Hämta ut data med Google Tag Manager för att skapa ny insikt med data i Google analytics

Hämta ut data med Google Tag Manager för att skapa ny insikt med data i Google analytics

Google Tag Manager är ett suveränt verktyg för att hantera taggar från olika verktyg som Facebook, Google Analytics, Linkedin insights med flera – men Google Tag Manager är så mycket mer än bara ett tagg-hanteringsverktyg.

Möjligheterna med vad du kan göra i form av att hämta ut och använda data i relation till förstahands- och tredjepartskällor är i stort sett oändliga. Synlighet använder Google Tag Manager för att hämta ut data, för att behandla data, för att berika data, för att aktivera aktiviteter genom användarinterakationer och mycket mer. Gör du inte det redan idag, så är det definitivt något som kommer berika din data och vara en framgångsfaktor ur många synvinklar.

Nedan visas ett exempel som kan användas i en mängd olika användningsfall för att berika din data i Google Analytics för att skapa mer insikt som är anpassad för varje unikt case.

Låt oss säga att du driver en e-handel där du driver konverteringar genom att distribuera rabattkoder. Då vill du sätta användningen av rabattkoder i relation till din övriga data för att kunna veta:

  • Är det lönsamt att distribuera rabattkoder?
  • Vilka användare använder rabattkoder?
  • Varifrån kommer användarna som använder rabattkoder i din e-handel?
  • Hur många i olika kanaler använder rabattkoder och hur lönsamma är dem?
  • Hur många som slagit in koden i kassan men ändå inte genomfört köp
  • och mycket annat

Förutsättningarna för att kunna genomföra nedanstående är att det finns satta element eller unika värden som kan indikera visning av inmatning av rabattkod samt aktivering av rabattkod. 

Steg 1. Sätt upp en GTM-variabel med Javascript för att hämta och returnera värdet

Först hämtar vi ut värdet av rabattkoden, genom javascript i Google Tag Manager. Du kan använda följande genom att byta ut ID på elementet där rabattkoden visas, samt en variabel i javascript-koden för att returnera värdet. Det är namnet på Google-tag-managern som används för att sätta etikett på eventet. 

När denna kod är implementerad så kommer värdet helt plötsligt bli synligt för att kunna inhämtas av en trigger.

Steg 2. Sätt sedan upp en trigger som hämtar värdet ur elementet som visas.

När användaren har aktiverat rabattkoden så visas ett nytt elementID i källkoden som identifierar att rabattkoden är aktiv. Vi använder detta värde för att trigga ett tag-event.

Vi använder då triggertypen “Element visibility” eftersom vi i tidigare steg nu har aktiverat visningen av koden. Här använder vi också det unika ID på den aktiverade kampanjkoden som finns i källkoden. Detta värde kommer skilja sig beroende på vilken e-handelsplattform som används. 

Steg 3. Skapa ett Google Analytics event i Tag manager för att skicka rabattkoden till Google analytics

I det sista steget så skapas ett Google Analytics-event som skickar rabattkoden till Google analytics när tidigare kriterier är uppfyllda. Nu kan du besvara alla frågor som vi inledde inlägget med, och mycket mer därtill!

I nästa inlägg går vi igenom hur man hämtar ut värden ur en URL och sedan kan använda för att trigga olika element.

Behöver ni hjälp med berika er data för att skapa mer insikt? Ta kontakt med oss så kan vi se hur vi kan hjälpa er i ert specifika fall.