Hem / Blogg / Webbanalys utan cookies? Prova Fathom eller Plausible

Webbanalys utan cookies? Prova Fathom eller Plausible

Datum publicerad

01.02.22

Datum uppdaterad

01.12.23
Fathom plausible

Många människor letar efter alternativa spårningsverktyg efter att den österrikiska dataskyddsmyndigheten den 13 januari i år konstaterade att användningen av Google Analytics strider mot EU:s dataskyddslagstiftning.

Alternativen finns, men det har inte funnits många anledningar att på allvar överväga dem förrän nu.

"Open source"-lösningen Matomo är ett verktyg som mer eller mindre helt ersätter funktionaliteten i Google Analytics. Du kan läsa mer om varför Matomo kan vara lösningen för dig här!

Skulle du hellre vilja ha ett lättare verktyg än Google Analytics? Ett verktyg som ger dig de vanligaste siffrorna och rapporterna i en användarvänlig instrumentpanel? Ett verktyg som inte använder cookies alls?

Överväg då Fathom eller Plausible som ditt nästa spårningsverktyg!

Varför använder spårningsverktyg cookies?

Både Google Analytics och Matomo förlitar sig på lagring av cookies i webbläsaren för att: 

  • identifiera användare
  • följa användare över tid
  • skilja användare från varandra

För att uppnå detta genererar verktygen ett slumpmässigt ID-nummer som sedan lagras i en cookie.

Alla aktiviteter på webbplatsen (sidvisningar och andra händelser) registreras med en referens till samma ID-nummer. På så sätt kan man följa ett besök där samma användare tittar på flera sidor i följd. Du kan också räkna antalet "unika" användare (tekniskt unika cookies) som du har haft under en viss period.

Utan att identifiera användarna är det svårt att få någon insikt från data. Allt du får är en massa fristående sidvisningar.

Hur identifieras användare UTAN cookies?

Fathom och Plausible använder en annan metod för att skilja mellan användare. Genom att kombinera IP-adress och webbläsarens "User Agent" - en lång sträng som innehåller information om enhet, operativsystem och webbläsare - får de ett tämligen unikt "fingeravtryck". De använder detta för att identifiera användare.

För att skydda den personliga integriteten lagras inga av dessa fält som de är. Genom en krypteringsprocess som kallas "hashing" omvandlas denna information till en meningslös sträng av siffror. Denna talsträng används sedan som ett ID-nummer i den databas som lagrar trafikdata, vilket gör att du kan beräkna både besök och unika användare.

Skillnaden mot en cookie är att detta ID-nummer aldrig lagras hos användaren. Dessutom är krypteringsalgoritmen så kraftfull att det är tekniskt omöjligt att hämta rådata för att identifiera en enhet eller webbläsare.

Verktygen genererar också en ny krypteringsnyckel varje dag, så du kommer alltid att vara en "ny användare" när du besöker samma webbplats nästa dag. Detta innebär att inga beteendemönster samlas in om dig som användare över tid som kan avslöja detaljer om vem du är.

One Dashboard to Rule Them All?

Både Plausible och Fathom består av en enda dashboard.

För användare som är vana vid Google Analytics, med dussintals rapporter och undermenyer, kan detta potentiellt utlösa panik eller till och med sinnesfrid. Det finns mycket du kommer att sakna att kunna gräva i, men de flesta människor tenderar ändå att bara använda några få rapporter i Google Analytics.

Du kan utforska Plausibles demo dashboard här!

Du får det vanligaste i dashboarden, inklusive:

  • Utveckling över tid
  • Källor till trafik
  • Sidor
  • Platser
  • Enheter
  • Mål för konvertering

Alla de olika tabellerna kan användas för att filtrera varandra, så att du enkelt kan se till exempel trender över tid eller de viktigaste landningssidorna för Google-trafik på mobilen.

Om du har en webbutik och är van vid att kunna se vilka produkter som har lagts till och tagits bort från varukorgen, är detta naturligtvis tillräckligt för att uppfylla dina behov. Om du däremot arbetar med en enkel content-webbplats kan det vara fullt tillräckligt. Och kanske är det goda samvete du får genom att välja bort cookies tillräckligt för att kompensera för de rapporter du förlorar.

Vill du ha hjälp med att bedöma vilka alternativ till Google Analytics som är rätt för dig? Synlighetsspecialister i Stockholm och Malmö är redo.