Vad är sökintention och varför är det viktigt för SEO?

När man arbetar med SEO eller SEM så är en stor del av arbetet att se på sökord och sökvolymer. Det gör man helt enkelt för att få en bild av vad man letar efter på Google samt vilka volymer som finns. Det man också behöver se på är vilken sökintention som finns bakom varje sökord eller sökfras för att förstå vad användaren faktiskt letar efter. Att bara titta på ett specifik sökord ger bara en bild av det, men ett sökord kan ha olika intentioner beroende på hur och när man gör sökningen.


I den här artikeln ska vi gå igenom vilka olika sökintentioner det finns, hur man lär sig förstå sökintention och hur man kan optimera utifrån detta.

Vad är sökintentionen och vilka sökintentioner finns det?

Sökintention är kort sagt själva intentionen bakom varje sökning som görs på nätet. Vad är det egentligen man vill ha svar på, eller letar efter vid just den sökningen? Sökintention hjälper oss att förstå syftet bakom en sökning för att kunna svara upp på detta på bästa möjliga sätt. Det finns fyra olika sökintentioner som man brukar prata om.


1. Informationssök
Informationssök är precis som det låter, att man letar efter information om något. Det kan vara att man letar efter ett recept eller hur man lägger golv.

Exempel på informationssök:
Hur bakar man kladdkaka?
Hur lägger man golv?
Vem är Zlatan
Vad är amorteringskravet?

2. Navigeringssök
Navigeringssök syftar på när man mer konkret vet vad man letar efter. Istället för att skriva in webbplatsens URL kanske man direkt söker efter “Spotify login” eller spotify.se.

Exempel på navigeringssök:
Spotify login
Skatteverket deklaration
Smhi
Aftonbladet


3. Kommersiella sökningar
Kommersiella sökningar syftar på fasen innan man är redo att göra ett köp. Man har ett köpintresse men man behöver fortfarande läsa på mer. Det kan vara att man jämför produkter eller tjänster som ett sista steg innan man genomför köpet. Exempelvis “Netflix vs HBO”.

Exempel på kommersiella sökningar:
SEB vs Swedbank
Iphone 11 omdöme
Bästa hörlurarna 2021

Foodora eller Uber eats

4. Köpsökningar

Köpsökningar är fasen när man är redo att göra ett köp och vet vad man letar efter för att slutföra köpet. Det kan vara att man vet vilket produkt man vill köpa eller rabattkod till den butiken så att man kan genomföra sitt köp. Det påminner mycket om kommersiella sökningar men detta är närmre ett köp eller konvertering.

Exempel på köpsökningar:
Köpa iphone 12
Ansök om billån
Rabattkod zalando

Varför är sökintention viktigt för SEO?

Sökintention är viktigt för att Google bryr sig om det och är ett av Googles främsta mål. Helt enkelt att du som användare ska hitta det du letar efter på Google. För att vara relevant i sökresultatet måste du med andra ord förstå syftet bakom sökorden du optimerar för och leverera rätt innehåll till användaren. 

Till exempel om en användare söker efter “hur lägger man golv?” men i sökresultatet presenteras en rad produktsidor hos byggvaruhus som säljer golv. Användaren gör då en ny sökning utan att klicka på något i sökresultatet. Det skulle Google kunna tolka som en signal att dessa sidor inte var relevanta för den sökningen.

Eftersom att Googles primära mål är att presentera relevanta resultat för användarna så är det ganska enkelt att lista ut att det är viktigt att förstå sökintention för att förbättra rankingen på Google. 

Matcha innehåll mot sökintention

Som en del av en sökordsanalys bör man också fundera på vilket innehåll som är relevant för det sökordet eller grupperna av sökord. För att kunna ta fram relevant innehåll för en landningssida behöver du förstå sökintentionen bakom den sökningen. 

En annan faktor att se på är vilket typ av innehåll som verkar ranka på den specifika sökningen. Är det blogginlägg, produktsidor eller kategorisidor som rankar? Det kan hjälpa till på vägen att förstå vilket typ av innehåll som verkar vara mest relevant för den sökningen.

Som man ser i exemplet nedan vid sökningen ”hur bakar man kladdkaka” så ser man tydligt att det är recept som är relevant för den här sökningen. Det kommer antagligen vara svårt att ranka med något annat typ av innehåll.

sökresultat-hur-bakar-man-kladdkaka

Hur tar man reda på sökintentionen?

Att ta reda på sökintentionen och förstå alla sökningar är inte alltid helt enkelt. Men oftast finns svaret direkt på Google i de flesta fallen. Det man dock ska vara medveten om när det kommer till Google är att det kan variera väldigt mycket i sökresultaten från dag till dag eller även under samma dag. Vissa sökningar kan Google ha problem med att förstå intentionen bakom och där sker det ofta större rörelser.

Var aktiv – det kan förändras

Som beskrivet ovan så behöver man vara aktiv i det här arbetet eftersom det kan förändras från dag till dag. Vid olika perioder kan ett sökord ha ett annan intention än vad det hade när man optimerade sidan. Med det sagt kanske man inte kan ändra sitt innehåll utifrån det, men det kan vara en orsak till om man plötsligt tappar i ranking på ett specifikt sökord. 

Du kanske också gillar dessa inlägg

5 Tips på varför alla företag bör ha en...

Employer Branding är absolut inte ett nytt koncept, utan något som har funnits länge...

Vad är dynamisk remarketing och är det något...

Dynamisk Remarketing innebär att varje besökare får en unik annons efter innehållet den...

Smart Display: Varför är det smart?

Automatisering i display-kampanjer är inte något nytt. Du har kanske redan använt ...