Marketing Automation gör din marknadsföring vassare

Marketing automation genom Hubspot

Syftet med Marketing Automation är att effektivisera företagets marknadsföringsarbete, att få fler kunder till verksamheten, och att utöka försäljningen av varor och tjänster. Som namnet antyder innebär Marketing Automation att en större del av marknadsföringsarbetet automatiseras, vilket låter marknadsförare fokusera på andra delar av arbetet. Marketing Automation är en arbetsprocess, men förutsätter även att viss mjukvara används.

Processen utgår ofta från företagets hemsida, där ett script läggs in för att registrera och lagra data kring besökares beteenden på webbplatsen. Den mjukvara som används skickar sedan informationen till program som styr organisationens nyhetsbrev eller CRM som exempelvis Hubspot. Marketing automation kan även sättas upp oberoende av själva webbplatsen och baserar på en mängd andra data som triggar kommunikation.

Kundkommunikationen individanpassas

Med hjälp av Marketing Automation anpassas företagets kommunikation efter kundens beteende och preferenser. Inom marknadsföringsspråk kallas potentiella kunder som kommer i kontakt med företaget för leads. Dessa leads graderas enligt ett poängsystem, vilket bedömer hur nära en kund är att till exempel köpa någon av företagets produkter, utifrån hur kunden beter sig i kontakten med företaget. Så fort företaget har en viss mängd information om sina leads, som vilken målgrupp de tillhör, deras plats, huruvida de är en ny eller existerande kund och vilka deras intresseområden är, kan systemet börja anpassa sin kommunikation, för att ytterligare förbättra kundens lead score.

Kunder får relevant information, företaget får fler kunder

Marketing Automation är en win-win för både företaget och kunderna. Från kundernas perspektiv blir interaktionen med företaget individanpassad, och förhoppningsvis mer intressant än om samma information skulle skickas till alla kunder. Ett hälsokostföretag kan med hjälp av det automatiska systemet till exempel skicka ett rabatterbjudande på en viss typ av kosttillskott till kunder som läst om dessa produkter på hemsidan. Sådana små interventioner kan vara det som gör potentiella kunder till betalande kunder. Med ett väl utformat system leder Marketing Automation till fler besök på hemsidan, till att fler besök blir till leads, och till att fler leads förvandlas till kunder.

Automatisering kräver förberedelser

En vanlig missuppfattning om Marketing Automation är att så fort man kickat igång systemet, sköter den delen av marknadsarbetet sig självt. Riktigt så enkelt är det inte. För det första så krävs en hel del förberedande arbete innan processen kan börja. Det är viktigt att på förhand definiera vad man hoppas få ut av att implementera Marketing Automation, hur det ska fungera, och hur man ska använda sig av resultaten. Dessutom bör ansvariga test-vandra samma väg genom systemet som kunden, för att förstå när det lämpar sig med olika typer av kontakt, inbjudningar och interventioner.

Rätt content är helt avgörande för att lyckas

För att fånga kundernas uppmärksamhet och få dem att stanna på hemsidan, är ett intressant och välstrukturerat innehåll a och o. Det är viktigt att landningssidan erbjuder möjligheter för kunden att fördjupa sig i den information som hen tycker är mest intressant. För varje klick och val besökaren gör på hemsidan samlar företaget in information, som hjälper till att bygga upp kundens profil, och anpassar innehållet kunden möter på sin resa. När en ny besökare kommer i kontakt med hemsidan bör personen tidigt få möjligheten att fylla i sin e-postadress, vilket underlättar vägen från besökare, till lead, till kund.

Välj rätt programvara

För dig som planerar att testa Marketing Automation finns det många olika programvaror att välja bland. När det är dags att bestämma vilket som ska implementeras är det smart att jämföra olika alternativ och utvärdera vilken mjukvara som passar din verksamhet bäst. Om marknadsavdelningen redan har ett gäng program de använder i sitt arbete kan det vara en god idé att välja en mjukvara som är gjort för att arbeta tillsammans med just dessa. Att byta ut alla andra komponenter för att ge plats för ett visst automatiseringsprogram kommer bara att göra processen mer komplicerad och utdragen.

Marketing Automation innebär kontinuerligt utvecklingsarbete

Kom ihåg att ha tålamod när ditt företag just börjat använda sig av automatiserade processer. Resultaten kommer troligen att börja synas några månader efter att systemet införts, det är tyvärr ingen mirakelmedicin som verkar över en natt. Troligen kommer marknadsteamet dessutom att få göra justeringar efterhand allteftersom ni tillsammans lär känna systemet och förstår hur ni kan utnyttja det på bästa sätt. Även senare, när ni börjar se de positiva resultaten av er investering är det viktigt att regelbundet utvärdera alla komponenter och bestämma vad som behöver förbättras.

Läs mer om marketing automation eller kontakta oss så berättar vi mer!