Taggar

Inbound Marketing: Så här tycker deltagarna på vårt Frukostmöte

05 Mar 2018 Inbound Marketing: Så här tycker deltagarna på vårt Frukostmöte

Den 1 mars påbörjade Synlighet sitt ”Frukostmöte On Tour: Inbound Marketing – en lyckad metodik för ökad tillväxt”. Starten gick i Malmö som tappra deltagare lyckades ta sig till, trots snöstormarna och den Sibiriska kyla som vi för tillfället lever med. Där gick vi igenom ”The Basics” och tog deltagarna på en resa genom de sex viktigaste kärnkomponenterna för att lyckas med sin strategi.

VAD GER INBOUND MARKETING EGENTLIGEN FÖR VÄRDE?

Summan av det som presenterades och diskuterades under mötet, är egentligen hur man på bästa och mest effektivaste sätt kan skapa värde för sina kunder genom att använda sig av en Inbound Marketing-strategi som passar både internt och externt, och som även kan göra det enklare att arbeta tillsammans på både en global och en lokal nivå.

”Om vi hade haft en inbound marketing strategi så att hade vi kunnat öka förståelsen gentemot våra kunder för hur mycket produkter vi har, och hur många kundsegment vi faktiskt rör oss i”, säger Lotta Ekselius, Sales Coordinator på SSI Schäfer System International AB. ”Jag tror att om vi hade haft en automatiserad sales- och marketing lösning, hade vi kunnat lyckats bättre med att följa upp och ta hand om våra befintliga kunder, samt lyckats fånga upp kunder som vi idag missar för att de inte känner till vårt utbud.”

 

(ANMÄL DIG TILL NÄSTA SEMINARIUM HÄR)

 

Susanne Melms, Acquisition Manager på Barnfonden, kan absolut se värdet av att implementera en inbound marketing strategi, och känner sig rikare på information och förståelse efter Synlighets frukostmöte. ”Det var helheten som jag fastnade för”, säger Susanne. ”Allt hänger samman men där vi (Barnfonden) är nu är vikten att fokusera på Kärnkomponenterna – dvs. Sökoptimering, betald annonsering och content”.

Som vi här på Synlighet tidigare nämnt, så är det just innehållet som skapar värde och utbildar kunden i sin research, och när de väl är redo att köpa någonting är det lätt att veta vart man ska vända sig. Men som även Susanne nämner, så är det helheten som är det viktigaste, tillsammans med ett långsiktigt tänk.

 

Inbound marketing - Automatisering av försäljning och marknadsföring

HUR BÖRJAR NI MED INBOUND MARKETING?

Inbound Marketing är inte enbart en metod; det handlar om att implementera ett flertal element såsom innehållsmarknadsföring, SEO, annonsering, webbanalys, konverteringsoptimering – för att nå ut rätt via rätt medel till den potentiella eller existerande kunden i den köpfas där de befinner sig. Det finns ingen magisk genväg till att lyckas – men används alla element rätt och ger rätt budskap, så kommer resultaten garanterat att bli bättre.

 

BOKA EN GRATIS WORKSHOP MED OSS HÄR!

 

När det väl finns en förståelse om vad Inbound Marketing faktiskt är, och det interna arbetet har lyckats för att få med alla på resan, då gäller det att lägga en plan för att se till att alla områden har en eller flera ansvariga, samt att mätbara KPIer är satta för att veta vad som är lyckade resultat och att följa upp med dessa kontinuerligt.

 

Är du intresserad av att lära dig mer? Snart kanske vi kommer till en stad nära dig! Håll utkik på våra Aktiviteter, LinkedIn eller på Facebook!

Inga kommentarer

Skriv en kommentar