Facebook & Instagram Butik

Butik för Facebook och Instagram har funnits i flera år - där du kan visa dina produkter ungefär som i din E-handel med produktbild, pris och annan relevant information om din produkt. Du kan sedan tagga dina bilder i flödet med de produkter som syns i dina inlägg tex. 

Under 2020 kom en hel del uppdateringar när det gäller Shopping för Instagram & Facebook

Slutföra köp direkt i Plattformen

Tidigare kunde du bara använda plattformen som ett skyltfönster där användare sen klickade sig vidare till din webbplats för att slutföra köpet eller fortsätta utforska.

Under 2020 lanserades en tjänst där du egentligen inte behöver en egen webbplats längre utan kan sälja direkt från ditt konto där Facebook tar en liten transaktionsavgift per såld vara. Det är inget som blivit så värst stort i Sverige än och frågan är om det ens kommer få stort användande.

Produktkategorier

Produkter hamnar automatiskt utan kategorier - alltså med stort produktutbud blir det mycket att bläddra kring. Med lanseringen av det som Facebook kallar “Commerce Manager” fick man bättre översikt & redigeringsmöjligheter av sin Butik. Nu kan du skapa produktkategorier och på så vis göra det enklare att navigera mellan de olika produkttyperna. 

Du kan även redigera utseendet på din Shop - dock väldigt begränsat med endast ett antal utvalda färger och font-typer.

fbig-butik-2

Shop-Insights

Det kanske viktigaste vi fått tillgång till är Insikter i vilka resultat tjänsten faktiskt ger. Vi kan tex se mest tittade produkter - om en produkt adderats till önskelistan (på IG eller FB) och klick från produkt till webbplats.

Och det viktigaste - vi kan även få data på hur många som varit i vår Butik på Instagram eller Facebook och sedan gått vidare och köpt en produkt på vår webbplats.

Facebook garderar sig dock med att annonsera ut att “Insights contains metrics that may be estimated or in development”.

fbig-butik3-1

Varför är det viktigt med Butik?

För att kunna synas på Instagrams “Shoppa”

Det blir allt vanligare att Instagram-användare hittar företag genom fliken "Shoppa" - Här kan du inte bli upptäckt utan butik.

ig-shoppa (1)

 

Remarketing

I takt med att Cookies fasas ut kommer det vara mycket svårare att köra Remarketing. Annonsverktyg som Facebook och Google Ads kommer inte kunna vända sig till dina webbplatsbesökare längre. Då blir det ännu viktigare att få folk att interagera med dina sociala kanaler - och vem är då inte bäst att köra remarketing mot än de som utforskat din Butik och kanske lagt en produkt i sin önskelista?

Denna datan kommer Facebook fortfarande ha tillgång till eftersom det sker inom deras egna verktyg och kanaler.

Tagga Inlägg

Underlätta för dina besökare & följare. Om du laddar upp inlägg på dina produkter på Instagram eller Facebook, i miljö eller på en modell tex - underlättar det om du kan tagga dina bilder med de produkter som finns på bilden. Då kan de även komma in i din butik och utforska mer av ditt utbud - eller klicka sig vidare till exakt den produkten på din webbplats.

fbif-butik-1

Hur kommer du igång med Butik?

  • Skapa en Katalog med hjälp av produktfeed
  • Koppla din Pixel med Katalogen 
  • Länka din Shop med ditt Facebook & Instagram-konto
  • Skapa “Product Sets” eller Uppsättningar
  • Redigera din Butik

 

Vet du inte var du ska börja? Kontakta oss så hjälper vi dig komma igång med din butik

 

 




Du kanske också gillar dessa inlägg

Google Shopping: Ett måste för alla e-handlare

Om du inte har Google Shopping idag, har du bara en sak att göra: Få det på plats!...

Implementera strukturerad data för att sticka...

När din målgrupp googlar har du knappt en sekund för att fånga målgruppens...

Gå från manuella till dynamiska...

Har du inte implementerat dynamisk annonsering baserat på din produktkatalog? Gör det...