Facebook pixeln – Därför behöver du den

Har du kommit igång med annonsering på Facebook? Har du hört talas om Facebook pixlar och vet varför det är smart att använda? Vi berättar varför du behöver en Facebook Pixel och hur den implementeras. 

Vad är en Facebook Pixel?

Enkelt förklarat så är en Facebook Pixel ett analytisk verktyg som hjälper dig med att mäta hur effektiv din annonsering på Facebook är.

Rent tekniskt så är en Facebook Pixel en liten kod som du placerar på din webbplats. Koden gör det möjligt för dig att mäta antal konverteringar och bygga olika målgrupper (remarketing) och optimera annonskampanjer som du lägger upp på Facebooks annonsadministration.

facebook pixel annonsering

Du kan använda din Facebook pixel för att förstå vilket beteende som användarna har på din webbplats efter att de har klickat på någon av dina annonser, något som ger dig möjligheten att nå de användarna som är viktigast för dig – och därmed en möjlighet för att optimera din annonsering. Genom att lära sig beteendet som användarna har på din webbplats kan du effektivt optimera din kommunikation och budskap i pågående kampanjer som distribueras på Facebook.

Varför bör du använda en Facebook pixel?

Alla som annonserar på Facebook bör implementera en pixel på sin webbplats. Det öppnar för enorma möjligheter som kan göra det enklare för dig att prioritera din budget och öka ROMI. En Facebook Pixel har 3 huvudfunktioner:

1. Remarketing

Med remarketing kan du leverera dina annonser till användare som redan har besökt eller visat intresse för ditt varumärke sedan för. Du kan välja att distribuera remarketing-annonser mot alla som har besökt din webbplats, eller om du bara vill annonsera mot användare som har besökt specifika sidor, produkter eller genomfört specifika mål.

Du kan också sätta upp tvillingprofiler, alltså en målgrupp som består av Facebook-användare med samma beteendemönster som dina existerande kunder, eller så kan du också distribuera dynamiska produktannonser. Dynamiska produktannonser betyder att du kan upprätta annonser med bakgrund av vilka produkter som dina användare har sett eller besökt på din webbplats.

2. Konverteringsspårning

Med konverteringsspårning kan du enkelt få fram hur bra din kampanj presterar genom att mäta vad som händer efter att någon klickat på dina annonser. Köpte de något? Började de prenumerera på ditt nyhetsbrev eller kanske de skickade en kontaktförfrågan? Med andra ord kan kan pixeln mäta vad dina användare gör och om de genomför en handling som är värdefull för dig och din verksamhet. På så sätt kan du också segmentera de målgrupper som är mest värdefulla för dig och också vilken typ av kommunikation och budskap som fungerar bäst.

3. Optimering

När du har implementerat en Facebook Pixel kan du till exempel optimera bud och budget efter vilka målgrupper som mest sannolikt skulle genomföra den handling som betyder mest för dig. Det kan handla om prenumeration på ditt nyhetsbrev, start av en chat, genomföra ett köp eller skicka in en kontaktförfrågan.

Löpande optimering av kampanjer är det viktigaste du gör när du väl har kommit igång med annonsering på Facebook, och en Facebook Pixel kan ge dig ännu mer insikt som du kan basera optimeringen på.

Så implementerar du din Facebook Pixel

Det är relativt enkelt att implementera en Facebook Pixel. Om du har installerat Google Tag Manager, och har en viss förståelse för hur det fungerar, kan du snabbt och enkelt få på plats Facebook Pixeln själv. Om du inte har Google Tag Manager, eller inte vet om du har det, bör du skicka din pixeln till den som är ansvarig för webbplatsen och får hjälp med att lägga in pixeln.

Du hittar din specifika Facebook Pixel här:

https://www.synlighet.se/kontakta-oss/

  1. I annonseringsadmistrationen på Facebook – Tryck på menyn uppe till vänster
  2. Välj “Alla verktyg” och “Pixlar” (Ligger under kategorin “Resurser”)
  3. Tryck på “Konfigurera pixel”
  4. Välj “kopiera och klistra in kod”. Om du använder Google Tag Manager, väljer du “Använd integrerings- eller tagg-administration” och följer instruktionerna från Facebook.
  5. Scrolla vidare förbi steg 1-2-3 och välj “Skicka instruktioner på e-post” (nere till höger).
  6. Skicka instruktionerna till ansvarig för din webbplats.

När du får bekräftat att din pixel är på plats kan du kontrollera och få bekräftat att den är aktiv och mottar data genom menyn “pixlar”. Du får då upp ett diagram och information om aktiviteten på din pixel. Om pixeln inte fungerar kommer den indikera rött. Då är pixeln med all sannolikhet felaktigt implementerad.

När du har fått din Facebook pixel på plats, kan du börja med att konfigurera målgrupper och börja med remarketing-annonsering. Om du vill spåra konverteringar på din webbplats behöver du lägga in en extra kod. Ta gärna kontakt med vårt team inom webbanalys för att få hjälp med implementation av din Facebook-pixel.

facebook-pixel-aktivitet

När du har fått din Facebook pixel på plats, kan du börja med att konfigurera målgrupper och börja med remarketing-annonsering. Om du vill spåra konverteringar på din webbplats behöver du lägga in en extra kod. Ta gärna kontakt med vårt team inom webbanalys för att få hjälp med implementation av din Facebook-pixel.

Om du börjar använda Facebook Pixeln aktivt kommer den ger dig mycket bättre insikt i beteendet bland användarna som interagerar med dina annonser och därmed också större möjligheter för optimering och lägre annonskostnader.

Ta kontakt med en av våra Facebook-experter om du behöver hjälp med din annonsering på Facebook.