Sportsmasters

De allra flesta företag arbetar med en fast annonseringsbudget för digital marknadsföring. Det kan man förlora intäkter på.

Sedan 2003 har Sportsmaster sålt ett brett utbud av träningsutrustning till gym, privata och företagskunder. De är kända för att ha ett bra urval till rimliga priser. Försäljningen av träningsutrustning sker i webbutiken, butiken i Asker och via säljare.

 
600%

Return on Ad Spend har ökat från 443% till 600%

 
3x

Våren 2020 omsatte de tre gånger så mycket som försäljningsbudgeten.

 
ROAS

Return on Ad Spend (avkastning på annonsutgifter)

sportsmaster gym produkter

Sportsmaster: Riggad för tillväxt med ROAS-budget

De allra flesta företag arbetar med en fast annonseringsbudget för digital marknadsföring. Det kan man förlora intäkter på.

Varför? I praktiken stänger de butiken när det finns en kö utanför. Om din budget tar slut visas inte dina annonser även om din målgrupp är mer än glad över att ha de produkter och tjänster du säljer.

För att vara riggad för fluktuationer har lösningen för Sportsmaster inneburit ROAS-baserade budgetar. Detta med stor framgång. Våren 2020 omsatte de tre gånger så mycket som försäljningsbudgeten.

Detta är en ROAS-baserad budget

ROAS, eller "avkastning på annonsutgifter" som det står för, är den avkastning du uppnår på reklamkostnader (omsättning / reklamkostnad = ROAS).

Budgetarna hanteras kontinuerligt baserat på mätbara resultat, t.ex. försäljning i online- och offline-kanaler. Om kampanjerna fungerar bra ökar du budgetarna och vice versa om de inte fungerar bra. Med andra ord har det inte fastställts i förväg vad budgeten kommer att vara, och det finns inte heller någon övre gräns för budgetering.

Budgetar som möjliggör störst effekt av fluktuationer

Sportsmaster är väl medveten om att efterfrågan på deras produkter varierar kraftigt beroende på årstider. Våren 2020 med COVID-19, stängda gym och hemkarantäner har i ännu större utsträckning gjort det klart att svängningar på marknaden kan komma plötsligt och är svåra att planera för.

Screenshot 2021-04-20 at 14.08.54

Diagrammet visar antalet sökningar efter ämnet träningsutrustning det senaste året (Källa: Google Trends)

Det finns många faktorer som påverkar att Sportsmaster har gjort så bra den senaste tiden, men hade Sportsmaster inte haft ROAS-baserade budgetar, skulle de förmodligen ha missat den enorma efterfrågan som plötsligt uppstod och målgruppen skulle sannolikt ha gått till konkurrenterna istället.

Hade de haft ett fast budgettak under våren 2020 hade de inte kunnat skryta med ett resultat som överstiger försäljningsbudgetarna med 2x totalt och 3x från e-handeln, vilket motsvarar slutförandegrad på 625% och 893%.

resultat-sportsmaster_a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98-1

Diagrammen visar budgeterat mot faktiska resultat för Sportsmaster våren 2020 (Q2). Graden av prestation till vänster är totalt för Sportsmaster och till höger endast för onlinebutiken.

Styra efter ROAS-baserade budgetar har haft mycket positiva effekter på flera nivåer. Om vi ​​jämför sök- och shoppingkampanjer i Google Ads med tidigare perioder där reklambudgetar var fasta, ser vi att Return on Ad Spend har ökat från 443% till 600%.

Med andra ord får de mer för varje investerat öre nu när de får fluktuationer och undviker att annonserna pausas.

Två viktiga steg för att lyckas

En viktig åtgärd, som innebär att Sportsmaster kan maximera resultatet, både vid planerade kampanjer och mer oförutsedda säsongstrender, är att de har bra rutiner och en väletablerad marknadsrigg i botten. De gör löpande åtgärder för att vara synliga under hela kundresan genom att bland annat erbjuda inspirerande innehåll, engagera sig i sociala medier, odla kontakt med sina kunder så att de kan skörda under kampanjperioder och när efterfrågan ökar.

Om du vill lyckas med ROAS-baserade budgetar kräver det också att du bekantar dig med datamaterialet du har och kan svara på frågor som hur stor en varukorg en besökare har i genomsnitt, hur kommer förfrågningarna idag, hur mycket värde är det att få en ny kund, vilket är kundens livslängd i genomsnitt.

Sportsmaster har stålkontroll på detta. Detta innebär att de vet hur lönsamheten påverkas och att ROAS-målet effektivt kan justeras kontinuerligt när strategin och marknaden förändras.

Något för dig? Om du inte har en bra historisk databas är det ändå mycket användbart att ställa in en ROAS-baserad budget, eftersom du måste testa, utvärdera och justera taktiken efter vad som ger det bästa resultatet kontinuerligt. Det kommer att förse dig och ditt företag att attackera möjligheter i mycket större utsträckning än med en fastställd budget. 

Kontakta oss för att komma igång med eller vidareutveckla din marknadsföringsstrategi!

Fler Nöjda Kunder