Gastrotech

De allra flesta företag arbetar med en fast annonseringsbudget för digital marknadsföring. Det kan man förlora intäkter på.

Gastrotech: Rebranding och vägen till nya affärer

Gastrotech startade 2017 som ett resultat av att systerföretaget reservedel.no hade haft brakframgång och blev Gaselle (Gaselle= pris för Norges snabbaste växande företag) tre år i rad. Genom att leverera reservdelar till bland annat vitvaror, kök, hem och tvätt hade reservedel.no under ett antal år levererat till den kommersiella köks- och vitvaruindustrin. Nu önska de utöka verksamheten. Men hur ska man gå tillväga?

Efter en bra start det första året var det dags att ta nästa steg.

"Vi såg stor potential i kommersiella kök och beslutade därför att undersöka möjligheten"

Mål

Tillsammans med Gastrotech skulle vi bygga en konkurrensstrategi och ett omfattande kommunikationskoncept med en profil, webbplats och marknadsföringsmaterial från grunden. Målet var att omsättningen skulle uppgå till 20 miljoner inom 3 år.

Lösning

Lösningen var en tredelad process:

1. Insikt

Utan grundligt insiktsarbete är det nästan omöjligt att träffa marknaden på ett bra sätt. I ett förprojekt genomförde vi analyser av vad målgruppen använder webben för att hitta lösningar på och fick snabbt reda på att det fanns en marknad för att utforma kökslösningar.

2. Strategi

Nästa steg var att utveckla en övergripande strategi för vad Gastrotech borde associeras med som leverantör. I det digitala landskapet vi arbetar med var det nödvändigt att ta ut strategin i grafisk profil, webbplatsidentitet och i material för marknadsföring. En innehållsstrategi har också varit central i strategiprocessen. Det är viktigt att visa målgruppen att Gastrotech är en trovärdig auktoritet och rätt leverantör, inte bara säga det.

3. Handlingsplaner

Det sista steget i uppbyggnaden av Gastrotech var att ta ut strategin i olika kanaler. Ut ur strategiprocessen kom tydliga handlingsplaner i form av:

  • Krav på nya webbplatser
  • Grafisk profilhandbok med logotyp, färger, teckensnitt och beskrivning av visuell identitet
  • Omfattande marknadsplan för ökad synlighet under hela kundresan
  • Innehållsplan för kunskapscentrum

1617608576309

Centralt i processen har varit samarbetet mellan Gastrotech och Synlighet. Gastrotech har haft tydliga visioner för vidareutveckling av företaget medan Synlighet har backat upp med insikt, professionell rådgivning för strategiarbete samt utfört grafisk profil och digital marknadsföring.

"Vi älskar att arbeta med mycket kreativa partners som också driver projektet framåt och har ett system för den digitala djungeln."

Allt är nu klart för att nå mål i framtiden. Här kan du se lite av den grunden vi har satt ihop med Gastrotech.

Har du planer på att komma in på nya marknader eller lansera ett nytt koncept? Vi är alltid redo för spännande frågor och utmaningar.

Fler Nöjda Kunder