Taggar

Mobile First Index och hur du anpassar din webbplats för bättre synlighet

Mobile First Index och hur du anpassar din webbplats för bättre synlighet

22 Dec 2017 Mobile First Index och hur du anpassar din webbplats för bättre synlighet

Vi är på väg mot ett sökresultat i Google som inte längre placerar desktop-versionen av webbplatsen först, men mobilversionen. Om din webbplats inte är anpassad efter denna utveckling kan du gå miste om bra placeringar och mycket trafik från sök från mobiltelefoner. Det var strax över 2 år sedan som antallet sökningar på mobil överträffade antalet på desktop.

I detta inlägget ska vi svara på tre frågor:

  • Vad betyder Mobile First Index i praktiken?
  • Varför bör du ta detta i beaktning?
  • Hur kan du anpassa webbplatsen för att ta hänsyn till utvecklingen?

Vad är Mobile First Index och varför ska man anpassa sig?

Google är uppbyggt som ett index, eller bibliotek av webbplatser. När Google genomsöker en webbplats indexerar sökmotorn innehållet som sökagenten klarar att läsa.

Fram till nu har Google tagit utgångspunkt i desktop-versionen när sidor indexeras. Faktum är idag att över 50% av världens internetbefolkning använder mobilen till att söka på sökmotorer och det betyder att Google nu ändrar fokus.

mobile-first-index

Som illustrationen visar, blev det i oktober 2016 fler användare som söker mobilen framför desktop och surfplatta.

Denna utvecklingen har varit aktuell ett bra tag, så det var därför Google började redan för ett år sedan att skapa ett Mobile First Index. Nyligen kom det ett blogginlägg från Google själva som informerade om att det nu var tid för att göra webbplatser klara för Mobile First Index.

Detta betyder i praktiken att de i nära framtid kommer att gå över till att indexera mobilversionen av webbplatser och därför måste du ta till några åtgärder för att bibehålla din placering i Google sökresultat.

Måste du förbättra dig?

Det är inte alla som behöver utföra stora tekniska åtgärder, men det är några saker alla borde testa oavsett för att säkra att webbplatsen inte mister placeringar på mobil.

De flesta har idag en responsiv webbplats, alltså en webbplats som är designat så att den automatiskt anpassar sig till alla skärmstorlekar. Om din webbplats inte är responsiv idag, rekommenderar vi att ni ser över och implementerar en mobilvänlig webbplats. Vi kommer närmre in på detta längre ner i artikeln.

Om din webbplats redan är responsiv, är chansen för att du slipper undan stora tekniska utmaningar stora. Responsiva webbplatser visar normalt samma innehåll, bilder och meta-data på desktop och mobil, vilket är det viktigaste.

Testa om din webbplats är responsiv

Vill du testa om du har en responsiv sida? Det finns två enkla sätt att testa detta på:

Automatiskt

  • Använd Googles egna verktyg för att testa om din sida är mobilanpassad

Manuellt

  1. Gå in på webbplatsen. Högerklicka mitt på webbplatsen och välj menyvalet som heter ”Inspect” eller ”Inspektera”
  2. Klicka därefter på mobilikonen överst till vänster i inspect-menyn
  3. Nu kan du se hur webbplatsen uppför sig när du förminskar eller utvidgar den. Om webbplatsen anpassar sig efter storleken på fönstret så är sidan responsiv.
mobile first index test

Efter att du klickat på ”inspect” klickar du på mobil-ikonen.

 

mobile first index test

Nu ser du om webbplatsen anpassar sig efter storleken.

Om webbplatsen inte är responsiv, men du har en separat URL, som till exempel m.URL.se, eller dynamic serving? Eller kanske sidan inte är mobilvänlig helt enkelt.

Om så är fallet måste du ta till några åtgärder för att se till att inte tappa dina placeringar och mista viktig trafik från mobil.

Vad måste du göra för att förbättra webbplatsen enligt Mobile First index?

Det som är viktigast är att Google kan hitta och visa samma innehåll till besökare både på mobil och desktop.

  • Se till att innehållet är tillgängligt på båda versioner

Text, bilder och annat viktigt innehåll måste vara tillgängligt för Google och besökare på båda versioner. Det är många sidor där utvecklare eller webmaster har valt att dölja innehåll på mobil eftersom det kan antas försämra användarupplevelsen.

