Läkare utan gränser. Norge

Synlighet är en certifierad partner som erbjuder konsulttjänster för effektiv digital marknadsföring och försäljning genom hela kundresan.

2017 ingick Synlighet ett pro bono-avtal för Läkare Utan Gränser. Målet har varit att öka antalet ekonomiska supportrar, så att de kan ge akut medicinsk hjälp till dem som behöver det mest.

Läkare Utan Gränser: Färre dör när fler vet - Hur vi ökade donationer med 70% från digitala kanaler. 

Resultat: Nettoomsättningen ökade med 70% 2020 jämfört med förra året.

Tillväxten som har skapats utgör ett belopp som har bidragit till nödhjälp till flera miljoner människor! Detta genom vacciner, etablering av sjukhus, medicinsk utrustning och vård.

Så hur har man lyckats att få så många fler att bry sig? 

Utmaning: Behöver nödhjälp nu!

Den största utmaningen vi stod inför när vi inledde samarbetet var att fokus låg på att snabbt samla in pengar via kortvariga kampanjer så snart en humanitär kris uppstod. Människor behöver nödhjälp här och nu! Detta var ofta på bekostnad av att utforma en mer långsiktig och mer omfattande strategi under hela kundresan, där vi testar, analyserar och förbättrar i en evig loop.

Fyra viktiga steg för tillväxt

Titta på videon för insikt i viktiga åtgärder som har gett tillväxt.

https://www.youtube.com/watch?v=x0tRuVKcn94&feature=youtu.be

 

  1. Vi introducerade den tidiga kundresemodellen - SE-THINK-SHOP som bygger på målgruppens läge och intressen. Detta styr vilken kpi vi arbetar för, vilka meddelanden och innehåll vi skapar och vilken marknadsföring vi driver. Så många som möjligt kommer att gå igenom kundresan och sluta donera. Men det måste hända i målgruppens permisser.

 

  1. Datariggen som inrättades och datainsamlingen som nu görs är en mycket viktig grund. Användarens beteende, intresse och engagemang för Läkare Utan Gränser varierar mycket. Vissa känner inte till Läkare Utan Gränser tidigare, andra är vanliga givare och andra kan ha läst om och blivit involverade i sina fall. Beteendedata gör oss kända för målgruppen och olika meddelanden och inriktning används nu baserat på användarens beteende. Relevansen och resultaten är mycket bättre.

 

  1. Sättet som Läkare Utan Gränser och Synlighet arbetar med i det här fallet har verkligen förändrats mycket och har varit avgörande för resultaten. Laboratoriet är på. Vi testar, analyserar, optimerar och upplever. Vi har fått det riktiga guldet genom hundratals tester. Vi har testat meddelanden i annonser, publikgrupper, utformat våra egna målgrupper, testat olika livshändelser, timing, kanaler, foton, målsidor - varje dag! Det bästa testresultatet utmanas alltid med något nytt. Vi tar erfarenheterna med oss ​​för varje kampanj vi gör.

 

  1. En sista avgörande övergripande faktor är att nå ut till tillräckligt många människor. Vi samlar in uppgifter om intressenter och användarvolymen som ingår i kundresan. Tillväxten har kommit genom reklam, men framför allt en organisk tillväxt. Både i sociala medier och på Google. Om vi ​​jämför hittills i år med samma period 2017 har antalet sessioner ökat med 1114%.

 

Med andra ord - fler människor vet och färre dör!

Läkare Utan Gränser har själv fokuserat på att förbättra resultaten i sociala medier med en arbetsmetodik som beskrivs ovan. Kampanjer för sociala medier står för ca. 60 procent av tillväxten. Tillsammans med tillväxten i betalda, organiska sökningar och andra digitala kampanjer är resultatet 70 procent mer intäkter via webbplatsen jämfört med föregående år.

Juryns resonemang: Juryn var imponerad av detta mycket noggrant dokumenterade fall som beskriver processen för förändring från digital marknadsföring som en enda aktivitet till ett strukturerat system och ett tankesätt som är rotat i hela organisationen.

Detta är ett solitt exempel på bästa praxis inom organisk och betald digital marknadsföring, som illustrerar hur man uppnår långsiktiga mål genom kontinuerlig testning, misslyckande, inlärning och förbättring av kortsiktiga åtgärder.

Fallet visar en god förståelse för hela kundresan och hur man kan justera allt från meddelanden till spridning för att säkerställa bästa möjliga resultat - i detta fall stöd och gåvor till en av världens viktigaste humanitära organisationer. Årets silver går till Synlighet, med pro-bono-jobbet 'Färre dö när fler vet' för Läkare Utan Gränser.

Om samarbetet

Vi beundrar Läkare Utan Gränser för deras ansträngningar för dem som behöver det mest. Människorna som utgör Läkare Utan Gränsers marknadsföringsteam är mycket kompetenta och framåtblickande människor som borde ha största delen av krediten för det viktiga arbete som görs och de resultat som har skapats.

Synlighet har underlättat strategiramen, marknadsriggen, arbetat med betald och organisk sökning, förutom att vara en sparringpartner och rådgivare på vägen.

Läkare Utan Gränser är en neutral och oberoende medicinsk hjälporganisation som syftar till att rädda liv och förhindra nöd i världen, oavsett vem som behöver hjälp. Vi på Synlighet är glada över att vi på vårt eget sätt kan bidra till Läkare Utan Gränser i sitt arbete.

"Synlighet har mycket god kunskap om marknaden och utmanar oss att testa kampanjer som vi kanske har spenderat längre på att komma igång med om det inte hade varit för samarbetet."

Mycket av anledningen till att vi har haft så stor tillväxt digitalt de senaste åren beror inte på ett enda drag, men många. Vi arbetar på ett annat sätt än tidigare, både när det gäller hur vi använder data för att optimera kampanjer och dagliga aktiviteter, men också hur vi samarbetar internt med andra avdelningar. Digital marknadsföring är inte längre en liten del av bara en del av insamlingsavdelningen, men är nu väl etablerad i hela Läkare Utan Gränser.

"När vi lyckas samla in mer pengar kommer en direkt konsekvens att vi helt enkelt kan rädda fler liv på fältet, och det är vad det handlar om. "

- Hege Ramslie, Läkare Utan Gränser Norge

 

Synlighet hjälper Läkare Utan Gränser med:

Annonsering i Google Ads

Utnyttja möjligheterna i Google Ad Grants

Digital marknadsföringskonsult

Sparringspartner för kampanjer och marknadsföringsinitiativ

Fler Nöjda Kunder