Surfaces Across Google – Free Product Listings – Gratisannonser

Under sommaren 2020 släppte Google nyheten om att rulla ut Surfaces Across Google i Oktober på de flesta marknader – inkluderat Sverige. 

Nu har Google hunnit ändra tjänstens namn till Free Product Listings vilket kanske gjort det lite tydligare vad et innebär. På svenska kallar dom det för “Gratisannonser”.

Free Product Listings innebär att du kan synas gratis med dina produkter från din E-handel. Precis som med betalda Shopping annonser så krävs ett Merchant Center-konto där du laddar upp dina produkter. Väl där bestämmer du vilken tjänst du vill använda dina produkter för:

  • Display Ads
  • Gratisannonser
  • Shopping-annonser

FREEPL

När nyheten kom var undertecknad väldigt skeptisk. Jag trodde inte det skulle leda till speciellt mycket trafik. Och i vissa branscher kommer det absolut vara svårare att få exponering & klick med Gratisannonser pga hög konkurrens. 

Analysera Gratisannonser

Google har nyligen skapat egna dashboards för Exponering, Klick & CTR av dina gratisannonser i Merchant Center – men det berättar ju inte hur trafiken presterar när den väl kommer till din webbplats. Dessa dashboards kommer säkert utvecklas med tiden – just nu är det dock inte till mycket glädje. 

GratisannonserTrafik

Analysera trafiken i Google Analytics

Trafiken hamnar per default som google / organic. Så nu är det verkligen läge att vara vaksam så inte massa SEOare tar på sig all cred för den nya organiska trafiken som trillar in. 

Det bästa är om du använder de olika metoder som finns för att kringgå detta, för att kunna separera dessa Gratisannonser från den “vanliga” SERP-trafiken – här är några:

https://support.google.com/merchants/answer/9826542?hl=en

https://zatomarketing.com/blog/how-to-track-surfaces-across-google-free-shopping-ads-revenue-in-google-analytics/

Kort och gott så adderar man UTM-taggar på sina produktlänkar efter den struktur man önskar ha i sitt analysverktyg.

För en kunds räkning har vi behållit Source/Medium som google / organic men adderat Campaign Name som surface – för att enkelt kunna differentiera.

SourceMedium

Resultat

Att det har genererat trafik kan vi ju se i Google Merchant Center – men utan lösningen ovan kan vi inte analysera antal köp & konverteringsgrad tex.

Vi kan nedan se att Gratisannonser stått för ca 10% av de organiska köpen. 

surfaceacrossgoogle

Summering

Just nu vet vi inte riktigt vilket värde denna nya trafikkälla kommer ha för E-handlare. Stannar det kanske här med enstaka konverteringar i månaden?

Så om du inte implementerat någon läsning för att urskilja denna trafik bör du göra det genast för att kunna veta vilka produkter som presterar bäst och om det kommer vara en viktig trafikkälla för just din E-handel

 

Du kanske också gillar dessa inlägg

Skapa nya insikter i Google Analytics genom...

Google Tag Manager är ett suveränt verktyg för att hantera taggar från olika verktyg...

Google Shopping: Ett måste för alla e-handlare

Om du inte har Google Shopping idag, har du bara en sak att göra: Få det på plats!...

Implementera strukturerad data för att sticka...

När din målgrupp googlar har du knappt en sekund för att fånga målgruppens...