser har utförts är det dags att planera ditt content i exempelvis en innehållskalender. Du kan använda de analyser du har gjort för att sedan skapa content som hjälper kunderna att ta sig igenom hela kundresan och avsluta med att bli en faktiskt betalande kund. Du bör även fortsätta med dessa analyser kontinuerligt för att se till att du dels håller dig uppdaterad med dina målgrupper och finns där för dem när de behöver, och dels för att du ska kunna förbättra dig själv och optimera det arbete som du lägger ner.

Utmaning #2 med Inbound: Resurskrävande

För att en hel Inbound Marketing strategi ska fungera krävs det inte bara en fantastisk strategi, utan även kompetent personal som utför det arbete som har planlagts. Många företag har svårigheter att ta fram interna resurser som kan skriva på ett engagerande sätt och behöver därför titta utåt och skaffa extern hjälp. Inbound Marketing kan bli oerhört resurskrävande: det tar tid att skriva bra texter, att publicera innehåll på olika kanaler och finnas där 24/7 när kunderna kan tänkas behöva en, samtidigt som tid ska läggas på att analysera och optimera.

Att göra en utförlig, analytisk innehållskalender för ett kvartal kan ibland ta upp till 10 timmar. Arbetet som sedan ska utföras kan kräva kompetens inom skrivande, design, webb-utveckling, grafisk designer, performance marketing, SEO, osv. Därför kan det bli väldigt kostsamt att införskaffa ett helt Inbound-team in-house, och det är vanligt att företag söker sig gentemot specialiserade, pålitliga Inbound-byråer som kan hjälpa till där behovet finns.

Utmaning #3 med Inbound: Generera leads

SearchEngineWatch.com rapporterar att marknadschefers största utmaning 2017 var att generera leads från det content som publicerades. Det handlar alltså inte bara om att skapa fantastiskt content för att locka trafik till din hemsida och sociala medie-kanaler, utan det krävs också en plan – och en bra sådan – för att få potentiella kunder till att kontakta dig på ett eller annat sätt.

Här finns det många olika delar att tänka på:

  1. Se till att det content som du skapar alltid har ett nästa steg i åtanke.
  2. Optimera landningssidor med klara och tydliga direktiv.
  3. Finns där för kunden när den behöver – det kan t ex betyda att du har en chat på din hemsida eller en länk till mötesbokning direkt in i din kalender.
  4. Lead Nurturing: Kommunicera på rätt sätt med din potentiella kund, beroende på vart i köpresan de befinner sig och vilken typ av persona de är. Vi har kommit långt bort från att alla leads ska få samma nyhetsbrev, samma kommunikation – det finns teknik som hjälper till med detta (såsom Hubspot).
  5. Använd rätt typ av performance marketing (såsom retargeting) och hjälp kunden att komma ihåg dig (i en positiv bemärkelse).
  6. A/B testa allting du gör för att se vad det faktiskt är som levererar bäst.
  7. Analysera dina resultat och utvärdera vart du kan prestera bättre. Har du t ex otroligt mycket trafik till en av dina bloggposter, men inte får ut någonting av det – ställ dig då frågan vart det kan finnas potential i ditt inlägg för tydligare CTAs.

Olika strategier för att konvertera trafiken till en leads måste tas fram beroende på vilket typ av företag som du är. Befinner du dig till exempel i ett B2B segment där du fokuserar på att enbart skapa varumärkeskännedom för att denna skara ska köpa dina produkter hos återförsäljare? Då krävs en annorlunda taktik än om du har din egen e-butik där du vill att kunden ska slutföra sina köp. Den stora utmaningen här leder till att samtidigt som du planerar din marknadsbudget ska du även kunna rapportera resultat, men då dessa kan ta tid (läs nästa utmaning!), kräver det även bra argument för att fortsätta finansiera dina insatser.

Utmaning #4 med Inbound: Tålamod

Med en bra utarbetad plan, kan vi garantera dig att trafiken till din hemsida kommer att öka, och du kommer också att få högre konverteringar. Dock händer inte detta över en natt. I vanliga fall tar det 6 månader att fördubbla antalet konverteringar, och efter ett år borde du kunna se ökat antal konverteringar x6. Vissa företag lyckas att öka sina konverteringar x24 – så allt är möjligt! – men detta beror givetvis på oerhört många faktorer.

