Detta ska du tänka på när du bygger en e-handel från grunden

Att starta och bygga en e-handel kan vid första tanken tänkas vara ganska okomplicerat. Idag kan man som individ starta en fungerande e-handel med betallösningar och logistikflöden på bara några timmar genom färdiga lösningar och vara igång med sin försäljning online. Det är däremot något helt annat att nå framgång med sin e-handel och få upp fungerande flöden i allt från försäljning till logistik. I denna artikel går jag igenom lite överordnade områden utan djupdykning, som det kan vara värt att reflektera över innan du sätter igång.

Gör din hemläxa - Vad ska du sälja till vem?

Att starta en e-handelsverksamhet skiljer sig inte i grunden så mycket från någon annan typ av verksamhet när det gäller grundarbetet som behöver genomföras. Du behöver i någon form och utsträckning skapa dig en uppfattning om marknaden du ska bege dig in på och skapa en affärsplan. En affärsplan för en e-handelsverksamhet kan vara mer specifik för vissa områden men i utgångspunkten ska den innehålla följande områden:

  • Kort beskrivning av verksamheten
  • Konkurrentanalys
  • Konkurrensfördelar och Unique selling propositions
  • Produktanalys med beräknar på tänkbara marginaler
  • Ekonomisk kalkyl över lönsamhet och break-even
  • Varumärke - Målgrupp, segmentering och positionering

Om du inte har tid att göra din hemläxa och researcha marknaden på någon nivå är det mycket sannolikt att du kommer förbise avgörande förhållanden i marknaden och ökar risken för att din ehandel misslyckas. En grundregel är att om du inte har tid att göra analysen i någon form, formellt eller informellt, så kommer din ehandel sannolikt inte ta fart. Så investera tid i analysen innan du påbörjar något faktiskt utförande! 

Utveckla eget varumärke eller sälja andras varumärke (återförsäljare)

Ska du skapa ett eget varumärke och sälja produkter under detta varumärke kräver det oftast mer research och insikt än om du ska sälja ett annat varumärkes produkter. Det kan därför vara bra att testa marknaden med ett annat varumärke innan du påbörjar resan mot att skapa ditt eget. Varför kanske du undrar? Det är extremt tidskrävande och kostsamt att skapa ett varumärke, både i tid och investering som krävs från dig. Genom att testa existerande varumärke och se om du kan få lönsamhet genom att sälja andras varor där varumärkesbyggandet redan är etablerat kan du enkelt bekräfta eller avfärda din hypotes om marknaden snabbare. Det gör att du sparar väldigt mycket tid, du kan bygga upp en kundbas och kan i en fas 2 starta att bygga ditt eget varumärke parallellt, om det fungerar. 

Produkter eller tjänster du ska sälja

Om du av en eller annan anledning har fattat intresse för en specifik kategori inom e-handel så måste du göra en del research för att se marknadspotentialen i kategorin. Detta är helt avgörande för om du senare har möjligheten att lyckas eller inte. Kort och gott handlar det om att analysera dina konkurrenter, produkter/tjänster  och inköp, logistikflöden, marknadsföring och så vidare. För vilka produkter eller tjänster du ska sälja kan inte helt utgå ifrån ditt eget intresse. Det är absolut en fördel för då orkar du vara motiverad, men du måste också ha något annat att komma med för att lyckas. 

Möjligheter i marknaden

Möjligheterna i marknaden behöver nödvändigtvis inte ligga i innovationen av produkterna. Den kan likväl finnas i kanalerna eller sättet att jobba på. Du måste finna öppningar i marknaden som skiljer sig från utbudet som redan finns idag. Det kan vara kommunikativt, det kan vara innovationen i produkterna, långsiktiga trender som kan kombineras men i grunden handlar det om att göra något annorlunda från vad dagens aktörer gör. Det kan generellt inte vara Prissättning om det inte finns innovation som skapar bättre marginaler. Hittar du inte något här så kan det vara klokt att gå tillbaka till ritbordet och tänka om. Försök hitta din plats i marknaden och bygg från det.

Dra inte ut allt till perfektion - du kommer aldrig dit!

Använd Pareto-regeln i så stor utsträckning du kan och ha den alltid i bakhuvudet när du ska lansera. Tänk på att ca. 80% av resultatet kommer från 20% av insatsen. Det betyder att du måste vara hård mot dig själv och kompromissa. Gör så lite som möjligt bara för att det är roligt, och gör så mycket som möjligt som tar dig framåt och skapar tillväxt. Ibland går det att kombinera roligt med tillväxt men oftast är det en fråga om att kompromissa med sig själv. Alla gillar inte alla moment av att bygga en e-handel och det är naturligt att man drar sig för att göra nödvändiga saker som man inte tycker är så roliga . Gör inte heller allt till perfektion utan stanna vid 80% och känn dig nöjd med det. De sista 20 procenten av perfektion kommer inte ha någon märkbar effekt för resultatet oavsett. Försök lansera din e-handel i en acceptabel skepnad så att du snabbt kan avfärda eller bekräfta dina hypoteser om marknadspotentialen och i så fall lära dig vad du ska satsa på, och vad du inte ska satsa på. Det är så du snabbt kan komma vidare och få rätt fokus framåt och förhoppningsvis få göra mer av det du älskar! 

