Detta är responsiva annonser för display

Google lanserade responsiva annonser för Display-nätverket för över ett år sedan. Annonsens storlek, utseende och format justeras automatiskt så att du sparar tid och kan bli godkänd för fler webbplatser. Här kan du läsa om hur du kommer igång med responsiva annonser!

Display-nätverket från Google består av över 2 miljoner webbplatser som har olika krav när det gäller annonsstorlekar och format. I den digitala världen, med olika skärmstorlekar och med en hög andel mobiltrafik, är det positivt att det blir enklare att anpassa annonser i olika format.

Vad är egentligen responsiva annonser?

Responsiva annonser anpassar sig automatisk till annonsplatsen på webbsidan som finns i Googles display-nätverk. Båda storleken, texten, logotype och format anpassas automatiskt. Enda fram till i juni 2016 var du som annonsör tvungen att ladda upp tiotalet olika bilder och annonsformat manuellt för att bli synlig i Googles display-nätverk. Detta slipper du med responsiva annonser.

Eftersom Google har flera hundra format, sparar du mycket tid och resurser som annonsör, dessutom kommer annonserna som du använder visas på fler webbplatser.

 

Genom att ladda upp två bilder, en logotype (valfritt) och skriva en text, omvandlar Google detta till annonser som anpassar sig till olika format.

hur gör du responsiva annonser

För- och nackdelar med responsiva annonser

Den verkligt stora fördelen med responsiva annonser, är att du sparar mycket tid och resurser på att bara utforma 1 annons som sedan anpassar sig till alla andra format. Dessutom kan utseendet på själva annonsen anpassar efter webbplatsen som annonsen visas på. Det gör att annonsen kan smälta bra in på webbplatsen den visas på och öka uppmärksamheten.

Nackdelen med responsiva annonser är att du mister lite kontroll över annonsens utformning och lämnar det i händerna på Google.

Har ditt varumärke eller företag en stark visuell profil, kan den bli överskriven med responsiva annonser och möjligheten för att detaljstyra annonsens utseende försvinner. Du kan förhandsvisa några annonser för att se hur de ser ut i olika format, och då också välja vilka du vill använda och vilka du vill undvika. Men Google påpekar ”Eftersom Google Display-nätverk består av 2 miljoner webbplatser, är det inte fullt möjligt att presentera alla tillgängliga format”.

Någon som är van vid de gamla formaten kanske också kommer sakna standardiserade textannonser. Från januari 2017 måste textannonser utformas som responsiva annonser. Standardiserade textannonser kan inte längre användas. Har du lite grafiskt materiell tillgängligt blir det nu svårare att annonsera i Display-nätverket.

 

Hur utformar man en responsiv annons?

  1. Logga in på ditt Google AdWords-konto
  2. Klicka på Annonser
  3. Välj responsiva annonser

responsiva annonser i google adwords

Då blir du hänvisad att fylla ut fälten (som visas under): en kort rubrik, en lång rubrik, företagsnamn och URL till din landningssida.

Nuvarande krav på annonser:

  • Kort rubrik: Upp till 25 tecken
  • Lång rubrik: Upp till 90 tecken
  • Företagsnamn:  Upp till 25 tecken

Klickar du på   får du upp bilden under där du sätter in bilderna och din logotype.

 

 

 

 

 

 

 

Krav på bilderna är följande:

  • En landskapsbild i formatet 1,91:1, som är större än 600 x 314. Det är en maxbegränsning på 1MB för bilden. Rekommenderat är 1200 x 628.
  • En fyrkantig bild i formatet (1:1), som är större än 300  x 300. Det är en maxbegränsning på 1MB för bilden. Rekommenderat är 1200 x 1200.
  • Logotype kan du välja om du vill ha eller inte. Vi rekommenderar oftast våra kunder att använda logotype eftersom det ökar exponeringen av varumärket. Logotypen ska vara i formatet 1:1 och större än 128 x 128. Rekommenderat är 1200 x 1200. Filstorleken kan max vara 1MB.
  • Text i bilden kan inte uppta mer än 20% av ytan i bilden. Har du skrivit med större text än det, kan det medföra att annonsen inte blir publicerad.

Resultatet av responsiva annonser

När du är färdig blir dina annonsera förhandsvisade i 4 olika exempelannonser som de blir visade i Display-nätverket. En av dessa är en textannons (Bild nummer tre nedanför).

Målinriktningen är lika bra som tidigare och behovet att följa med och optimera resultaten är lika viktigt som förut. Vill du lära dig mer om hur du sätter upp annonser och optimerar till bättre resultat? Läs mer om tips på vår blogg eller kontakta oss så hjälper vi dig med Google AdWords.