Sociala Medier – Trender och spådomar för 2018

Vi här på Synlighet deltog på ”Social Media Days” i Oslo, där 2017 blev sammanfattat, och trender och spådomar för 2018 introducerades. Som alltid sker det oerhört mycket i denna värld, och vi försökte ta in så mycket vi kunde som sades under dessa två dagar, och vi ska här sammanfatta det åt dig så att du själv kan ta med dig och använda det när du sätter den digitala strategin.

HAR ORGANISK RÄCKVIDD PÅ FACEBOOK DÖTT?

Runt 90% av social media trafik till externa hemsidor kommer från Facebook, och det oroar givetvis många då det påstås att den organiska räckvidden för företag är så gott som död. Dock ser det ut som om dessa tal bygger på en verklighet i USA, där den organiska räckvidden har gått ner med 2%. Läget i våra skandinaviska länder ser lite annorlunda ut. Ståle Lindblad i Areca har analyserat 569,000 Facebook posts från norska företag i 2017, och slutsatsen som dragits är att ”sidans innehåll och strategi är det som är mest avgörande, inte de systematiska ändringarna som Facebook gör”.

Vidare kan också ses att den genomsnittliga organiska räckvidden är 32.5%, och den virala räckvidden 33,6%. Totalt betyder det att en Facebook post i snitt når 66,1% av de människor som gillar din Facebook sida. Detta tal kan vara så högt som 200% för lite mindre företag och Facebook sidor som postar en gång i veckan.

VAD ÄR DET SOM PÅVERKAR MIN ORGANISKA RÄCKVIDD?

När ett inlägg görs på Facebook, så kategoriseras detta inom olika typer såsom link, bilder och video. Vilket typ av inlägg du väljer att göra, kommer att spela stor roll för den organiska räckvidden. Facebook önskar att bli den nya ”video platsen”, och har därför satt en nästan konstigt hög prioritet på video-inlägg. Det har lugnat dig lite, men vi kan se att video inlägg är det som fortsatt leder till mest följare, medan bilder är det som leder till mest engagemang. 

De inlägg som har enbart länk-innehåll, är de som har allra lägst räckvidd, och planerar du att använda länkar är det bäst att göra det i samband med bilder och videos.

Storleken på Facebook sidan samt antal publicerade inlägg i veckan, påverkar också resultaten i stor grad. Det visar sig att sidor med under 1000 följare når runt 47% organisk, medan sidor med över 100,000 följare bara når runt 19%.

Den organiska räckvidden faller med nästan 50% per inlägg om man gör fler än 15 inlägg i veckan, jämfört med en gång i veckan.

DE OBEHAGLIGA ÄNDRINGARNA PÅ FACEBOOK

Som de flesta redan vet, har Facebook ändrat sin algoritm, och påpekat att de kommer att prioritera ner inlägg som uppmuntrar till olika typer av engagemang, som vi här på Synlighet informerade om för några veckor sedan. Facebook vill givetvis öka engagemanget, men då ska det ske på ett naturligt initiativ för att innehållet är bra och intressant. För att få till detta, kommer Facebook bland annat att öka prioriteringarna på innehåll från vänner och familj, som engagerar och skapar värde.

Detta betyder inte nödvändigtvis att den organiska räckvidden för företag kommer att ändra sig drastiskt – det betyder snarare att man måste bli ännu bättre på att skapa innehåll som ger värde och skapar naturligt engagemang. Precis så som man arbetar med alla sina digitala kanaler och så som en bra innehållsstrategi bör se ut.

DÅLIGT INNEHÅLL BLIR INTE BÄTTRE GENOM SPONSRING

När man når den organiska spridning som har satts, så har man möjlighet att sponsra inlägg eller göra egna annonser, för att nå ut till de som följer sidan, men även de som inte ännu följer. Det är viktigt att inte sponsra ett inlägg för att uppnå en målsättning inom räckvidden; dåligt innehåll blir inte bättre för att man sponsrar ut det. Organisk räckvidd är nästan den bästa parametern för kvalitet. Får man först bra respons på den organiska räckvidden är det en indikation på innehållets kvalitet, och man får då mycket bättre resultat när man sponsrar inlägget.

