Nyhetsbrev - 10 e-mail som ökar omsättningen

Om du får ett bra grepp om din strategi för nyhetsbrev kan du komma att uppleva att det är den källan som ger dig den överlägset mesta försäljningen i din webbutik. Vi rekommenderar att du skapar olika nyhetsbrev baserat på kundernas beteende och intressen.

Här är några exempel som du verkligen borde försöka om du inte redan har gjort det:

    1. Tillbaka i lager
      Har en produkt sålt slut? Skicka ett meddelande till dina kunder. Vissa e-handlar har skapat en funktion där de kan meddelas om en produkt är slutsåld. Då är köpintentionen hög och det ger en mycket bra kundupplevelse.
    2. Övergiven varukorg
      Maila varukorgen för att påminna dem om de produkter de har kvar där. Det är mycket troligt att kunden bara avbröts i sitt köp och det gick i glömska. Du kan till exempel påpeka hur mycket de sparar, eller hur mycket tid som är kvar innan produkterna inte längre erbjuds.
    3. Produktutbildning
      Se till att dina kunder använder din produkt på rätt sätt. Då får de bästa resultat och chansen att de handlar hos dig igen ökar avsevärt. Kanske skulle det vara lämpligt att lägga till korsförsäljning med rekommenderade tilläggsprodukter?
    4. Vinn tillbaka kunden
      Är det länge sedan kunden handla hos dig? Skicka ut ett mejl. Här måste du testa lite olika strategier. Kan du erbjuda en rabattkod eller ett incitament att handla? Det kan fungera bra, men se till att det inte blir något dina kunder förväntar sig och sitter och väntar på. Kanske är det värt att visa nya produkter och inspirera?
    5. Påfyllning av förbrukningsvaror
      Säljer du produkter som kunderna behöver fylla på regelbundet? Påminn dina kunder om detta, och kanske särskilt relaterat till kampanjer där många kan använda chansen att fylla upp lagret hemma lite extra.
    6. Bonuspoäng
      Om du har en kundklubb med bonuspoäng i din webbutik måste du påminna dina kunder om att de kan använda och samla poäng. Har du några specialerbjudanden speciellt för medlemmar i kundklubben? Berätta för dem om det!
    7. Korsförsäljning
      Berätta för kunderna om produkter relaterat till tidigare köp som kan väcka intresset. Till exempel: “Har du köpt dagkrämen från X, kanske du också är intresserad av nattkrämen.” Var noga med att innehållet är relevant. 
    8. Prisreduktion på favoriter
      Motivera fler köp genom att skicka ett e-postmeddelande om prisreduktion på varor som kunden har lagt till i kundvagnen eller önskelistan.
    9. Födelsedag eller andra årsdagar
      Vet du när dina kunder har födelsedagar? Visa kundvård genom att skicka dem en gratulation och kanske en personlig rabattkod eller en gåva. Det skapar närmare band med dina kunder.

Ny kund
Du har precis fått en ny kund som har gjort sitt första köp. Här har du en potentiell guldgruva om kunden är nöjd med köpet och kundupplevelsen. Vad kan du kommunicera för att öka chansen för en nöjd kund? Du kanske vill ge produktutbildning med bra tips och tricks så att resultatet blir bäst möjligt. Det kan också vara att synliggöra kundservice som de kan kontakta med frågor.

Vill du utforma en vinnande strategi för nyhetsbrev? Kontakta oss så hjälper vi dig.

Du kanske också gillar dessa inlägg

Surfaces Across Google – Free Product...

Under sommaren 2020 släppte Google nyheten om att rulla ut Surfaces Across Google i...

5 digitala fokusområden inom marknadsföring...

2019 har varit ett fantastiskt år inom utvecklingen av digital marknadsföring där en...

Lär dig att skapa rubriker som engagerar och...

Det är viktigt att lägga lite extra krut på att skriva bra intresseväckande rubriker...