Tre insikter som talar om för dig vad din målgrupp behöver

Ett återkommande tema som vi ser hos e-handlare som sätter försäljningsrekord är att de tar kundservice på allvar. De lämnar inte kunderna åt sig själva, även om butiken är online istället för i ett rum med butikens anställda.

I den digitala världen har du tillgång till otaliga datapunkter som du kan använda för att analysera hur e-handeln presterar. Det största misstaget du kan göra är att inte utnyttja dessa möjligheter. Här är tre rekommenderade datapunkter som vi gärna analyserar för att få information om vad målgruppen saknar:

Interna sökningar - vad besökare inte hittar:

Besökare som använder den interna sökningen på din webbplats lämnar mycket användbara ledtrådar om vad de letar efter. Om du upptäcker att vissa sökfraser återkommer ofta kan det vara ett tecken på att du bör exponera det innehåll bättre. Följ sökfraserna och använd insikten för att förbättra namngivningen i menystrukturen, utöka produktinformationen eller justera filtreringsalternativen. Du får denna insikt i Google Analytics om du har ställt in spårningen korrekt.

Sökordsanalys - vad undrar målgruppen om dina produkter?

En bra sökordsanalys adresserar inte bara vilka sökfraser din målgrupp använder när de är redo att köpa, utan innehåller också insikt i vad målgruppen undrar i förväg.

I exemplen nedan är det tydligt att avsikten med sökningen är att lära sig mer, få råd och vägledas i rätt riktning.

Använd insikten för att skapa bra köpguider och innehåll där du visar vilken expertis och kompetens du har. Om du hjälper din målgrupp i ett tidigt skede av kundresan kommer du att knyta närmare band och öka sannolikheten avsevärt att det är just dig de väljer att handla från, inte en konkurrent.

Toppprodukter - Prioritera unikt innehåll för de viktigaste produkterna först

Helst bör alla dina produktsidor ha väl utformade produktbeskrivningar som svarar på allt som målgruppen undrar. Produkterna ska också ha bra bilder, helst från flera vinklar och gärna när de är i bruk. Dina kunder får inte röra och känna på produkterna, så du måste hjälpa dem med allt du kan.

Å andra sidan kan det vara utmanande att göra ett lika bra jobb för alla produkter om du har många hundratals, kanske till och med tusentals produkter. Föreställ dig dina viktigaste produkter och arbeta dig igenom uppifrån. I Google Analytics kan du se vilka produkter som till exempel genererar mest trafik bland nya besökare eller vilka produktsidor som bidrar till flest besök på webbplatsen. Det kan finnas användbara insikter för prioriteringsjobbet.

Du kanske också gillar dessa inlägg

6 Steg: Så ökar du konverteringarna på din...

Om det är något som marknadschefer har lärt sig under åren sedan internet tog över vår...

Nyhetsbrev - 10 e-mail som ökar omsättningen

Om du får ett bra grepp om din strategi för nyhetsbrev kan du komma att uppleva att det...

Fem åtgärder som ökar konverteringsgraden på...

Besökare på din E-handel som är på produktsidor har kommit långt i kundresan. Nu...