Inbound Marketing tar tid: du ska inte bara framarbeta en bra strategi, men du ska även lägga tid på att skapa bra content, engagera dina målgrupper och finnas där för dem så fort de behöver – samtidigt som du vet att det arbetet du lägger ner kanske ger resultat först om ett år. SEO händer inte ”bara så där”: för att få en bra organisk synlighet på Google, behöver du givetvis mogna i deras system och arbeta med ditt innehåll och hemsida på rätt sätt. För tio år sedan var det enkelt för marknadsteam att sköta detta internt: problemen i det digitala samhället är att för att kunna göra det på en top-notch level, krävs det dedikerade personer som enbart arbetar med t ex SEO eller content. Att följa med i uppdateringar, nyheter, optimering och justeringar är ett helhetsarbete i sig och något som inte blir bra om man inte har både tid och tålamod.

VISSTE DU ATT VI HJÄLPER TILL MED SKAPANDE AV CONTENT? LÄS MER HÄR!

Har du ett bra system på plats för dina Inbound-insatser, så kommer du som budgetansvarig att enkelt kunna se hur dina insatser lönar sig. Du kan enkelt mäta dels hur mycket trafik du får in på det content du skapar, men även hur mycket som konverterar och hur säljarna fortsätter att bearbeta dessa leadsen så att de till slut blir en kund. På det sättet blir det enkelt att rapportera på ROI: utvärdera insatser som kanske gjordes för flera år sedan och som till slut blev en kund!

Utmaning #5 med Inbound: Optimerad Hemsida

På många företag så sitter IT avskilt på antingen ett annat kontor, i en annan stad eller helt externt i form av webbyrå. Detta kan öka svårigheten att marknad ska få en fullständigt optimerad hemsida för sitt inbound-tänk. IT kanske vill ha den på ett sätt; VDn vill ha den på ett annat sätt och marknad känner att de behöver prioritera UX och konverteringar och vill därför bygga den på ett annat sätt. Detta är ett projekt som kan vara både kostsamt och omständigt: det krävs att alla är med på samma bana.

En optimerad hemsida för Inbound betyder att den är oerhört användarvänlig och UX (User Experience) är satt i fokus. Hur vill du leda kunden fram till sitt köp? Vart kommer de in först – vad ser de först? Vilken knapp ska de trycka på? Hur lyckas du fånga deras uppmärksamhet på bara några sekunder? Konsumenter blir mer och mer otåliga och vill ha snabba, enkla lösningar som laddar snabbt, är enkelt att navigera på och där nästa steg är en självklarhet. Missar du den biten, spelar det ingen roll hur bra content du publicerar – det kommer inte leda någonstans ändå.

Allra viktigast för Google just nu – är mobilen. Sidan måste vara responsiv, säker och bra när folk kommer in via sina mobiler. Trafiken till din sida kan ibland ligga så högt som 95% från mobiler: då är det viktigt att kunden även där får en bra upplevelse.

Vill du ta det ännu ett steg längre så rekommenderar vi att använda ”SMART” content på dina hemsidor – du kan kommunicera med dina olika personas på olika sätt beroende på vilken relation som du har skapat med dem. I praktiken betyder detta helt enkelt: alla behöver inte se samma sak och ha samma resa på hemsidan.

Viktiga TakeAways

För att våga ta steget mot Inbound är det viktigt att ha koll på alla förutsättningar för att det ska bli rätt. Ja – Inbound och Automation är absolut den allra bästa och mest värdeskapande strategin som ett företag kan sätta: men det krävs att alla delar är på plats för att det ska bli bra. Vi rekommenderar därför alla som vill ta steget att använda sig av extern hjälp för att utarbeta strategier och skaffa sig resurser för att strategin ska utföras på ett optimalt sätt. Givetvis finns det interna resurser som man kan använda sig av i många fall – men det kommer ta många år för företag att anställa ett helt Inbound-team som kan utföra allting som måste utföras för att cirkeln ska slutas.

Vill du lära dig mer om hela Inbound-världen? Ladda ner vår e-book här!