Så skapar du engagemang på Instagram

Så skapar du engagemang på Instagram

Mer än halva Sveriges befolkning använder sig av Instagram och dagligen läggs det upp ca 95 miljoner bilder världen över. Statistik från 2017 visar sitt tydliga språk, Instagram är en en av de största sociala medierna i världen och en viktig arena att verka på och för många företag en självklarhet. Men hur lyckas man nå ut genom det enorma flödet bilder och budskap? Hur får man fler följare och kanske det viktigaste; hur skapar man engagemang? Det ska vi gå igenom nu!

6 tips för hur du når framgång på Instagram

1. Skapa en strategi

Det är inte bara att starta ett konto och börja publicera bilder utan man måste börja på ruta ett med att skapa en strategi och sätta ramar för hur arbetet med Instagram ska fungera för att få en fungerande process. Fundera på vad som är målet med företagets närvaro på Instagram. Vad är syftet? Vilken av företagets målgrupp når man via kanalen? Bestäm vem som kommer ha ansvaret för kontot och gör en långsiktig planering utifrån de mål du har satt upp. 

2. Planera ditt innehåll

Det är viktigt med kontinuitet för att få antalet följare att växa. Men för att få riktig kontroll på hur ofta man publicerar inlägg och få variation i innehållet är det bra att skapa en innehållskalender för allt content. Det ger struktur och variation både för den som utför arbetet men också i kvalité. För om du inte skapar värde för följarna kommer de avfölja sidan. Innehållskalendern ska innehålla teman för olika inlägg, kampanjer, budget samt datum för när varje kampanj och inlägg ska gå live. Ett publiceringsschema hjälper dig att få struktur på arbetet och ett bra flöde i kanalen. Försök att hålla ett jämt flöde med ett par inlägg i veckan. Vad som ska visas högst upp i flödet avgörs av Instagrams algoritm som prioriterar nya inlägg framför gamla. Men det innebär inte att det är fritt fram och trycka ut en bild i minuten. För om man postar för många inlägg i rad under en och samma dag kan det orsaka att dina inlägg syns allt mindre i dina följares flöde, på grund av att Instagrams algoritm ogillar en för hög frekvens. Även otydligt innehåll kan få liknande konsekvens med minskad synlighet, därför är det viktigt med en ordentlig planering. För att undvika att hamna i klorna på Instagrams algoritm är det viktigt att tänka på att: 

  • Publicera inte för många bilder efter varandra
  • Tydligt innehåll 
  • Skapa engagemang- bilder med många likes & kommentarer visas högt upp 
  • Använd relevanta hashtags 
  • Sponsra innehåll som uppskattas av målgruppen, till exempel fått många likes

För att komma undan Instagrams algoritm har både privatpersoner, influencers och företag börjat använda sig av funktionen stories där man kan lägga ut en stor mängd bilder eller video, samt sända live. Men innehållet visas bara under en begränsad tid och försvinner allt eftersom. Där kan man också annonsera och skapa kreativa budskap med symboler och text i bilderna.

3. Bilder med tydliga budskap

Bilder med hög kvalité med tydliga budskap är viktigt för att lyckas behålla följare och få nya. Tänk också på att varje bild ska ha sitt syfte. Publicera inte bara en bild för att den är bra och för att du tycker om den. Utan fundera på vad bilden tillför i sammanhanget? Vad är målet med den? Förmedlar den eller förstärker budskapet som du vill nå ut med? Var inte rädd för att testa olika kreativa lösningar genom att till exempel lägga in en text i bilden för att framhäva budskapet ännu mer. Antingen i ett bildredigeringsprogram eller rakt i Instagram Story, som beskrivet ovan. Om det behövs flera bilder som för att framhäva ett visst budskap går det att skapa serier med bilder som loopar av sig självt. Genom att lägga in bilderna i ett videoredigeringsprogram och göra om bilderna till en videosekvens går det på ett kreativt sätt framhäva ett budskap som inte går att förstå genom bara en bild. 

