Taggar

Guide: Så överlever dina inlägg på Facebook

25 Jan 2018 Guide: Så överlever dina inlägg på Facebook

Du har nog hört talas om att Facebook rullar ut nya uppdateringar i sin algoritm som ska nedgradera inlägg som innehåller ”engagement bait”, och prioritera familj och vänners inlägg och inte de som kommer från annan Facebook Page. Detta kommer att leda till stora förändringar dels för användaren, men givetvis mycket för dig som arbetar med Facebook administrering.

Facebook uppdateringarna riktar sig bland annat mot inlägg och sidor som utnyttjat taktiken ”engagement bait” för att nå en större räckvidd. Algoritmen kommer också att förändra sig framöver och prioritera det personliga nätverket framför ”Page-till-person-nätverket”.

Med andra ord så kommer inlägg från Facebook Pages få mindre synlighet eftersom inlägg från vänner och familj anses vara viktigare innehåll. Som straff blir inlägget klassat som låg kvalitet, och i och med det så kommer synligheten att minskas.

Detta är en stor förändring för alla Facebook sidor generellt, och inte minst för de som arbetar aktivt med ”engagement bait” strategin. Till och med vi här på Synlighet – som oftast brukar vara glada över sådana här nyheter och förändringar – behöver nypa oss själva lite och förändra några av våra egna strategier.

Det är inte bara generella sidor och organiska inlägg som kommer påverkas framölver, men också konkurrensen och andra ”oskyldiga” organiska inlägg kommer att hamna i den gruppen. ”Engagement bait” jakten kommer att påverka många av oss administratörer.

VAD ÄR ”ENGAGEMENT BAIT”?

För att förstå varför ”Engagement Bait” jakten är en stor förändring, är det viktigt att förstå bakgrunden till den.

Kort förklarat fungerar Facebooks algoritm lite så att får ett inlägg många likes, kommentarer och delningar, så får de inläggen högre prioriteringar än andra inlägg med lägre engagement.

Inlägg med mycket engagement kommer högre upp i nyhetsfeeden, och når därför ut till en bredare publik, både organiskt och betalt. Bonusen är att inläggen som produceras som för hög respons, reflekterar tillbaka på din egen Facebook sida och anses vara attraktiv för likes.

Under åren har många givetvis utnyttjat den algoritmen och skapat inlägg som direkt och specifikt kräver respons. Du har säkert sett dessa typ av inlägg och kanske till och med deltagit i några, där du taggat en vän för att engagera ytterligare.

Et typisk ”Engagement Bait” inlägg uppmuntrar användare till att agera genom att:

  • ”Gilla detta inlägg om du …”
  • ”Dela om du …”
  • ”Rösta för att …”
  • ”Tagga en vän …”

Orsaken till att Facebook tar tag i detta är för att många upplever dessa typ av inlägg som spam. Målet är att denna ändringen ska tillfredsställa användarna av Facebook och göra plattformen mer brukbar igen.

 

HUR VET FACEBOOK OM DITT INLÄGG ÄR ”ENGAGEMENT BAIT”?

Enligt Facebook, har de gått igenom och kategoriserat hundratusentals inlägg. Denna informationen används sedan för att uppdatera algoritmen så att den fångar upp olika typer av ”engagement bait” inlägg. Eftersom algoritmen är machine learning, kommer den att bli bättre för varje inlägg som den upptäcker.

Det är först om främst tal om dessa typer av inlägg:

  • Vote Bait: Användning av Emojis som röstmekanism
  • React Bait: Inlägg som kräver likes eller användning av emojis som svar
  • Share Bait: Inlägg som kräver delning
  • Tag Bait: Inlägg som kräver att man taggar en vän och inlägg som länkar vidare till vänner
  • Comment Bait: Inlägg som ber om att lägga in en kommentar

Så som vi har förstått det, kommer vi alla att bli begränsade i vad vi kan göra på Facebook framöver.

Vidare kan vi enbart spekulera i hur denna jakt kommer att fungera. Facebook har antagligen en slags lista över vilka typer av inlägg de är ute efter, kombinerat med vilken Facebook sida som står bakom dessa typ av inlägg. En sida som ofta publicerar ”engagement baits” inlägg är alltså i större fara för att bli uppfångad av algoritmen än en sida som bara gör det ibland.