Få upp flödena fort

Det är extremt viktigt att få upp flödena så fort som möjligt när du väl lanserar din ehandel. Därför blir det viktigt i början av din lansering att ha en plan för din marknadsföring och investera mycket i början när din ehandel är mottagligt för trafik som kan konvertera. Tänk inte för långsiktigt i denna fas utan se det som att du behöver testkaniner för att se om din hypotes om din e-handel fungerar. Det betyder att du måste jobba med rätt kanaler och investera i marknadsföring för att driva trafik till din hemsida. Desto tidigare du får upp flödena, desto tidigare kan du dra lärdomar från trafiken, genomföra ändringar och förbättringar och sedan accelerera med rätt förutsättningar. 

Lönsamhet eller tillväxt?

För att bli lönsam så kommer du behöva växa. För att växa så kommer din verksamhet behöva blöda pengar under en period. Hur lång den perioden är beror på om dina hypoteser om marknaden stämmer. Räkna alltid med att ha minst 6-12 månader där du investerar och återinvesterar pengar i verksamheten där du inte kommer vara lönsam. Det viktiga är inte att vara lönsam i en tillväxtfas utan mer insikten om att du kan bli det vid rätt tillfälle. Kan du ha lönsam tillväxt är det naturligtvis en fördel men det är väldigt sällan det är eller kan bli en realitet och är inget man bör sikta på från start då man riskerar att inte testa marknaden då lönsamhetsmålen håller dig tillbaka.

Val av e-handelsplattform

När du startar din nya e-handel försök att inte tänka för långsiktigt om du inte har ett gigantiskt investeringskapital och en femårshorisont. Vill du bara testa marknaden för produkterna du ska sälja är det bättre att vara agil och snabbrörlig utan stora upphandlingar och tekniska integrationer och problem. Starta med något som fungerar för andra och se vad dina konkurrenter använder för typ av plattform. Då har du en bra utgångspunkt för vad du ska välja. Försök kompromissa om design men kompromissa aldrig på användarflöden, betalsätt, marknadsföring eller orderhantering. Du bör kalkylera för vad din e-handel ska hantera och hur mycket eller många resurser som detta kommer ta i anspråk. De flesta ehandelsplattformar har idag testperioder och demos där du enkelt kan testa flödena som du kommer hantera i stor grad. Så utöver detta tankesätt är det även lämpligt att ha någon form av kravställning med prioritet över krav som du måste ha och krav som är “nice to have”. 

Viktiga logistikflöden

Återigen beroende på din ambitionsnivå så behöver du inte lägga alltför mycket tid på att upphandla fraktbolag. Ta det som fungerar och är beprövat sedan tidigare och har fungerande integrationer. Se detta som en kostnad för din tillväxt som du sedan kan ändra när du har fått upp flödena i din ehandel. Det kommer skapa mindre huvudvärk och ge dig mer utrymme för att få tillväxt i din verksamhet vilket är essentiellt för att nå långsiktig framgång. Se till att redan från dag 1 ha testat dina logistikflöden med det fraktbolag du valt. Detta gäller returflöden såväl som leveransflöden ut mot kund. Fungerar allt som du tänkt dig? 

Digital marknadsföring och kanaler

När du väl kommer så långt att du ska börja marknadsföra din produkter och tjänster har du redan en god uppfattning genom din analys om vilken målgrupp och kommunikation du ska använda. Detta gör det enkelt med kanalval och formatval för den som kommer hantera marknadsföringen. Om du inte har egen erfarenhet av marknadsföring generellt är det alltid bäst att anlita någon som vet hur man snabbt kommer igång. För dig är det viktigt att snabbt kunna avgöra om du kan skapa en hållbar affär för att veta om du satsar på rätt saker. Då kan det bli ett väldigt utdraget förlopp om du också ska lära dig allt om tekniska marknadsföringsplattformar. Risken för att du misstar dig om målgrupper och hur man utför kampanjer mot målgrupper är också hög vilket riskerar att misslyckas eller fördröjer en tillväxt av verksamheten. Ta den hjälp du kan få för att komma igång och utföra det på ett korrekt sätt. Vid senare skede kan du avgöra om du lärt dig tillräckligt för att utföra marknadsföringen in-house eller om du vill ta in personal som kan göra det åt dig, eller låta en byrå hantera det. 

Detta var några väldigt överordnade områden som är värda att betrakta när man ska starta en e-handel. Här finns det enormt mycket mer att utforska på en lägre nivå som CRO, SEO, webbanalys och spårning, annonsering på olika kanaler och andra möjligheter. Behöver du hjälp med att kicka igång din ehandel? Vi kan snabbt avgöra vilka förutsättningar du behöver för att accelerera. Ta kontakt med oss för att diskutera ditt case.


Om skribenten

Daniel Wiklund har närmre 20 års erfarenhet inom digital affärsutveckling. Redan som 12-åring starta han sin första webbportal som följdes av e-commerce och en mängd andra områden. Daniel har jobbat med såväl start-ups som internationella koncerner och vet hur man kan utnyttja fördelarna från bägge världar för bästa framfart. Senast kommer Daniel från rollen som E-commerce och Digital marketing manager inom Telia och är idag Country Manager för Synlighet Sverige.

Du kanske också gillar dessa inlägg

Fem åtgärder som ökar konverteringsgraden på...

Besökare på din E-handel som är på produktsidor har kommit långt i kundresan. Nu...

Facebook & Instagram Butik

Butik för Facebook och Instagram har funnits i flera år - där du kan visa dina...

Gå från fast till rörlig marknadsbudget...

Företag som verkligen förstår kundresan och utformar marknadsbudgeten efter kundens...