Hur fungerar Google Shopping och hur kommer jag igång med det?

Det fina med Google Shopping är att vi kan sätta upp det idag och ha första konverteringen imorgon (om det inte vore för googles handläggningstid för att godkänna dig i Merchant Center). 

Men vi tar det från början – din E-handel måste kunna förse Google med produktdata i de former Google önskar – tex Produktfeed i .xml eller .csv format. Du kan nu lägga upp produkter manuellt (inte att rekommendera) och Google kan även nu crawla din E-handel efter produkter om du har rätt strukturerad data med Schema. Produkterna ska då laddas upp i Google Merchant Center – Som senare ska länkas med ditt Google Ads konto. 

Det är i Google Ads du sätter upp kampanjerna efter hur du önskar. Vissa kör igång Smart Shopping – där man lägger ödet i Googles händer där man förlitar sig på deras AI och inte får ut någon direkt data. Tex får du inte vilka söktermer som aktiverat dina annonser. 

Vi rekommenderar en manuell uppsättning som kan vara hur komplex som helst eller av det enklare slaget. 

I Shopping väljer man inte egna söktermer – utan Google matchar söktermer med produktdatan dom får från er. Som Produktnamn, beskrivning, brand och en massa andra parametrar. Därför är det viktigt att ha en bra struktur i hur man lägger upp produkterna i sitt PIM-system.

I Shopping blir vi lönsammast kring söktermer som är väldigt produktspecifika snarare än generella – så det gäller att jobba mycket med negativa sökord.