6 Steg: Så ökar du konverteringarna på din webbplats

6 Steg: Så ökar du konverteringarna på din webbplats

Om det är något som marknadschefer har lärt sig under åren sedan internet tog över vår kommunikationsvärld, så är det att hemsidan, ja den har oerhört stor betydelse. Det är viktigt att driva trafik in till hemsidan genom olika smarta marknadsstrategier som ska vara både effektiva i förhållande till relevans i trafiken och kostnadseffektivitet och är du bra på detta då är allt vi kan säga: grattis!

Däremot är det inte bra att vara i en position där besökarna är många, men konverteringarna är få. Detta har blivit den fundamentala utmaningen för många företag och frågan ”hur gör vi för att öka våra konverteringar på hemsidan?” har hamnat i fokus. Det kan vara kostsamt och resurskrävande att få in trafiken: då måste du också försöka omvandla dessa besökare till att bli en kund.

VAD ÄR EN KONVERTERING?

En konvertering betyder egentligen att en besökare på hemsidan agerar på ett sätt som ni vill att de ska agera på. Du bjuder på något, och besökaren ger något tillbaka, ofta i form av en emailadress eller andra kontaktuppgifter som i slutänden förhoppningsvis ska leda till en betalande kund. Exempel på strategier som kan hjälpa till att konvertera kan vara:

  • Du har skapat en broschyr, e-book, whitepaper eller annat nedladdningsbart material. Innehållet som du har skapat är gratis, men besökarna behöver ge ifrån sig sin emailadress för att få innehållet skickat till sig. Detta gör så att besökaren blir en konvertering.
  • Du ska ha ett event som du vill att besökare anmäler sig till. Detta kan vara ett elektroniskt event (såsom Webinar), eller ett seminarium eller workshop som du håller i. Anmälning sker med kontaktuppgifter, och när besökaren anmäler sig, blir de därför en konvertering.
  • Du har rabatter eller andra gratis prov/demonstrationer av produkter eller tjänster. För att få det skickat till sig, behöver besökaren ge lämna ifrån sig något för att kunna få ta del av erbjudandet. Detta leder då till en konvertering.
  • Nyhetsbrev eller prenumerationer av blogg är ett vanligt sätt för besökare att registrera ett intresse för det som du arbetar med. När besökarna registrerar sig, oftast med email, räknas detta som en konvertering.
  • ”Kontakta oss” är det mest självklara konverteringssteget för många B2B-företag. Genom att besökaren lämnar ifrån sig sina kontaktuppgifter, förväntar de sig att någon från företaget kontaktar dem kring deras förfrågan. Denna kontakten bör ske inom 60 minuter, som ni kan läsa om här)
  • Direkt köp på hemsidan är en solklar konvertering för B2C-företag och börjar också växa framåt på B2B sidan. När besökare kan slutföra ett köp på hemsidan, blir detta givetvis en direkt betalande och lönsam konvertering.

HUR FÅR VI FLER KONVERTERINGAR PÅ HEMSIDAN?

64% av marknadschefer medger att deras allra största utmaning är att få fler konverteringar på hemsidan och att det i dagsläget är deras primära fokus. Det kan vara en stor frustration i att anse att man gör allting ”rätt” och inte alls får de resultat som önskas. Tyvärr finns det inte ”ett rätt svar” (som i det mesta) – men genom att göra mindre förändringar inom helheten kan du drastiskt förbättra resultaten.

konverteringsoptimering är viktigt för konvertera trafiken som drivs till webbplatsen.
Så vill man att konverteringsutvecklingen ska se ut efter att man utfört konverteringshöjande åtgärder.

Börja med att analysera

Många företag sitter på en oerhörd mängd data som samlats in under åren. Denna datan kan tillsammans med andra analys-strategier användas för att utarbeta en strategi framåt som är optimerad och skräddarsydd till just ert företag. Du kan genom verktyg som Google Analytics, få fram statistik om vart på sidan som kunder köper, vart de försvinner, och använda denna informationen för att förbättra landningssidor, CTAs, osv.

Andra former av analyser som alltid bör göras oavsett vart i din strategi du befinner dig, är målgruppsanalyser, tekniska analyser av hemsidan, sökordsanalyser, osv. Detta är förarbeten som hjälper dig att att utveckla strategier som går i linje med de målsättningar som du har satt. Ett bra exempel på detta är att använda målgruppsanalysen för att veta exakt vilka personer det är som du kommunicerar med. Är din primära målgrupp 50+ ingenjörer med djup kunskap och lång erfarenhet inom ämnet, behöver de garanterat en annan typ av kommunikation än  om din primära målgrupp är i början av sin karriärsstege.

Många företag inom B2B har även helt olika målgrupper som de vänder sig till med samma typ av produkt, beroende på vilket stadie i köpresan de befinner sig i. Här är det oerhört viktigt att vara tydlig i sina målgruppsanalyser och rikta sin kommunikation rätt, eftersom det annars ofta leder till att infångandet av trafiken blir kostsamt, och inga konverteringar kommer in.

Förtydligande av målsättningar

Mätplanen som du har bör utformas och anpassas för hela kundresan. De KPIer som du har för att skapa varumärkeskämnnedom, kommer skilja sig ifrån de KPIer som du sätter för att mäta direkt köp. Vart i kundresan kan besökarna konvertera, och vilken typ av konvertering pratar vi om? Att prenumerera på ett nyhetsbrev är en form av konvertering som oftast inte är ett direkt köp, och kontakta oss ligger ofta lite längre fram i kundresan och bör ha andra former av KPIer än tidigare faser.

