Remarketing – Vad, varför och hur du går tillväga

google display - remarketing

Om ditt företag lägger budget på digital marknadsföring utgår vi från att ni idag kör Remarketing – antingen via Google Display/Video – Facebook/Instagram – LinkedIn. 

Om inte? Ge mig en bra anledning 

Vi har hört anledningar – men inga bra! 

“Vi vill inte vara för på” – “Vi vill inte att någon ska känna sig jagad” – “Vi har testat, men vi syns för ofta” – “Det konverterar inte”

Ni spenderar alltså tid & pengar att få in folk på er webbplats – väl där är vissa ganska heta – utforskar olika produkter eller tjänster – kanske lägger en produkt i varukorg – men lämnar igen för att kanske under kvällen framför soffan slutföra köpet. 

Påstår ni verkligen då att det känns påträngande att påminna lite om er själva senare? Påminna om produkterna de utforskat och varit nära att köpa bara några timmar tidigare? 

Om inte ni gör det så gör någon annan det – för tro inte att ni är dom enda som användaren har utforskat.

Annonsinnehåll

Det jag har förståelse för som kan vara svårt är – “Vad ska jag berätta?” & “Vad ska jag visa för något i min remarketing?“

Även “Vem ska ingå i målgruppen?”

Ett exempel:

Ni driver en e-handel och dagligen lägger 500 personer en produkt i varukorgen utan att köpa. Detta är utan tvekan en bra målgrupp att köra remarketing mot. 

Vad för innehåll är då mest relevant att visa upp för dessa 500 personer? 

  • Dynamisk Remarketing

Varför inte visa exakt den eller de produkter de lagt i varukorg eller utforskat?

Med Dynamisk Remarketing sköts detta helt automatiserat.

Produktnamn, Produktbild & Pris hämtas automatiskt från ert produktfeed. 

Genom GTM skickar vi data till Google Ads eller Facebook med produktdata för varje besökare. Alltså vilka produkter har varje besökare interagerat med.

  • Erbjudanden

Finns det utrymme för att erbjuda en rabattkod för de som visat stort intresse? Det kan få en besökare att tippa över och slutföra köpet. 

Detta kan göras på många vis – Ni kan använda er av Dynamisk Remarketing tillsammans med en rabattkod eller ett fast erbjudande till alla som har varit tillräckligt djupt på webbplatsen.

Du kan även bygga målgrupper på hur stor Varukorgen varit – tex vill du kanske bara ge Rabattkod på de potentiella större köpen – när en varukorg varit över en viss summa.

Slå dina konkurrenter

Som sagt – ni är inte ensamma med att erbjuda en tjänst eller produkt. Ni är därför inte ensamma om att vara i en potentiell kunds tankar. Desto mer relevant du är i din återmarknadsföring desto större chans har du att slå dina konkurrenter. 

Är din webbplats redo för Dynamisk Remarketing? I denna video går vi igenom vad som behövs