Taggar

5 TIPS: Statistik på varför alla företag bör ha en Employer Branding strategi

23 Feb 2018 5 TIPS: Statistik på varför alla företag bör ha en Employer Branding strategi

Employer Branding är absolut inte ett nytt koncept, utan något som har funnits länge (sedan 90-talet, till och med). Man har hört talas om det, många har tagit det till sig – men hur många har egentligen börjat implementera det som en strategi som går hand-i-hand med den digitala marknadsplanen?

Det verkar finnas en missuppfattning på marknaden om vilka som bör använda sig av Employer Branding: många påstår sig vara för små och inte ha tillräckligt med resurser att lägga eller tid att sätta sig in i vad som behövs göras, utan lägger hellre resurser på annat håll. Här tänker vi på Synlighet egentligen tvärtom: vad kan vara viktigare för ett mindre företag som har ambitionen att växa, än att fokusera dels på att attrahera den absolut bästa talangen, men även behålla de som arbetar där och locka nya kunder och skapa digital uppmärksamhet genom en fantastisk digital employer branding strategi? Du kan till och med spara 28% av dina rekryteringskostnader genom att fokusera på ett bygga ett bra employer brand!

FEM STATISTISKA TIPS

 

1. 60% av kandidater har en dålig upplevelse när de söker arbete på ett företag – och 72% av dessa väljer att dela med sig av sin dåliga erfarenhet någonstans online (CareerArc, 2017).

Om du har 10 kandidater som söker arbete hos dig per år (vilket antagligen är en ledig tjänst per år), och 6 stycken av dessa kandidater delar med sina respektive 500 kontakter på LinkedIn om hur dåligt ert företag är och vilken dålig upplevelse de hade: då nås detta budskap av minst 3,000 personer (om inte de delar vidare). Detta är 3,000 potentiella kunder. Om du hade arbetat på samma sätt mot kunder som mot kandidater, hade du nog inte överlevt länge som business.

2. Employee turnover reduceras med 28% hos de företag som investerar i Employer Branding (JobVibe, 2017).

Och denna investering behöver inte vara särskilt stor, eftersom det riktiga employer branding arbetet börjar i botten – med de anställda. Värderingar, arbetsplats och kultur måste definieras av de som arbetar där, och inte av de som sitter i ledningen, och sedan måste en strategi utarbetas för att kommunicera det som företaget står för och vill uppnå tillsammans med marknad för att se till att det nås ut och fördelas på rätt sätt, i rätt kanaler.

3. 79% av kandidater använder sociala medier när de letar nytt jobb (SHRM, 2016).

Sitter du kanske och fungerar på varför du ska ha en Facebook sida? Eller vem din målgrupp på LinkedIn är? Sociala medier är ofta fantastiska kanaler för att våga visa vem ni som företag är – visa den riktiga insidan; låta era kandidater och kunder lära känna er. Har ni after-work varje fredag? Ta bilder och videos och lägg ut! Arbetar ni på en insamling för att hjälpa barn i tredje världen? Blogga om det och sprid på sociala medier! Har ni “månadens stjärna” bland era anställda? Låt era anställda lägga ut det och sprida innehållet och visa och berätta det för vänner och familj!

Det finns oerhört många roliga saker att göra på sociala medier, som inte kostar mycket, särskilt när man får hjälp av de anställda att sprida det.

Har ni någonsin hört om Indeed (världens största sökmotor för jobb)? De använder sig av #insideindeed, och så fort de anställda är på ett event, en föreläsning, en fest – eller får en present, så lägger dessa anställda ut detta på sociala medier – frivilligt. Gör 200 personer detta på ett kontor av 1000+, så blir det rätt bra digital spridning, som du inte ens kan sätta ett pris på.

4. Företag som har ett dåligt employer brand betalar 10% mer i lön (hbr.org).

Detta är inte för att de anställda är bättre på det de gör och förtjänar mer pengar, utan helt enkelt en nödvändig strategi för att behålla arbetskraften för ett företag som inte arbetar på sitt employer brand. Nya studier visar att millennials (vår nyutexaminerade arbetskraft) värdesätter pengar mindre än cultural fit, karriärutveckling, förmåner, företags värderingar, osv. Om du vill locka till dig de där topp kandidaterna som kommer att göra så att ditt företag uppnår de mål de satt, då måste du se till att arbeta med ditt employer brand och ditt EVP så att dessa personer vill komma och arbeta hos dig, och inte bara betala mer i lön. 

5. 77% köper hellre av företag där de kan “lära känna” VDn på sociala medier (MSLGroup).

Tror du fortfarande inte på att ditt employer branding arbete kan hjälpa dig att få in kunder? De företag som arbetar väl med sitt brand och gör sig tillgängliga på sociala medier, kommer närmare sina kunder än de som skickar ut corporate messages och använder sig av en ren outbound strategi (”detta är vi, vår politik, och vår målsättning”). Med sociala medier kan vi komma nära; vi kommer så nära vi egentligen kan komma utan att träffas i verkligheten, och är samtidigt det innehåll man lägger ut smart och konkret och planerat i symbios med marknad, så kommer även företaget att lyckas vinna marknadsandelar.

HUR KAN DU KOMMA IGÅNG?

Employer Branding behöver inte vara en omorganisation eller ett projekt som planeras under flera år, och du behöver inte heller gå utbildningar för hundratusentals kronor för att lära dig hur du kommer igång. Det handlar egentligen om att hitta värderingar hos de anställda om vad företaget symboliserar för dem, och att sammanlänka dessa med de överordnade målen som en organisation har, för att sedan sammanstråla i den marknadsplan som man sätter. HR, marknad, ledning, sälj, och alla andra avdelningar ett företag kan tänkas ha är inte längre olika avdelningar som arbetar på olika sätt och med olika kulturer; det är ett företag som delar en kultur som man som anställd ska vara stolt över och vilja representera och sprida i sociala medier.

Vill du veta mer? Följ Synlighet på LinkedIn eller Facebook, eller varför inte kontakta oss för en gratis workshop inom Employer Branding och Digital Strategi? Vi kan hjälpa dig att komma igång och göra rätt!

 

 

 

Inga kommentarer

Skriv en kommentar