In-market, Affinity och Custom Audiences – Målgruppsstyr mot de som är på jakt efter det du säljer

Om du planerar marknadsföringsaktiviteter som syftar till att nå nya delar av målgruppen, rekommenderar vi att du testar de tre audiencetyperna in-market, affinity och custom. Dessa tre inriktningar syftar till att möta människor som aktivt har visat intresse för de produkter och tjänster du erbjuder, men som inte nödvändigtvis har besökt din e-handel tidigare.

In-market-audience består av personer som under de senaste 24-48 timmarna aktivt har sökt på Google efter olika produkter eller tjänster. Många researchar i förväg för de produkter de vill göra ett riktigt fynd på. I synnerhet söks mycket efter kategorier som kläder, smink och elektronik.

Om du säljer kläder till kvinnor är det uppenbart att testa inriktningen "på marknaden för att köpa damkläder". Det finns dussintals sådana produktkategorier.

Affinity-audience, eller intresse-audience, beskriver det långsiktiga intresset hos en grupp människor. Det kan finnas beskrivningar som att de är en “foodie” (någon som älskar mat) eller en “nyhetsjunkie” (läser timmar av tidningar och nyheter). Genom att rikta in dig på sådana målgrupper når du inte nödvändigtvis människor som vill köpa något just nu. Men någon gång kommer de att gå i actionläge, och då är det bra att de vet om dig.

Här är några audiences du kan testa: 

  • Shoppers
  • Bargain Hunters
  • Luxury Shoppers
  • Shopaholics

Med Custom Audiences kan du skapa egna in-market och intresse-audience. Du gör detta med vad Google kallar custom audiences. Istället för att använda Googles fördefinierade listor kan du ange dina egna nyckelord och webbplatser som du tror att din publik använder.

Ett tips är att skapa en audience som riktar sig till människor som har varit på dina konkurrenters webbplatser. Om de är intresserade av vad dina konkurrenter har att erbjuda, kan de besöka dig tillika?

Behöver du hjälp med att sätta upp en strategi för rätt målgrupper? Kontakta oss så diskuterar vi gärna hur vi kan hjälpa dig och din verksamhet.

Du kanske också gillar dessa inlägg

Marketing Automation gör din marknadsföring...

Syftet med Marketing Automation är att effektivisera företagets marknadsföringsarbete,...

Varför ska du ha en Inbound Marketing...

Inbound marketing är en kundcentrisk marknadsstrategi som syftar till att attrahera...

Gå från fast till rörlig marknadsbudget...

Företag som verkligen förstår kundresan och utformar marknadsbudgeten efter kundens...