HUR KAN DU UNDGÅR ATT BLI TAGEN?

För att komma undan konsekvenserna med denna algoritmändring, bör du helt enkelt undgå att använda ”engagement bait” inlägg. Så enkelt är det. Det är dessvärre inte någon genomväg till succé, och denna uppdatering från Facebook gör det svårare att hitta en genväg.

Det finns undantag för vilka typer av inlägg som Facebook kommer att godkänna, t ex:

  • Inlägg som ber om hjälp, t ex inlägg om saknade personer.
  • Välgörenhetsinlägg som donerar pengar.
  • Tips om resor.

 

Ta gärna en titt här där Facebook kommer med tips som förklara vad bra och nyttigt innehåll är, och hur du kan undgå att bli tagen.

Facebooks huvudsyfte är att skapa ett samfund när användarna kan kommunicera aktivt med varandra om saker som de bryr sig om. Detta innebär att innehållet på Facebook ska vara meningsfullt och av  hög kvalitet så att inläggen automatiskt genererar engagemang utan att man behöver be om det.

Lösningen kommer helt enkelt bli att gå tillbaka till skrivbordet och fortsätta med att producera innehåll som ger värde för, så att du förtjänar uppmärksamhet från Facebookanvändarna.

HUR KOMMER DETTA PÅVERKA DIN FACEBOOK SIDA OCH DINA INLÄGG?

Facebook har redan påbörjat sin jakt på ”engagement bait” inlägg.

Istället för att stänga av användarna eller deras sidor från Facebook, så kommer dessa typer av inlägg bli straffade med mindre synlighet och stämplat som lågt kvalitativt innehåll. Det betyder att färre folk kommer att se inläggen i nyhetsflödet.

Om man ändå fortsätter att publicera detta typ av innehåll, kommer Facebook sidan att bli straffad. Hur mycket är svårt att säga, men det vi vet är att alla som administrerar dessa typ av sidor på Facebook bör göra allt för att undvika straff.

VAD INNEBÄR DET FÖR DINA FACEBOOK TÄVLINGAR?

Om ditt tävlingsinlägg ber om respons för att folk ska delta, så kommer det inlägg att hamna i ”engagement bait” kategorin. Även om Facebook inte direkt nämnder dessa typer av tävlingsinlägg i sina uppdateringar, så är resultatet ändå detsamma. Du ber om deltagande – och det är inte längre OK. Därför är kanske den bästa lösningen att flytta dessa tävlingar till hemsidan eller andra kanaler som inte ligger hos Facebook, t ex Snapchat.

Dock kommer det givetvis inte vara omöjligt att ha tävlingar på Facebook, så länge som du håller dig inom ramarna för Facebooks krav.

VAD BÖR DU SOM ADMINISTRATÖR GÖRA?

Avstå från ”engagement bait” inlägg, och publicera innehåll som ger svar på det dina kunder kanske funderar på. Detta gäller även för uppdateringar i Facebooks nyhetsflöde. Gör inlägg som dina kunder har lust att gilla, dela eller tagga sina vänner i – utan att du ber dem om det.

Hur vet du vilket innehåll som är nyttigt? 

Börja med att se tillbaka på tidigare inlägg i ”Page Insights” på din Facebook sida. Kartlägg de inlägg som har fått bäst respons, och utifrån den datan kan du skapa dig en bild av vad som fungerade bäst. Använd den insikten aktivt i din innehållsproduktion!

Uppdateringen från Facebook är väldigt stor och väldigt drastisk, och kommer att påverka sidan på både gott och ont.

Det kommer bli spännande att se om uppdateringen klarar att skärpa nyhetsflödet och om den lyckas ta bort spam inlägg. Det kan potentiellt öppna upp för seriösa annonser på Facebook, ge mindre konkurrens och lägre kostnader.

Vi rekommenderar alla att börja med att anpassa sin Facebook sida till dessa nya regler, och håller koll på dagens räckvidd på inläggen.

Lycka till – och har ni några frågor eller behöver hjälp är det bara att kontakta oss.

 

Inga kommentarer

Skriv en kommentar