För att kunna arbeta på ett effektivt sätt och veta hur arbetet går är det viktigt att du sätter kortsiktiga och långsiktiga målsättningar som är tydliga, mätbara och realistiska. Detta kan du göra genom att ställa frågor som i exemplet nedan.

  • Hur många har varit inne på vår landningssida för att ladda ner vår e-book?
  • Hur många har laddat ner vår e-book?
  • Vart har konverteringarna kommit ifrån?
  • Vilken trafik har inte lett till konverteringar?
  • Vilken målgrupp har konverterat och bör vi fortsätta fokusera på?
  • Vi vill öka trafiken till landningssidan med 10% på 90 dagar: ta fram en plan.
  • Vi vill öka konverteringarna med 1% på 30 dagar.
  • Vi vill öka konverteringarna med 5% på 90 dagar.

A/B Testing

Små skillnader på landningssidor kan göra oerhört stora skillnader. Ta klädmärket Puma som exempel: genom att använda data som de fick ut ifrån Google Analytics, lyckades de utvärdera sin landningssida, gjorde A/B testing och hittade den sida som presterade allra bäst och ökade sin försäljning med 7%.

A/B testing kan skilja sig på något så litet som att byta färg på en knapp, eller byta plats på en knapp, eller ställa fler eller mindre frågor. Längden på testen som du kör skiljer sig betydligt beroende på vad det handlar om och vad det är som du försöker att uppnå.

Optimera din hemsida – Fokusera på UX

Driver du en butik kan vi garantera dig att du uppdaterar ditt skyltfönster rätt så ofta. Äger du ett hotell gissar vi också att du någon gång renoverar för att du ska fortsätta ha nöjda kunder. Om du har en industriell produkt kanske du kontinuerligt utvecklar dessa produkterna för att förbättra dem för dig och för dina kunder?

Samma strategi måste användas på din hemsida. Den kanske fungerade bra när du släppte den, men det betyder inte att den inte kontinuerligt måste förbättras och förändras. Inte bara för att marknaden förändrar sig, utan också för att du ska ge en känsla av att du också tror på förändringar. Hemsidan måste se levande ut, oavsett vad det är du arbetar inom. Att driva en blogg är ett populärt sätt att kontinuerligt bidra med nyheter och insikter inom marknaden och ett fantastiskt sätt att sprida kunskap. Du kan koppla ihop den till sociala medier, lägga ut bilder och inkludera anställda i ditt arbete.

Allting som du gör på hemsidan ska ses ifrån besökarens perspektiv och vara användarvänlig. UX – User Experience – är det allra viktigaste arbete som du kan göra. Hur många klick ska besökaren behöva göra innan de hamnar rätt? Hur pratar hemsidan med olika typer av målgrupper? Hur hjälper du besökaren genom hela kundresan?

Vi rekommenderar alla våra kunder att kontinuerligt renovera och analysera innehållet för att optimera, och ofta tar vi hjälp av verktyg såsom Hotjar, VWO och Google Optimizer, för att kunna få en bättre förståelse för vart det kanske brister, och vart det går bra.

Lead Score, Automation och Retargeting

Du vill öka dina konverteringar, men du vill inte ha vilka konverteringar som helst, utan egentligen bara de som är i mrätt målgrupp och leder till en vunnen affär. Genom att använda bra interna verktyg såsom Hubspot, kan du enkelt ge lead score till de leads som kommer in och lära dig vilka leads som är bra, vilka som är dåliga, och vart du ska fokusera och lägga energi för att sedan överlämna leads till säljavdelningen. Tillsammans med Marketing Automation, kan du hjälpa olika besökare att få högre lead score och föra dem närmare kundresan, vilket leder till ökat antal relevanta konverteringar.

Retargeting är också en fantastisk metod för att hjälpa besökare att återvända och bli en konvertering. Sätter du upp en smart strategi i förhållande till den data du får in kommer du att ha mycket att vinna på att använda retargeting/remarketing.

Tålamod

En väl fungerande konverteringsstrategi tar tid: särskilt inom B2B. Något av det viktigaste du måste lära dig är att ha tålamod för att se om din strategi verkligen fungerar, och det är därför det är viktigt att ha både långsiktiga och kortsiktiga målsättningar genom hela den strategi som du sätter. Har du fel målsättningar så kommer du kanske att avsluta ditt arbete för tidigt utan att ha gett det en ärlig chans, och har du för enkla målsättningar så kommer ditt arbete att gå långsammare framåt än vad det annars kunde ha gjort.

Ge dig själv och ditt team tålamod, sätt rätt mål och bra strategier baserade på analyser som du har tagit fram, så kommer det arbete du genomför att ge resultat – det kan vi lova. Konverteringsstrategi handlar om att hela tiden lära sig och utvärdera insatserna och att göra små förändringar genom hela resan. Data och analyser är de viktigaste verktygen som du har med dig och hjälper dig att göra rätt från början. Vi här på Synlighet utformar aldrig en strategi åt en kund om inte vi först gjort en dataanalys: vi tror inte på att spendera pengar i onödan och lägga ner ett jobb som sedan ändå måste göras om.