Så kommer du igång med annonsering på Snapchat

Nu har Snapchat äntligen lanserat ett annonseringsverktyg, precis som sina konkurrenter Facebook, Instagram och LinkedIn. Undrar du över vilka möjligheter som finns med Snapchat-annonsering och hur du kan komma igång? Det ska vi svara på!

Det som är intressant med Snapchat är att användarna huvudsakligen är unga:

  • 92% av svenska gymnasietjejer använder Snapchat dagligen*
  • Upp till 25 år är det minst 75% som använder Snapchat dagligen*

*Svenskarna och sociala medier 2016, IIS

Så för dig som har ett varumärke som riktar sig mot en ung publik, eller vill bygga en tidig relation med en köpstark målgrupp, bör Snapchat vara en naturlig del av mediemixen.

Kom igång med snapchat-annonsering

För att komma igång med annonsering på Snapchat, behöver ditt företag ett Snapchat-annonseringskonto, också kallad Snap Ad Manager.

Du kan starta ett annonskonto genom att använda epostadressen till ditt företag och Snapchat-profilen till företaget som ska användas. Du måste ha en Snapchat-profil för att ditt företag ska kunna skapa ett annonseringskonto.

Genom denna länk kan du påbörja processen med att upprätta ett Snap Ad Manager-konto.

annonsering på snapchat och sociala medier

När du kommer till nästa steg, fyller du ut den anvisade informationen om ditt företag.

Här är det flera användare som upplever problem under ”betalningsinformation” (Payment information) när de ska lägga in MVA-nummer. Hemligheten för att få MVA godkänt är ganska enkel; Skriv in numret först, därefter MVA med stora bokstäver, utan mellanrum. Till exempel: 123456MVA.

För tillfället är det inte möjligt för företag att lägga in eget kreditkort, men du öppnar ett kreditkonto på Snapchat och får faktura för annonskostnaderna i efterhand.

 

När annonskontot är fullständigt, kommer du till Snapchat Ad Manager och får tillgång till olika funktioner.

Funktioner i Snap Ad Manager

Funktioner i Snap Ad Manager och sociala medier

På toppen av sidan på vänstersidan, hittar du valen Ad Manager och Business Manager (Se ovanstående bild). Ad Manager är där du upprättar annonser och kampanjer. Business Manager är där du lägger till användare, konto- och annan företagsinformation.

I sidmenyn Ad Manager har du fyra val:

  • Dashboard: Upprätta kampanjer och resultat på existerande kampanjer
  • Creative library: Lägga till nya eller ta bort annonser
  • Custom audience: Skapa egendefinierade målgrupper från till exempel epostlistor.
  • Help center: Frågor och svar på eventuella problem.

 

I Business Manager hittar du fyra val:

  • Ad Account: Se betalningsinformation.
  • Members: Se vem som jobbar med annonskontot och vilka roller som är tilldelade
  • Settings: Lägg till eller ta bort betalningskort eller företagsinformation
  • Support

Hur skapar man en Snapchat-annons

För att skapa en annons, går du till Ad Manager och Dashboard

STEG 1: Skapa kampanj

På Dashboard ligger knappen «+ New Campaign»:

Tryck på knappen. Då kommer du till kampanjval.

Valen som du tar vid tidpunkten gör att annonsen anpassas efter dina önskemål i kampanjen och vad den ska optimeras efter. Du kan till exempel välja att kampanjen ska optimeras för trafik till webbplatsen (Drive traffic to my website), installering av appar (Drive installs of my app), täckning (Grow awareness), eller videovisningar (Drive video views).

 

STEG 2: Målinriktning

Nu måste du definiera vem annonsen ska visas för.

Under ”Geography” kan du välja var du önskar att annonsen ska visas, till exempel i specifika orter eller län. Du kan både inkludera och exkludera områden.

 

I sektionen ”Demographics” kan du definiera målgruppens ålder, kön, språk och intressen. Några intressefunktioner är bara tillgängliga i USA (Än så länge). Du kryssar för på ”Regulated content” om innehållet kräver en åldersgräns på grund av gamling, alkohol eller liknande.

 

Under ”Predefined Audiences” kan du välja mellan fyra kategorier av intressen för ökad målinriktning. Snapchat baserar dessa intressen på användaraktiviteten i Snapchat-appen, allt från om det skickas snaps till vänner, användnings av filter eller om användaren läser specifika nyheter.

  • Lifestyles: (Adventure Seeker, DIY, Fashion, and more).
  • Shoppers: (Apparel, Personal Care, Home & Garden, and more)
  • Viewers: (Home Movie Viewers, TV Networks, and more).
  • Visitors: (People who visited a Bank, Retail Store, Dining Establishment, and more).

