Svenskarna e-handlar allra helst på kvällen

I en nyligen genomförd undersökning där Synlighet frågade svenskar om vilken tidpunkt de handlar online, visar att över 50% av de tillfrågade allra helst handlar på kvällen eller natten. Näst mest populära tidpunkt att handla online för deltagarna i undersökningen var tidigt på morgonen.

Det kanske mest överraskande i undersökningen som säkert går emot många teorier är att det var väldigt få som handlar under lunchtid. Endast 4% föredrar att genomföra sin näthandel under lunchtid, när man annars har tid att göra just detta. 

Det är lite överraskande att det är en sådan övergripande majoritet som väljer att handla online på kvällen. Men tänker man efter så är det också ganska naturligt. Det är då vi har tid efter jobbet och när barnen har lagt sig som man kan sätta sig ner och genomföra sina inköp i lugn och ro, säger Daniel Wiklund, Country Manager för Synlighet, och fortsätter:

Människor anpassar sig till nya handlingsmönster och tider man genomför inköpen på. De flesta har insett vilket tidsbesparing det innebär att handla online och kan hellre lägga tiden som sparas från köpcentrum på familjen eller andra intressen. 

Alexander Öqvist, Agency Director på Synlighet Stockholmskontor, med mångårig erfarenhet inom digital marknadsföring fyller i:

För de som har ett 8-17 jobb så är det naturligt att det är innan jobbet och efter jobbet som man har tid att genomföra sina inköp online. Exempelvis när man kan sätta sig ner med sin partner och planera och tillsammans genomföra sina inköp online. Sen är det inte osannolikt att många kampanjer från e-handlare aktiveras tätt relaterat till handlingsmönster och tidpunkter vilket driver handeln mot specifika tider i högre grad. 

Men även om majoriteten av köpen genomförs på specifika tider så innebär inte det att behoven till köpen uppstår på dessa tider. Hur ska man som e-handlare förhålla sig till när svenskarna genomför sina köp online?

Det kan vara en idé att titta på budgetdistributionen utifrån målgruppens generella beteendemönster för att därmed optimera effekten. Det kan innebära att man under tider när människor inte genomför köp i så hög grad, hellre maxa awareness och branding-kampanjer. För även om svenskarna kanske inte genomför köp under dagen så sätter sig de flesta ner och läser tidningar, scrollar igenom sociala medier där marknadsförare har stor möjlighet att påverka vilka beslut svenskarna tar runt middagsbordet rörande inköp, säger Daniel Wiklund. 

Det är även så att man här måste skilja på olika typer av innehåll som handlar om ren research inför ett köp, och mer rationella budskap. Vid vilka tidpunkter ska du lägga mest tyngd på respektive samt i vilka kanaler? Det gäller att ha en tight sammanknuten remarketing-strategi men även kanaler som nyhetsbrev med marketing automation för maximal utdelning.

Alexander Öqvist är också inne på samma linje med att utnyttja insikten på bästa sätt.

Att anpassa sin budget och schemalägga budgivning eller konverteringsdrivande aktiviteter, samt använda bid adjustment i förhållande till konkurrensmässiga termer kan vara ett bra sätt att få mest ut av sin annonsbudget, säger Alexander. Gällande SEO finns här en mängd åtgärder att tänka på som kan ha positiv effekt för research-stadiet av kundresan som många annars glömmer bort. 

Några konkreta råd att utforska baserat på undersökningens resultat om att svenskar helst näthandlar på kvällen. 

  • Anpassa innehåll, format, annonser och kanaler baserat på vilket syfte målgruppen har under respektive tidpunkt
  • Optimera kampanjbudgivning för konkurrensutsatta kanaler baserat på tidpunkt för att optimera RoAS (Return on Ad Spend)
  • Revidera kanalerna och kanalmixen över dagen för vilka som har vilket budgettryck beroende på målsättning och innehåll
  • Optimera användningen av remarketing, nyhetsbrev och kampanjutlösande aktiviteter baserat på tidpunkten

Om undersökningen dataunderlag:

Undersökningen genomfördes i ett frågeformulär om vid vilket tidpunkt under dygnet som respondenten utför sina inköp online. Undersökningen baserar sig på svar från 1000 respondenter i Sverige.

Du kanske också gillar dessa inlägg

Säljtips: Effektiv affärsutveckling för att...

Affärsutveckling handlar om att driva företaget vidare genom att sätta upp processer...

SEO tips för E-handlare - Öka din försäljning...

Konkurrensen för e-handlare blir allt tuffare med fler aktörer och ökad kunskap inom SEO