De fyra viktigaste nyheterna du behöver planera för i Google Ads

Så vad blev det för nyheter? Shopping-resultat blir mer levande, Performance Max för fysiska butiker och annonser med YouTube Shorts. 

Regine Hemre, "Head of Advertising" på Synlighet, har varit på Google Marketing Live 2022 i Schweiz, Googles årliga event där de delar produktnyheter och uppdateringar. Här är de fyra viktigaste Google Ads-uppdateringarna som du behöver bekanta dig med och överväga om du ska ta med i din marknadsföringsplan.

Det här är nyheterna får vi lov att dela offentligt. Om du vill ha ännu mer information bör du kunna få det exklusivt från din Google Ads-byrå.

Det finns inget datum för när denna nyhet kommer att släppas. Vissa är redan tillgängliga för utvalda användare, så håll utkik - plötsligt finns möjligheten tillgänglig i ditt Google Ads-konto!

YouTube följer TikTok

YouTube har, precis som Instagram Reels, kastat sig in i den enorma TikTok-trenden med formatet "YouTube Shorts". Shorts har vuxit enormt i popularitet under det senaste året, och Google rapportera siffror på 1 miljard dagliga visningar. Naturligtvis vill de att annonsörer ska dra nytta av denna räckvidd – och därför introducerar de möjligheten att annonsera på YouTube Shorts. Ingen inom Synlighet blev vidare överraskad av denna nyhet.

Dessutom bör du också kunna länka din shoppingfeed till annonserna i YouTube Stories. Då kommer konsumenterna att ha möjlighet att klicka direkt på de olika produkter du vill visa tillsammans med din reklamfilm. Du har redan denna funktion på vanliga YouTube-annonser.

youtube-shorts-ads

Källa: Google

Vad betyder detta för dig som marknadsförare?

Om du redan använder YouTube som en del av din marknadsföringsmix bör du definitivt prova YouTube Shorts. Se om det formatet passar in i det du redan marknadsför på YouTube. Om du inte har använt YouTube ännu, men upplever bra räckvidd och engagemang med Instagram Reels eller TikTok, bör du också lägga upp YouTube Shorts på listan. På YouTube kan du potentiellt nå helt andra personer i målgruppen än de du träffar via Instagram och TikTok.

Mer levande shopping-resultat

Under Google Marketing Live presenterade Google ett mer visuellt och levande Shopping-resultat. Där ser vi färre produktbilder på vit bakgrund, och fler miljöbilder. Dessutom finns det flera möjligheter, som att användaren kan se flera typer av bilder av samma produkt genom att använda bildspel, och kunna utforska produkter från alla håll med 3D-modeller.

Faktum är att om du har laddat upp 3D-modeller av dina produkter kan användaren placera produkten i sitt hem för att se hur den kommer att se ut. Det är särskilt fördelaktigt om du säljer t.ex. möbler eller andra inredningsartiklar.

3d-shopping-miljobilder-shopping

Källa: Google

Vad betyder detta för dig som marknadsförare?

Att Shopping-resultatet går åt det hållet är i grunden positivt. Du kommer att få möjlighet att visa upp dina produkter på ett nytt och rikare sätt, och detta kan ge potentiella köpare ett ännu bättre första intryck av dina produkter.

Samtidigt kommer du också behöva ta en översyn av produktbilderna i din webbutik, speciellt om du inte redan har haft så mycket fokus på det på sistone.

Du måste sätta en översyn överst på din prioriteringslista om dina shoppingannonser är en viktig försäljningskälla i din webbutik. Om du nu fortsätter med enbart produktbilder på vit bakgrund kan du snabbt försvinna i mängden om dina konkurrenter är duktiga på att lägga upp miljöbilder, flera typer av produktbilder eller 3D-modeller.

checkout-shopping-ads

Källa: Google

Annars är det också värt att nämna att Google testar att ha "checka ut"-knappen tillgänglig på själva Shopping-annonsen. Tanken med Google är att det ska bli ännu mer flexibelt för kunderna att handla precis det de letar efter.

Men för dig som har en webbutik behöver inte denna testning vara uteslutande positiv. Det kan till exempel innebära att det blir svårare att få mer försäljning och kunden kan även få en svagare varumärkesupplevelse. Det kan innebära att de inte nödvändigtvis kommer ihåg att komma tillbaka till dig nästa gång de köper något du säljer.

Performance Max för fysiska butiker

2021 introducerade Google den nya kampanjtypen "Performance Max". Den här typen av kampanj använder flera av Googles kanaler (inklusive Sök, Shopping, Display-nätverket, YouTube, etc.) för att få bästa resultat. 

Hittills har den här typen av kampanjer bara varit effektiva när man arbetar med att generera försäljning eller leads på webbplatser. I framtiden kommer det även vara möjligt för den här typen av kampanjer att arbeta med mål för butiksförsäljning, butiksbesök eller ”Local Actions”. "Lokala åtgärder" är en samlingsbeteckning från Google för olika evenemang som indikerar intresse för att besöka en plats, som att klicka på "visa vägbeskrivningar" i Google Maps.

Det här är goda nyheter för alla er som använder digital marknadsföring för att få in folk i fysiska butiker!

Ny kanalrapport i Google Ads

 

Denna nya källrapport kommer att visa – så långt det är möjligt – vilka källor och hur många källor en konsument besökte innan de köpte något i din webbutik. Detta hjälper oss att se en större bild av hur viktiga de olika källorna är i säljprocessen utöver de källor som är det "sista klicket" innan ett köp.

En liknande rapport har redan funnits i Google Analytics i flera år. Vi vet dock att en svaghet med denna rapport har varit att Google Analytics är extremt dåligt på att få insikter baserat på annonsvisningar på marknaden. Google Ads har varit bättre på detta, så vi får därför hoppas att den nya källrapporten innehåller mer av den här typen av insikter.

Små snacks för dig som hanterar ett Google Ads-konto

Tips för feedoptimering. I framtiden kommer Google att ge dig specifika tips och rekommendationer om hur du kan göra ändringar i ditt Shopping-feed för att förbättra dina resultat. Att ständigt förbättra ditt Shopping-feed i sig kan ha stor inverkan på försäljningen! Här är några tips som hjälper dig att stärka ditt feed! 

Bildbibliotek. Du kommer med största sannolikhet att hitta detta redan i ditt konto, men Google fortsätter att utveckla biblioteket. Snart kommer möjligheten att implementera enklare former av foto- och filmredigering!

Håll dig uppdaterad om det senaste inom digital marknadsföring! Följ oss på LinkedIn! 

Du kanske också gillar dessa inlägg

Mäta framgång i display-annonsering |...

Annonser genom Google’s Display Network (GDN) är det annonsformatet vi möter mest...

Google Shopping: Ett måste för alla e-handlare

Om du inte har Google Shopping idag, har du bara en sak att göra: Få det på plats!...

Implementera strukturerad data för att sticka...

När din målgrupp googlar har du knappt en sekund för att fånga målgruppens...