Alternativen till Google Analytics

Den 16 mars meddelade Google att analysverktyget som används av 9 av 10 företag kommer att upphöra om drygt ett år. Det finns många bra alternativ, men valet är inte lika självklart längre.

– Verktyget har varit gratis och bäst i klassen. Nu måste man tänka om, för man kan inte hitta ett verktyg som är både billigt och bäst, och som man dessutom kan vara säker på är lagligt, säger Jørgen Brunborg-Næss, ämnesledare Data och Insikt i Synlighet.

Det är över två år sedan det meddelades att de inte kommer att vidareutveckla Universal Analytics och nu har slutdatumet kommit. Från 1 juli 2023 kommer du inte längre att kunna använda detta analysverktyg.

Här kan du läsa om några av de mest relevanta verktygen:

Google Analytics 4 

Google själv vill att alla ska byta till Google Analytics 4, som lanserades för 2,5 år sedan. De tror att detta är framtiden för webbanalys, och möjligen har de rätt, men verktyget skiljer sig mycket på vissa områden från Universal, så det krävs en betydande investering i expertis för att kunna utnyttja det väl.

I GA4 går Google bort från "sidvisning" som den grundläggande datapunkten och över till en helt generisk "event"-baserad strategi. Detta ger flexibilitet och stora möjligheter, inte minst för alla typer av webbplatser och applikationer där sidvisningar inte är nyckeln.

GA4 har även mycket bra funktioner för att utforska datamaterialet, vad gäller till exempel segmentering och visualisering. Detta gör att du kan göra sofistikerade och djupgående analyser av engagemang och konverteringar, såväl som marknadsföringsaktiviteterna som driver resultaten.

Vad du dock bör vara medveten om är att användningen av detta verktyg inte nödvändigtvis är "mer lagligt" än Universal. Data skickas till USA och bryter mot GDPR. Det här är något Google själva säger att de jobbar med, men vi vet i nuläget inte vilka funktioner eller förändringar det innebär. Google, och många med dem, hoppas också att denna juridiska förveckling ska lösas på en högre nivå genom avtal mellan EU och USA, men i skrivande stund vet vi inget konkret om detta.

Matomo - mest likheter med Google Analytics

Matomo är ett av de webbanalysverktyg som mest liknar Universal Analytics i hur rapporterna du kommer åt ser ut. Det är också gratis att installera.

Ett viktigt argument för att välja Matomo är att du kan ha full kontroll över datalagring och därmed ligga i linje med GDPR. Du kan också importera historisk data från Google Analytics och få en jämförelsegrund med tidigare år.

Fathom and Plausible - lättviktare som inte använder cookies

Om du bara behöver ett verktyg för att få en överblick över webbplatstrafik, vilka källor de kommer ifrån och utveckling över tid, kommer Fathom och Plausible att vara bra alternativ. De baseras inte alls på cookies och kommer därför inte att bryta mot GDPR.

Företagslösningarna Adobe Analytics och Piwik Pro

Adobe Analytics och Piwik Pro är två företagslösningar med dedikerad support och leverantörer bakom kulisserna. Dessa är fullfjädrade analysverktyg som låter dig analysera och få insikt från alla marknadsföringsaktiviteter. Verktygen å andra sidan kommer med en hög prislapp och är därför inte för alla.

HubSpot - fullfjädrat webbanalysverktyg med fokus på kunduppföljning

HubSpot är kanske mest känt som ett verktyg för försäljning, marknadsföring och kundservice. Med automatiserade e-postkörningar i grunden kan du arbeta systematiskt med att öka antalet heta leads och ta hand om befintliga kunder. Det som gör HubSpot till ett mycket kraftfullt verktyg är den information du får tillgänglig. Du kan följa den målgrupp du engagerat över tid och få insikt i vilka åtgärder som ger bäst resultat på en mycket detaljerad nivå.

HubSpot är med andra ord ett fullfjädrat webbanalysverktyg med samma data som Google Analytics, och är dessutom kopplat till ditt kundregister. Det kan ge stort värde för företag som arbetar systematiskt med kunduppföljning.

Synlighet är en HubSpot Partner och hjälper till med installation, implementering och strategi.

Vi hjälper dig med val och implementering av verktyg

För de flesta företag har det hittills inte funnits någon anledning att överväga ett annat webbanalysverktyg än Google Analytics. Den tiden är förbi. Det finns många bra alternativ till Google Analytics, men alla har vissa styrkor och svagheter, vilket gör att rekommenderade verktyg kommer att variera från företag till företag och situation till situation.

Vilket webbanalysverktyg som möter dina behov beror på de insikter du behöver för att fatta bra beslut, användningsområden och kostnadseffektivitet.

 

Du kanske också gillar dessa inlägg

Hur länge bör du lagra data i Google...

I förbindelse med introduktionen av GDPR, har Google gett oss nya styrmöjligheter när...

Vad är Google Data Studio & hur kan det...

Använder du dashboards i Google Analytics för att målstyra era aktiviter inom digital...

4 skäl till att välja Matomo Analytics

Den österrikiska dataskyddsmyndigheten har beslutat att användningen av Google...