4. Satsa på rörlig bild

Det finns många sätt att arbeta med video och det är ett extremt effektivt format för att lyckas skapa större räckvidd i de flesta kanaler. Instagram lämpar sig speciellt bra för kortare videos med tydliga budskap. Med video är det ganska lätt att skapa engagemang och få mätbara resultat. Även i en video kan det vara både snyggt och effektfullt med korta budskap i text. På Instagram är det också vanligt att man tittar på video utan ljud och då kan en text vara av stor betydelse för att verkligen nå fram med budskapet. Statistik visar också att video gör att många stannar upp vid inlägget extra länge.

5. Skapa korta tydliga budskap

På Instagram gäller det att man kan formulera bra och tydliga budskap i mikroformat. Det får inte plats någon lång text under bilden i flödet. Här är det bilden det första som användaren ser. Därför kan det ibland vara bra att förstärka budskapet med en text i bilden, vilket också ökar chansen för att fånga följarnas uppmärksamhet. Fundera på vad syftet är? Vad vill du att de ska göra? Vill du bara inspirera eller få dem att klicka på länken som alltid ligger högst upp på sidan. Tänk på att byta ut den beroende på vart du vill leda trafiken eftersom det inte går att länka direkt i texten under bilden. Försök att skapa engagemang både med hjälp av bra innehåll, budskap och med uppmaningar som får följarna att klicka på länken, gilla inlägget, kommentera och tagga. Våga också interagera med följarna genom att ibland besvara deras kommentarer genom likes eller med några ord. Det räcker oftast för att du ska få uppmärksamhet tillbaka, vilket gör det väl värt det extra arbetet. För att öka chansen att synas högt upp i flödet är det viktigt att uppnå engagemang nästan direkt eftersom tiden spelar stor roll. Instagrams algoritm lyfter fram de inlägg som gillas, kommenteras och taggas inom femton minuter från det att inlägget publicerats. Kommentarer i inläggen är det som rankas högst av Instagrams algoritm, så försök uppmana följarna till att kommentera dina inlägg. 

Ha koll på när din målgrupp och dina följare är som mest aktiva eftersom timing är av stor betydelse. Publicerar du inlägget vid rätt tidpunkt då dina följare är som mest aktiva ökar chansen för att du får kommentarer och likes inom femton minuter, vilket ökar chansen för att ditt inlägg visas högt upp i flödet. Tänk på att det kan skilja sig mycket från olika målgrupper när de är aktiva. Riktar du dig till marknadschefer eller marknadsförare kan det handla om förmiddagar då många sitter på sina arbeten och letar efter inspiration.

6. Lär känna dina följare

För att kunna lära känna sina följare räcker det inte att kommunicera med dem utan man måste som i alla kanaler analyseradatan som finns för att se vad som engagerar och hur deras beteende ser ut. Genom ett företagskonto på Instagram får man tillgång till viktig data som behövs för att kunna skapa riktat innehåll som engagerar. Men först måste man ta reda på:

  • När är dina följare aktiva?
  • Vart kommer de ifrån?
  • Vilken tidpunkt är de som mest aktiva med att kommentera och gilla? 
  • Vad är det för bilder och innehåll som får dem att reagera?
  • Går det att se ett speciellt beetendemönster?
  • Vilken typ av inlägg får mest gillamarkeringar?
  • Vilka typer av bilder verkar fungera bäst på målgruppen?
  • Vilka ämnen och teman skapar engagemang hos målgruppen? 

HAR DU FRÅGOR OM MARKNADSFÖRING PÅ INSTAGRAM? KONTAKTA OSS SÅ HÄLPER VI DIG!

Instagram och andra kanaler kommer ständigt med nya funktioner. Försök att hänga med och läsa om alla nyheter som rör både funktioner och algoritmer. Var inte rädd för att testa dig fram och se vad som funkar för att skapa engagemang hos din målgrupp. Undersök hur andra företag gör och försök hämta inspiration. Ibland måste man misslyckas för att lyckas, för hur ska man annars veta vilka format och ämnen som fungerar i en helt ny kanal mot en kanske ny målgrupp.