Webbanalys utan cookies? Prova Fathom eller Plausible

Många letar efter alternativa spårningsverktyg efter att Datainspektionen i Österrike den 13 januari 2021 kom fram till att användningen av Google Analytics strider mot EU:s integritetslagstiftning.

Alternativen finns, men det har bara inte funnits många skäl att överväga dem på allvar förrän nu.

"Open Source"-lösningen Matomo är ett verktyg som mer eller mindre helt ersätter funktionerna i Google Analytics. Du kan läsa mer om varför Matomo kan vara lösningen för dig här!

Vill du ha ett lättare verktyg än Google Analytics? Ett verktyg som ger dig de vanligaste siffrorna och rapporterna i en användarvänlig instrumentpanel? Ett verktyg som inte använder cookies alls?

Överväg Fathom eller Plausible som ditt nästa spårningsverktyg!

Varför använder spårningsverktyg cookies?

Både Google Analytics och Matomo bygger på att lagra cookies i webbläsaren för att:

  • Identifiera användare
  • Följa användare över tid
  • Separera användare från varandra

För att göra detta, genererar verktygen ett slumpmässigt ID-nummer som sedan lagras i en cookie.

Alla aktiviteter på hemsidan (sidvisningar och andra evenemang) registreras med hänvisning till samma ID-nummer. På så sätt kan du följa ett besök där samma användare ser flera sidor i rad. Du kan också räkna antalet "unika" användare (tekniskt unika cookies) du har haft under en viss period.

Utan att identifiera användare är det svårt att få någon insikt från datamaterialet. Allt du får då är bara ett gäng fristående sidvisningar.

Hur identifieras användare UTAN cookies?

Fathom och Plausible använder en annan metod för att skilja mellan användare. Genom att kombinera IP-adressen och webbläsarens "User Agent" - en lång sträng som innehåller information om enheten, operativsystemet och webbläsaren - får de ett ganska unikt "fingeravtryck".

För att skydda din integritet lagras inga av dessa fält som de är. Via en krypteringsprocess som kallas "hashing" översätts denna information till en meningslös nummersekvens. Denna nummersekvens används sedan som ID-nummer i databasen som lagrar trafikdata, så att du kan beräkna både besök och unika användare.

Skillnaden mot en cookie är att detta ID-nummer aldrig lagras hos användaren. Dessutom är krypteringsalgoritmen så kraftfull att det är tekniskt helt omöjligt att hitta tillbaka till rådata för att eventuellt identifiera en enhet eller webbläsare.

Verktygen genererar till och med en ny krypteringsnyckel varje dag, så du kommer alltid att vara en "ny användare" när du besöker samma webbplats nästa dag. Alltså samlas inget beteendemönster om dig som användare över tid som skulle kunna avslöja detaljer om vem du är.

One Dashbord to Rule Them All?

Både Plausible och Fathom består av endast en enda instrumentpanel.

För användare som är vana vid Google Analytics, med dussintals rapporter och undermenyer, kan detta potentiellt utlösa panik, möjligen sinnesfrid. Det finns mycket du kommer sakna att kunna gräva i, men de flesta använder mest bara några få rapporter i Google Analytics ändå.

Du kan utforska Plausibles demo-dashboard här!

Du får det vanligaste i instrumentpanelen, inklusive:

  • Utveckling över tid
  • Trafikkällor
  • Sidor
  • Platser
  • Enheter
  • Konverteringsmål

Alla olika tabeller kan användas för att filtrera varandra, så att du enkelt kan se till exempel utvecklingen över tid eller de viktigaste landningssidorna för Google-trafik på mobilen.

Vill du ha hjälp med att bestämma vilka Google Analytics-alternativ som är rätt för dig? Kontakta oss så hjälper vi dig!

 

Du kanske också gillar dessa inlägg

Pinterest Ads – Kom igång innan dina...

Ytterligare en annonseringskanal att hålla reda på alltså? Behöver vi verkligen det?

3 fakta om dagens konsument – och 3 tips för...

Vi lever idag i en värld där konsumenten har mer makt än någonsin. Valmöjligheterna är...

Tre insikter som talar om för dig vad din...

Ett återkommande tema som vi ser hos e-handlare som sätter försäljningsrekord är att de...