Fem åtgärder som ökar konverteringsgraden på dina produktsidor

Besökare på din E-handel som är på produktsidor har kommit långt i kundresan. Nu återstår jobbet att övertyga och försäkra målgruppen att det är just dig de ska handla från.

LIFT-modellen är en av de mest använda modellerna för att optimera produktsidor för ökad konverteringsgrad. Den behandlar om de fem faktorerna av relevans, tydlighet, distraktion, osäkerhet och brådska, som har visat sig ha en inverkan på konverteringsgraden. 

Om du arbetar systematiskt med dessa fem faktorer kommer fler att göra inköp. Börja till exempel med att förbättra detta:

1: Säkerställ relevans i kommunikation över kanaler

Hur kommer besökare till den här produktsidan? Från en annons? Organisk sökning? Se till att meddelandet om produktsidan matchar marknadsföringsmeddelandet.

2: Skapa tydlighet genom att markera pris, leveransalternativ och villkor

I det sista steget före ett köp undrar din målgrupp vad det slutliga priset blir, vad fraktkostnaden kommer att vara, hur snabbt de kan få produkten levererad, vilka garantier de får. Markera viktig information.

3: Minimera distraktion genom att ta bort irrelevant innehåll

När din målgrupp är sekunder från att slutföra ett köp är det inte dags för en popup med ett annat spännande erbjudande. Du är välkommen att rekommendera liknande eller relaterade produkter, men det bör komma längre ner på sidan.

Klarar produktsidan kistestet?

Kisa med ögonen och se vilka element som är i fokus. Fokuserar du på de viktigaste elementen som pris, produktbild och uppmaning? Gör hypoteser och testa vad som händer om pris- eller köpknappen blir ännu mer framträdande.

 

4: Ta bort osäkerheten vid kassan

Var noga med att berätta vad som händer när besökare klickar sig igenom i köpprocessen. När debiteras kortet? Hur många steg måste de gå igenom? Bör de förbereda BankID redan nu? Designa köpprocessen med så få steg som möjligt och en tydlig guide vidare.

5: Skapa en känsla av brådska och brist ⏳

En av de mest effektiva åtgärderna du bör testa i webbutiken är olika sätt att skapa en känsla av brådska och brist. Har du erbjudanden som gäller för en viss period? Eller finns det bara två kvar i lager? Få ut det! Det betyder att många fler väljer att slutföra köpet här och nu.

Kontakta oss om du behöver hjälp med konverteringsoptimering eller bara vill ta nästa steg i din e-handel!

Du kanske också gillar dessa inlägg

Svenskarna e-handlar allra helst på kvällen

I en nyligen genomförd undersökning där Synlighet frågade svenskar om vilken tidpunkt...

SEO tips för E-handlare - Öka din försäljning...

Konkurrensen för e-handlare blir allt tuffare med fler aktörer och ökad kunskap inom SEO

Tre insikter som talar om för dig vad din...

Ett återkommande tema som vi ser hos e-handlare som sätter försäljningsrekord är att de...