Addera eller justera data baserat på URL med Google Tag Manager

I detta inlägg ska vi titta på hur vi kan dra nytta av javascript statement “om URL innehåller” för att addera eller justera data. Detta går att använda på flera olika vis, i exemplet nedan gör vi det för att smidigare kunna skicka med värdefull data till Google Analytics, Google Ads & Facebook Pixel. I exemplet kommer vi skicka ett formulärvärde för att lättare kunna räkna ROAS på vår annonsering tex.

Läs även mitt tidigare inlägg om hur du hämtar ut data med Google Tag Manager för att skapa ny insikt med kombinerad data i Google Analytics

I detta fallet har webbplatsen skapat 2 formulär. Ett generellt kontaktformulär som finns på kontaktsida och i footern på vissa sidor, dessa har inget uttalat värde från kund. 

Det andra formuläret används på 3 olika unika sidor som erbjuder tjänster i 3 olika priskategorier. Om man skickar in formuläret från sida /a är det alltså tjänst A man är intresserad av som kostar X antal kr. För att slippa göra 3 taggar med 3 olika trigger kan vi enkelt lösa det med några rader Javascript som i stort sett säger ”Om du skickar in formulär på sida som innehåller URL /a sätt värde X”. 

Detta görs i 3 olika steg som jag förklarar nedan.

Steg 1: Skapa en variabel som håller ett värde beroende på vilken sida du besöker.

Steg 2 Sätt en trigger i Google tag manager

I detta fall vill vi sätta Element Visibility-trigger när ett tack-meddelande kommer upp. Meddelandet ligger här i en div class: wpcf7-mail-sent-ok

Steg 3 Skicka data till diverse verktyg.

Här skickar vi datan till Google Analytics med värdet som variabeln från steg 1 håller. Vi skickar även denna data vidare till Google Ads med Google Ads Conversion Tracking & Med Facebook pixel

Behöver ni hjälp med berika er data för att skapa mer insikt? Ta kontakt med oss så kan vi se hur vi kan hjälpa er i ert specifika fall.