Google Shopping: Ett måste för alla e-handlare

Om du inte har Google Shopping idag, har du bara en sak att göra: Få det på plats! Google Shopping är ett annonsformat som, baserat på ett produktflöde från din e-handel, visar annonser i Googles sökresultat när målgruppen letar efter exakt de produkter du säljer.

Med andra ord når du ut till de mest köpbenägna i målgruppen och säger till dem att du har exakt vad de letar efter. En no-brainer!

När Google Shopping är på plats kommer de flesta att märka att Google Shopping lönar sig bäst för varje investerad krona jämfört med andra marknadsföringsinsatser. Du når en mycket relevant målgrupp, som också ligger långt i köpprocessen. Det ger snabbt bra resultat. Men fall inte för frestelsen och dra slutsatsen att resultaten är tillräckligt bra.

Det finns stora nivåskillnader i strategin för en e-handel som verkligen får mycket tillbaka från annonseringen jämfört med de som får tillbaka lite.

Nivå 1: Du har implementerat Google Shopping med en enda kampanj för alla dina produkter och den rullar och går. Detta innebär att du låter Googles algoritmer styra vilka produkter som får flest intryck, och du är glad att sätta ett lönsamhetsmål övergripande för alla dina produkter (ROAS-mål). Det innebär bland annat att du missar möjligheten att prioritera större delar av budgeten för dina viktigaste produkter.

Mer läsning: Så ökade Sportsmaster försäljning med ROAS-budget

Nivå 2: Nästa nivå upp är att dela upp produkterna i minst två grupper där du skiljer mellan rabatterade produkter i samband med en kampanj och vanliga produkter.

Genom att dela upp produkterna i två kan du bättre kontrollera hur mycket av budgeten du vill spendera på kampanjprodukterna och du kan köra en mer "aggressiv" strategi för att visa dessa produkter under kampanjens varaktighet.

Nivå 3: E-handlare som verkligen ser bra resultat från shoppingkampanjerna har en mycket medveten relation till deras produktflöde. Eftersom Google Shopping-kampanjer inte använder nyckelord utan information från produktflödet kommer du att ha stor nytta av att optimera flödet. Arbeta med titlar, beskrivningar, bilder och produktattribut för att få fler annonsvisningar och därmed mer försäljning.

Förutom att optimera produktflödet får du mycket tillbaka för att utveckla olika strategier baserat på marginalerna för de olika produkterna. Mindre lönsamma produkter bör ha ett högre lönsamhetskrav (ROAS) än produkter med höga marginaler. Här kan du till exempel göra en uppdelning baserat på tre marginalnivåer: Hög, Medium och Låg.

Andra strategier kan vara att dela upp kampanjen efter produktkategori, välja ut bästsäljare eller många i lager / få i lager.

VIlken nivå är du på idag? Kontakta oss så hjälper vi er oavsett vilken nivå ni befinner er på idag!

Du kanske också gillar dessa inlägg

Hur fungerar Google Shopping och hur kommer...

Det fina med Google Shopping är att vi kan sätta upp det idag och ha första...

Implementera strukturerad data för att sticka...

När din målgrupp googlar har du knappt en sekund för att fånga målgruppens...

Gå från manuella till dynamiska...

Har du inte implementerat dynamisk annonsering baserat på din produktkatalog? Gör det...