Pinterest Ads – Kom igång innan dina konkurrenter gör det!

Ytterligare en annonseringskanal att hålla reda på alltså? Behöver vi verkligen det?

Ja – tyvärr. 

Om ditt företag är i rätt segment är det ett perfekt sätt att bygga ditt varumärke kostnadseffektivt. Om ni idag är aktiva organiskt på Pinterest ser jag ingen anledning att inte prova betald spridning på era Pins. 

Om ni är helt nya inför Pinterest bör ni fundera på följande:

  • Har vi innehåll idag som passar eller behöver vi skapa nytt?
  • Har vi tid att underhålla vår sida Organiskt några timmar i månaden?
  • Är vår målgrupp på Pinterest?

Om ni annonserar på Facebook & Instagram har ni förmodligen innehåll som även lämpar sig för Pinterest. Om ni har en Produktfeed kan man nu ladda upp den mot Pinterest och få alla produkter automatiskt skapade som Pins – Supereffektivt! Pinterest Sverige har över 1 miljon användare i månaden. Så med stor sannolikhet finns din målgrupp även här.

Var i kundresan kan jag använda Pinterest?

Du kan använda Pinterest över hela kundresan. Från att bli upptäckt av nya potentiella kunder – lite mer säljande Remarketing – till att underhålla befintliga kunder.

I Brand Awareness-fasen ser vi att den är väldigt effektiv. Då ditt annonserade innehåll kan leva kvar mycket längre än på andra kanaler. 

Om någon tex sparar din Pin (vilket är väldigt vanligt) – då kommer den ligga i en av deras anslagstavlor och ständigt påminna om er. Denna användaren har sen en hel del följare som ständigt utforskar dessa Anslagstavlor & som i sin tur nu sparar din pin till en av sina anslagstavlor. Nu har dina betalda Pin helt plötsligt fått en organisk spridning.

Pinterest är därför en kanal som passar väldigt tidigt i kundresan. Att börja inspirera framtida kunder tidigt.

Targeting

Du kan sätta target på flera olika förvalda intressen eller på söktermer. Du kan även använda dig av remarketinglistor från din webbplats. 

Det är alltså inga konstigheter här – precis som andra annonsverktyg finns där stora möjligheter när det gäller att segmentera i målgrupper. Ca 25 Intressekategorier med varierande underkategorier. Eller kan du som sagt välja ut olika söktermer relaterade till era produkter eller tjänster.

Innehåll

Pinterest har flera format du kan publicera i. Standard bildstorlek är ratio 2:3 på minst 600x900px. 

Standard är 1000x1500px. Det går även bra att använda bilder man kör på Instagram Stories 1080×1920.

Nedan ser vi Pins som är genererade från en Produktfeed – detta är det smidigaste sättet att komma igång om man inte redan har innehåll. Det är Produktbilder i formatet Square – ratio 1:1

TIPS!

Vanliga produktbilder som används för Google Shopping blir ganska tråkiga i Pinterestflödet (produktbild med vit bakgrund). Här har vi valt att lägga feedets additional_image_link som den primära som är lite mer visuellt tilltalande. Det kräver antingen ett 3e parts verktyg som kan manipulera en produktfeed eller hjälp av utvecklare att ta fram en unik feed för Pinterest.

Mäta framgång

För att mäta framgång på Pinterest får du titta på syftet med kampanjen. 

Som i de flesta andra annonsverktyg finns en Pixel att spåra din webbtrafik med. Du kan skapa olika konverteringar – mikro eller makro – för att utvärdera dina Kampanjer löpande. Tex finns färdiga mallar för AddToCart & Köp. Om du kör Kampanjer för Varumärkesmedvetenhet kan du titta på Antal Sparningar & Sidföljare.

Summering

Pinterest har länge varit en kanal för företag att sprida engagerande & visuellt innehåll för att tidigt i kundresan etablera varumärkeskännedom. På senaste har dom lagt till möjlighet för produktkatalog & Dynamisk Remarketing för att kunna stärka sig i “Lower Funnel” (konverteringsnära annonsaktiviteter). 

Änsålänge är det väldigt billigt i Sverige dessutom pga. den låga konkurrensen. Du kan välja om du vill buda per klick eller exponering. 

Även om du budar under 1kr/klick får du hög och kvalitativ spridning.

I takt med att konkurrensen ökar kommer såklart även klickpriser öka. Så för att få mest ut av Pinterest borde du egentligen startat igår. Vi har under 2020 hjälpt ett flertal företag komma igång med Pinterest-annonsering. Bland annat Timi of Sweden med att anpassa deras Produktfeed så det passar för Pinterest. 

På så vis kunde dom effektivt ladda upp 500+ produkter som Pins och använda både i Brand Awareness & för Dynamisk Remarketing.

För funderingar kring Pinterest och hur man enkelt kan komma igång – kontakta oss på Synlighet.