Hem / Blogg / Felsökning med Google Tag Manager för bättre konvertering

Felsökning med Google Tag Manager för bättre konvertering

Felsökning med Google Tag Manager för bättre konvertering

Har du upptäckt buggar på webbplats eller andra saker som stör User Experience – men är osäker på hur ofta eller hur pass negativ påverkan det har på besökarna?

Många använder idag Hotjar eller Visual Website Optimizer för att spela in besökare och deras rörelsemönster på webbplats, för att bland annat felsöka och hitta störande moment.

Men för att få konkreta siffror på hur ofta något fel eller störande för användarupplevelsen händer att presentera för tex utvecklarna av webbplatsen är det lättare att sätta upp någon form av error-tracking i GA med hjälp av GTM.

Alla webbplatser har någon form av felmeddelanden som poppar upp eller hindrar besökare att ta sig vidare på webbplatsen. Det kan vara att man glömt välja en färg på en produkt, glömt ett obligatoriskt fält i ett formulär osv. Vi vill veta hur ofta detta sker och om detta är ett återkommande problem.

Nyligen har vi tex tagit fram en rapport till en e-handel som hade 2 problem

  • Fel valuta – Beroende på land du valt, ska valutan matcha landet automatiskt, vid ca 4% av tillfällena va det fel valuta som dessutom inte gick att ändra manuellt.
  • Pris Fattades – Pga många olika färg och materialval på en produkt, som då skulle generera nytt pris, kunde det ibland inte hittas ett pris för kombinationen – vilket gjorde att elementet som innehöll prisuppgift försvann. Vi kunde se att på en 10-dagars period hade detta hänt ca 600 gånger.

För att skapa någon form av error-tracking finns många lösningar, men vi tänkte titta på 2 st.

Element Visibility

När det kommer felmeddelanden som tex ”du har glömt välja färg” så är det ett element som inte varit synligt tidigare på webbplatsen. Oftast är det en class eller id i HTML som är unikt – tex <div id=”error-message”>Du har glömt välja färg</div>

Element visibilty

Då kan vi sätta det som trigger, att när ID ”error-message” är synligt – skjut taggen. 

Andra sättet är att använda just det javascriptet ovan och hämta ut en textsnutt som matchar tex vilket språk som är valt på sidan, och varje gång det matchar sverige vill vi se vad valutan är satt till. Här nedan har vi skickat datan till Google Analytics som Event Action för att kunna se felprocenten.

event action

Hur stor påverkan?

Segmentera din trafik på de som blivit utsatta för något ”error” och se differenser i trafikkvalité på de utan som inte blivit utsatta för något “error”.

Efter det har du bra underlag att ta vidare till utvecklaren för att optimera användarupplevelsen.

Behöver ni hjälp med berika er data för att skapa mer insikt? Ta kontakt med oss så kan vi se hur vi kan hjälpa er i ert specifika fall.