Hur länge bör du lagra data i Google Analytics efter GDPR?

I förbindelse med introduktionen av GDPR, har Google gett oss nya styrmöjligheter när det kommer till lagring av data i Google Analytics. En av dessa är det som på engelska kallas för ”Data Retention” (Lagring av användare och händelsedata).
Detta är den inställning som bestämmer hur länge data ska lagras i Google Analytics. Den valda inställningen kommer börja att påverka data från och med den 25 maj, vilket är den dagen som GDPR träder i kraft.
Ska du göra ändringar i dessa inställningar bör de göras innan den 25 maj, särskilt om du önskar att förlänga lagringsperioden. Hur länge data ska lagras i ditt Google Analytics konto efter GDPR är något som du och ditt företag måste ta ställning till, men vi kommer här att försöka förklara för dig hur länge, varför och hur.

 

VAD ÄR STANDARD?

26 månader är den perioden som alla Google Analytics konton har inställda som standard för att lagra data. Om du däremot har Google Analytics 360, så är standarden satt till ”Går inte ut automatiskt”. Oavsett vilket du använder dig av, så har du satta perioder:

  • 14 månader
  • 26 månader
  • 38 månader
  • 50 månader
  • Går inte ut automatiskt

 

FÖRSVINNER ALLA DATA UTANFÖR VALD PERIOD AUTOMATISKT?

Nej, det är endast underliggande data om användarna (vart, vem, ålder, osv) och vad dessa har gjort på hemsidan, som blir borttaget. De allra flesta rapporterna i Google Analytics är faktiskt baserade på aggregerad data, och detta kommer du fortfarande att kunna se efter den satta period som du har valt.

Det betyder att du till exempel kan se antalet sessions och vilka källor som levererade dessa från de datum som du har satt, även om det är innan perioden för lagringstiden.

 

VAD KAN JAG INTE GÖRA MEN DATA UTANFÖR LAGRINGSPERIODEN?

Eftersom det enbart är den aggregerade datan som du kommer att ha tillgång till utanför lagringsperioden, kommer du inte att ha möjlighet att gräva i denna data. Det betyder att funktionen som till exempel att hämta en extra dimension i en tabell och impl,ementera andra KPIer, inte kommer att vara möjligt efter det att tiden gått ut. Detsamma gäller när det kommer till avancerade segmenterade segment; både dessa funktionerna kräver tillgång till den data som du inte längre har.

 

VAD MÅSTE JAG TÄNKA PÅ NÄR JAG VÄLJER LAGRINGSPERIOD?

Den viktigaste frågan som du måste ställa dig själv är: Hur långt tillbaka i tiden behöver jag analysera?

Det är lätt att tänka att det alltid är bra och intressant att ha tillgång till data, och det känns kanske fel att förlora data som du har lagt ner mycket tid och energi på att samla in. Realiteten är dock att många i dagsläget inte använder sig av data som är mer än två år gammal. Det betyder att du med 26 månader lagringsperiod idag har möjlighet att gräva i data som finns från februari 2016. Är det nog för ditt företags behov? Räcker den datan? De flesta av våra kunder har svarat ja på detta – men det är något som enbart ni själva kan komma överens om.

 

PÅVERKAR DESSA INSTÄLLNINGARNA REMARKETING LISTOR PÅ GOOGLE ADWORDS?

Nej, i 99,9% av gångerna så påverkas inte remarketinglistorna. Det enda undantaget är om du skapar remarketinglistor som baseras på livstidsvärde. Då kan några av de historiska värdena försvinna.

HUR ÄR ÄNDRAR JAG INSTÄLLNINGARNA?

  1. Gå till administrationspanelen i Google Analytics.
  2. I kolumnen för område (i mitten) – gå till Spårningsinformation.
  3. Gå därefter till ”Lagring av data”.

4. Välj ”önskade inställningar”

NB: Detta är en inställning på områden inom Google Analytics. Har du fler än ett, måste du göra detta på alla.

ÅTERSTÄLL VID NY AKTIVITET – VAD BETYDER DET OCH VAD SKA JAG VÄLJA?

Detta är en ja/nej fråga som bestämmer om data ska raderas baserat på tid för varenda besök, eller baserat på tiden sedan användaren sist besökte hemsidan.

Standard är att räknaren återställs till noll varje gång som användaren (läs: cookien) är på hemsidan. Det betyder att om du var på t ex bloggen för tretton månader sedan, och så besöker du bloggen idag igen, då kommer besöket både idag och förra gången att raderas om 26 månader. Ändrar du denna inställningen till nej, så kommer tiden att återställas per besök, och data för varenda besök kommer att raderas om 26 månader (eller den tiden som du väljer) från tidpunkten på varje besök.

Det är alltså bra att ta detta beslutet nu: fråga er själva hur ni använder data, vad ni använder den till och vilka inställningar som ni behöver för att kunna analysera på ett nyttigt sätt. Glöm inte sedan att meddela varje individ i era ”privacy statements” om hur just ni arbetar med data, så att alla är med på samma bana.

Vill du ha fler nytta tips om digital marknadsföring? Anmäl dig på vårt nyhetsbrev här för att inte missa det senaste!