Facebook börjar dessutom att sälja slut på annonsplatser, och de arbetar fortfarande på att hitta en strategi för nya platser. Idag finns det 12 olika ställen att visa annonser på, på Facebooks plattform. Bara några få av dessa platser visar annonsen i samma format, och det blir därför viktigare att anpassa varje annons på de olika ställen som du vill visa den.

LÅT FOLK LÄRA KÄNNA DIG

För att gå lite längre från Facebook, tänkte vi här prata lite mer om en överordnad strategi för sociala medier.

Sociala medier är mycket mer än en kanal som finns till för att driva trafik till hemsidan. Det är ett utmärkt ställe att visa upp vilka företaget verkligen är; vad ni har för värden och vad ni står för, samt vem det är som jobbar hos er. Det är en plats som generellt passar mycket bättre för branding och varumärkeskännedom än direktsälj, och det är därför oerhört viktigt att ha en bra strategi för sociala medier, för att vara säker på att företaget uppfattas på rätt sätt i alla kanaler.

Trenderna runt detta visar att folk faktiskt önskar att lära känna företag. De önskar en inblick i vad som sker på kontoret och bakom låsta dörrar. Var därför öppen och transparent, och arbeta med ert varumärke och employer brand för att förmedla rätt budskap. Detta bidrar till att skapa trovärdighet, tillit och kunskap; folk gillar att köpa av folk som de känner.

Ta till exempel era följare med på en runda på kontoret via en live video, och visa fram ansiktena på företaget. Var inte rädda för att använda humor, och ta inte er på så stort allvar – vi är alla människor. Att visa känslor på sociala medier fungerar oerhört väl!

När strategin sen har satts, meddelandena har förmedlats: då är det viktigt att ha en person som ansvarar för kanalen (eller kanalerna), och svarar på frågor och klagomål. Det visar att ni bryr er om era kunder och det hjälper till att bygga tillit. Det är också mycket större chans för att kunder engagerar sig på inlägg i framtiden.

FÖRSTÅ VAD KUNDEN VERKLIGEN BRYR SIG OM

Det är också viktigt att alltid ha kundens behov och utmaningar i åtanke. Använd alltid tid till att verkligen förstå målgruppen; vad går de och funderar på? Vad är de bekymrade över?

Hört talas om succé serien ”SKAM”? Innan den gjordes, satte sig NRK ner med sin målgrupp och analyserade vilka utmaningar och problem de hade. Genom den processen tog de fram följande mål för serien:

”Vi ska hjälpa 16 år gamla flickor med att stärka självkänslan genom att prata om det som är tabu, göra dem uppmärksamma på interpersonella mekanismer och visa dem vinsten av att konfrontera rädsla”. 

Serien blev en hit genom hela Skandinavien – mycket tack vare att de förstod sin målgrupp. Tänk också på att NRK och SVT inte spenderade en krona på annonsering på grund av licensreglerna.

ÖVERBLICK

Så för att sammanfatta och ge en överblick över det viktigaste som diskuterades under dessa SoMe-dagar:

    • Organisk räckvidd på Facebook är inte död. Det handlar istället mycket mer om innehåll och sidans strategi.
    • Video är fortsatt det typ av inlägg som fungerar bäst, och det är viktigt att det är innehåll som engagerar och skapar värde för följarna.
    • Använd enbart annonspengar på innehåll som redan ser ut att gå bra.
    • Var inte rädda för att visa fram företaget eller bjuda på er själva. Folk gillar att lära känna er, och detta bygger mycket tillit.
    • Förstår du vad målgruppen verkligen bryr sig om, kommer du väldigt långt.

 

Det är mycket att tänka på om man ska göra det bra på sociala medier – det är inte bara att starta upp en sida, kolla lite då och då och låta den sköta sig själv. Det viktigaste är inte att göra det som alla andra säger och gör – hitta en egen stil och metodik som ligger genom hela företaget som en röd tråd; hitta ert employer brand som skiner igenom allting. Att prova och misslyckas är en stor del av sociala medier, så var aldrig rädd för att prova på nya saker. Och kom ihåg att väldigt bra innehåll lurar alla regler, taktiker och strategier.

Håll dig uppdaterad med vad som händer inom sociala medier och digital marknadsföring. Du kan hitta alla våra marknadsaktiviteter och events här, och följa oss på Facebook eller LinkedIn.

Vi ses!