Rekommenderade produkter, reviews och produktlistning för merförsäljning och högre ordervärde

De bästa säljarna har en sak gemensamt. På ett trovärdigt sätt klarar dem att visa förståelse för kundens utmaningar och löser de på ett sätt som ger både nöjda kunder här och nu, men också ökad lojalitet och merförsäljning.

Detta måste du återskapa i din e-handel. Du måste ha innehåll och teknik som säkerställer att ta tillvara på behovet för tips, inspiration och hjälp för att välja rätt produkt vid rätt tillfälle. 

Alternativ och relaterade produkter

Du har köpt nya skor som ska tåla vatten och vind när du är ute i naturen. Då kommer du antagligen få frågor i kassan om du behöver köpa till impregnering eller extra sköna sulor som andas. Här är det avgörande att du som säljare träffar rätt balans mellan att rekommenderade relaterade produkter och att vara den irriterande säljaren som tydligt får provision för att säga något som kunden inte är intresserad av. 

Ett annat behov du bör täcka är att visa olika alternativ till kunden. Finns den här i en annan färg? Eller i ett annat material? 

Du behöver tekniska lösningar som ger dig möjligheter att sätta upp merförsäljning av produkter baserat på kunden och vilka försäljningsstrategier ni har. Det kan t.ex. vara:

  • Visa utvalda favoriter inom samma produktkategori som kunden visar intresse för
  • Visa produkter andra ofta köper samtidigt
  • Tipsa om förbrukningsvaror kunden antagligen har behov för


Reviews och produktrekommendationer 

Ett viktigt argument för att handla i fysiska butiker är att vi vill testa och känna på produkten, för att se kvaliteten och hur den känns. I en e handel förlorar vi oftast den aspekten, även om det finns bra bilder, videos och produktbeskrivningar.

Har du inget system för att samla in omdömen, är det absolut något vi rekommenderar att du gör. Det kommer både göra att framtida kunder känner sig säkrare att göra ett köp men också ge viktig input på vidareutveckling av era produkter. 

Shoppinglistor, önskelistor och favoriter

Många besöker butiker utan att ha en klar uppfattning i förväg vilken produkt de skall köpa. De skall till exempel hitta en outfit för en anställningsintervju eller ett bröllop och går från hylla till hylla och plockar på sig produkter till provrummet. 

Genom att erbjuda produktlistning funktioner i din webbutik kommer du både täcka behovet hos kunder som gör research, samt vill du kunna använda datan om vilka produkter de är intresserade av för att säkerställa ännu mer träffsäker marknadsföring. Det kan finnas listor som: 

  • Önskelistor som dina kunder kan dela med vänner och bekanta, till exempel i samband med bröllop, dop/namngivning eller årsdagar. 
  • Favoriter, ofta visualiserade som ett hjärta i webbutiker, vilket innebär produkter som dina kunder önskar sig och vill jämföras lagras i en egen lista. 
  • Shoppinglistor som kunderna kan lagra. Detta kan vara mycket användbart om du säljer förbrukningsvaror som köps med ett fast intervall, såsom livsmedel eller hud- och hårvård. 

Detta bör du tänka på i valet av leverantör

Det finns tusentals leverantörer och anskaffare av marknadsföringstekniker. När du reflekterar över olika lösningar bör du överväga dessa faktorer: 

  • Mål: Vad är målet eller utmaningen du vill lösa med ny teknik? 
  • Kompatibilitet: Hur talar de system du redan har till den teknik du funderar på? 
  • Användarvänlighet och kompetens: Vad krävs av dem som kommer att använda tekniken? Behöver du utbildning?
  • Vidareutveckling och support: Kommer den teknik du överväger att utvecklas vidare? Det kan vara smart att välja leverantörer som många andra har valt före dig. Då får du ofta bra stöd, samtidigt som nya funktioner blir tillgängliga då efterfrågan på det kan vara stor. 
  • Pris och bindningstid 

Vill du ha hjälp med att bedöma behov och hitta rätt leverantör? Kontakta oss gärna för hjälp i processen.

Du kanske också gillar dessa inlägg

Fem åtgärder som ökar konverteringsgraden på...

Besökare på din E-handel som är på produktsidor har kommit långt i kundresan. Nu...

Gå från manuella till dynamiska...

Har du inte implementerat dynamisk annonsering baserat på din produktkatalog? Gör det...

Tre insikter som talar om för dig vad din...

Ett återkommande tema som vi ser hos e-handlare som sätter försäljningsrekord är att de...