Det har delvis fungerat fram till nu, eftersom Googles crawler har sett hela texten då den gick över till desktop-versionen. Men i framtiden kan det betyda att crawlern inte ser hela texten och inte klarar att göra en bedömning om det som står där är relevant eller av kvalitet. Då kommer Google inte att visa sidan.

Då riskerar du att inte vara optimerad för mobil, och placera dig sämre på mobilsök än desktop.

Undantaget är att använda ”Läs mer”-funktion där bara en liten del av texten är synlig och användaren kan välja att öppna hela textfältet för att läsa resten.

  • Se till att ha samma meta-data på båda versioner

Google använder meta-titel, URL och H1 för att bedöma vad varje sida på webbplatsen handlar om. Därför är det viktigt att meta-beskrivning finns och är optimerad, även om det inte påverkar placeringen.

  • Se till att länka bra mellan båda versioner

Har du en egen m.site.se (separat mobilversion) måste du se till att länka mellan båda versioner och använda rel=canonical och rel=alternate på ett bra sätt för att knyta ihop sidorna.

  • Se till att servern som mobilversionen ligger på har kapacitet till ökad crawling-rate

Det gäller för webbplatser som har mobilversion och desktop-version på olika servers. Fråga gärna utvecklare om hjälp.

  • Använd strukturerade data på båda versioner

Google har beskrivit att strukturerade data är något som vi kommer se mer av i sökresultatet.

Strukturerade data skapar ett mer informativt och visuellt sökresultat. Med Structured Data, kan Google visa bilder, stjärnbetyg priser och andra element direkt i sökresultatet. Det skapar en bättre upplevelse för användarna på mobil.

Strukturerad data är viktig om du har produkter, tjänster, recept, arrangemang och liknande på din webbplats.

Om du har strukturerad data på desktop-version, måste du också ha det på mobilversion. För att kontrollera om allt är som det ska vara, kan du använda Googles egna verktyg för strukturerad data.

Generellt uppmanar vi alla att bygga webbsidan efter mobile first – alltså att den designas och byggs först och främst för mobil och anpassas därefter till desktop.

På det sättet säkrar du att du inte har fler element eller innehåll än du anser vara smart på mobil.

Kontrollera om du har tappat placeringar i Google

Det är viktigt att hålla ett öga på hur dessa uppdateringar påverkar din placering i Googles sökresultat. För att kontrollera detta kan du använda ett antal olika SEO-verktyg, eller ett mer manuellt tillvägagångssätt.

Verktyg:

Det finns bra verktyg för att hålla ett öga på hur placeringarna är i sökresultatet dag efter dag och månad till månad. I Synlighet gillar vi både Rank Ranger och Accuranker, men det finns en mängd andra verktyg för placeringsspårning som också kan ha flera andra bra funktioner som kan användas, däribland MOZ, Wincher med flera.

Manuell kontroll av placering i sökresultatet:

Om du inte har budgeten eller lusten att använda ett verktyg för resultatspårning kan du följa med på placeringen i Google manuellt. Först öppnar du en flik i ikognito-mode på mobilen, för att inte sökresultatet ska bli påverkat av din sökhistorik. Efter det söker du på sökord som är viktiga för din webbplats och ser hur du placerar dig. Det är självklart mycket mer tidskrävande men du får då en indikation över situationen.

Är webbplatsen mobilanpassad och användarvänlig?

Att webbplatsen är mobilvänlig är nödvändigtvis inte detsamma som att den är användarvänlig på mobil. Vi uppmanar alla att användartesta mobilversionen av webbplatsen. Målet är att upptäcka om alla funktioner är tillgängliga, och att kundresan upplevs lika bra på mobil som på desktop.

Vi rekommenderar att testa:

  • Läsvänlighet
  • Sökfunktion
  • Navigation
  • Köp-processen med betalning
  • Skicka in formulär
  • Andra knappar
  • Inloggning

Har du flera frågor om Mobile First eller sökmotoroptimering generellt? Då är det bara att ta kontakt så ska vi göra allt för att hjälap dig

 

 

 

Inga kommentarer

Skriv en kommentar