 

«Custom Audience» kan du välja om du redan har skapat en egendefinierad målgrupp från en epostlista.

STEG 3: Placering

Nu kan du definiera var annonsen ska visas. Ska den vara tillgänglig i hela appen, eller bara på utvalda placeringar inom specifika teman, eller bara i stories eller user stories? Detta väljer du själv beroende på din målsättning med kampanjen!

Under ”Device” kan du specificera om du vill visa annonsen på Android, iOS eller båda operativsystem. Du kan också välja telefonmärken eller vilken typ av nätverksuppkoppling användarna ska använda för att kunna se annonsen.

STEG 4: Budget

Under ”Budget & Goals” lägger du in din budget för kampanjen. Minimum per dag är 50 USD. Du väljer själv vad annonserna ska optimeras för under ”goals”. Du kan välja mellan visningar, ”Swipe ups” eller installeringar (om d redan har valt installeringar som kampanjmål”.

Därefter sätter du ett start- och slutdatum på kampanjen, men du kan också välja att låta kampanjen köra löpande utan något slutdatum specificerat.

Till sist så anger du ett namn på annonsgruppen, och fortsätter vidare till utformning av själva annonsen.

STEG 5: Skapa annonsen

För att skapa en annons, trycker du på ”+New Creative”-knappen, och väljer den typ av format som du vill använda för din annons.

Du kan välja mellan följande annonsformat på Snapchat:

  • Top Snap Only: 10-sekunders annons – kan vara en bild, en GIF, cinemagraphs, eller video.
  • Web View: 10-sekunders annonse – Låter användare gå till en länk genom en uppåt-swipe. Målet är att skapa trafik till webbplatsen.
  • App Install: 10-sekunders annons med uppåt-swipe. Målet är att användaren ska installera appen som du marknadsför.
  • Long Form Video: 10-sekunders annons med uppåt-swipe. Målet är att länka till en längre video.

Fyll ut den nödvändiga informationen för att utforma annonsen så som du önskar den. Vad du behöver fylla ut är beroende på vilket annonsformat som du väljer. Därefter laddar du upp en bild eller video och följer resterande steg i skapandet av annonsen. När du är klar och vill publicera, så trycker du bara på ”publish” och ”Launch campaign”.

 

Här är format och storlek på video och bilder:

Bilder: Minst 1080 x 1920 pixlar (9:16 storleksförhållande)

Video: H.264-encoded, antingen MOV eller MP4-format. Max längd på video är 10 sekunder.

Annonsen skickat nu in till Snapchat för intern utvärdering för att säkra att innehållet inte bryter mot Snapchats riktlinjer. När utvärderingen är färdig, och annonsen är godkänd kommer kampanjen bli aktiv på Snapchat.

STEG 6: Mät resultatet

Som de flesta andra annonskanaler, är det väldigt viktigt att följa med på resultaten som din kampanj levererar. I skrivande stund är det följande KPIer som du kan följa med på i rapporten.

  • Spend: Kostnader.
  • Impressions: Hur många gånger som din annons har visats.
  • eCPM: Effektiv kostnad per 1000 visningar.
  • Swipe Ups: Antall gånger annonsen har registrerat att en användare har gjort en uppåt-swipe.
  • eCPSU: Effektiv kostnad per «swipe-up».

Snap Ads Manager kommer också bli tillgänglig som en egen mobilapp, men för närvarande är inte appen lanserad för alla. Från appen kommer det att bli möjligt att följa med på resultat och aktivera och stänga av kampanjer. Den enda begränsningen med appen är att du inte får möjligheten att skapa annonser.

SNAPCHAT ADS – Den nya möjligheten på marknaden

Verktyget Snap Ad Manager är ganska likt annonseringsverktyg från andra aktörer inom sociala medier. Det som är spännande med Snapchat Ads, är att det är nytt, vilket gör att det är extra intressant och se vilken effekt det har på den svenska marknaden. Möjligheterna är där för att nå ut till en grupp av väldigt aktiva och engagerade Snapchat-avnändare som du kanske annars har svårt att nå via andra kanaler.

Vi tror att Snapchat kommer ta större plats i den digitala annonseringsvärlden med tiden eftersom det är i snabb utveckling och är en naturlig plattform för en målgrupp som annars är väldigt svår att nå genom traditionella medier.

Vi rekommenderar:
Tänk alltid igenom din digitala strategi och marknadsstrategi som helhet innan ni engagerar er och tar in Snapchat i er mediemix. Nya kanaler är spännande och kan vara helt rätt för er, men det kan också vara helt fel. Vi hjälper er gärna att se över er digitala strategi och utvärderar om Snapchat kan vara en bra kanal för ert varumärke. Ta kontakt med oss idag och boka ett möte!