Stiger til tak AS

Synlighet är en certifierad partner som erbjuder konsulttjänster för effektiv digital marknadsföring och försäljning genom hela kundresan.

Stiger till taket: 633% ökning av omsättning med Google Shopping

Borde mindre nätbutiker som säljer helt olika produkter som kläder, böcker och smink spendera tid och pengar på Google Shopping-annonser? Ledande frågor. Svaret är ja, naturligtvis borde de det!

556 produkter - Hur når jag köpare?

Stiger til tak AS, ett företag som - tro det eller ej - säljer stegar till tak, och som totalt har 556 produkter i sin webbutik ville driva in människor och få dem att välja Stegar till tak istället för konkurrerande företag.

Google Shopping-annonser, som visar produkter direkt i sökresultaten, har varit det viktigaste enskilda bidraget till stigertiltak.no hade en ökad försäljning på 633% år 2020 jämfört med föregående år.

Tidigare var Stiger til tak endast närvarande i Google med sökannonser för utvalda sökfraser och hade en avkastning på annonsutgifter (ROAS) på 185%. 2020, efter att bland annat Google Shopping kom på plats, ökade ROAS till 643%.

stiger-til-tak-omsetning_a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98För varje NOK de nu investerar får de tillbaka hela 6,43 NOK.

Det finns naturligtvis flera faktorer som har sin del till den extrema tillväxten -  vi har bland annat arbetat mycket med kampanjerna för sökannonserna, skapat displaykampanjer, ökat budgeten. Oavsett; Kampanjerna vi har skapat på Google Shopping står för så mycket som 21,5% av alla intäkter i onlinebutiken i år, jämfört med 0 NOK förra året.

Det här är Google Shopping

Google Shopping Ads är en tjänst från Google som låter dig visa dina produkter med bild, pris, titel och företagsnamn. På samma sätt som sökannonser visas shoppingannonser för personer som faktiskt söker efter det du erbjuder och som troligen har köpintentioner.

Google Shopping är något som alla onlinebutiker bör inkludera som en del av strategin och kräver först och främst en bra databas och möjlighet att skapa ett flöde med bilder och information om produkterna.

google-shopping-stiger-til-tak_a5f7a8cf1afb946b11428d1905aebe98

Läs mer om Google Shopping

"Några månader in i samarbetet ser vi tydliga resultat"

Stiger til tak AS grundades vintern 2018 av Øystein Etterlid och Erlend Medgard från Ål i Hallingdal. Tanken var att göra takstegar enkla och prisvärda för kunden. År 2020 är det 6 anställda i företaget och de har installerat över 2000 takstegar runt om i landet och sålt hundratals takstegar i webbutiken.

Försäljnings- och marknadschef i Stiger til tak, Ørjan Ruud, beskriver resultaten och samarbetet bakom det enligt följande:

”Vi har använt lite olika byråer med ett lågt antal timmar per. månader, men vi kände att vi inte gynnades av det vi satte i marknadsföring. I maj 2020 bytte vi till Synlighet eftersom vi saknade någon som kunde hjälpa oss att förstå vad som borde göras och varför. Och mest av allt saknade vi engagemang och uppföljningen från vår tidigare byrå.

Synlighet satte ett minimikrav på antalet timmar per månad om vi skulle arbeta tillsammans. Några månader in i samarbetet ser vi tydliga resultat. Bruttoomsättningen från nätbutiker 01.06.20 till 30.09.20 har ökat med 633% mätt mot samma period förra året.

Det är viktigt att påpeka att vi har investerat mycket mer pengar och resurser i marknadsföring 2020 än 2019. Men intäkterna har ökat i förhållande till kostnaden. Att arbeta med synlighet ger oss mycket mer än bara att hantera vårt Google Ads-konto. De är en utmärkt samarbetspartner på allt inom marknadsföring.

Deras expertis, tillsammans med deras engagemang, inspirerar oss att göra det som behövs på vår sida så att marknadsföringen blir så bra som möjligt. Vi har redan planerat nya projekt med Synlighet och ser fram emot att se hur säsongen 2021 kommer att se ut. Vi har höga mål för Synlighet och oss själva ”.

Kontroll vid omvandlingar och förmåga för kontinuerlig förbättring

För att lyckas med annonsering har det varit viktigt att ha kontroll över data om konverteringar i webbutiken, så att lönsamheten kan bedömas kontinuerligt. Dessutom är resultaten helt beroende av bra produktbilder och att annonserna uppdateras med rätt pris och information.

-Stiger til tak har verkligen förstått vad som krävs för att nå kunder där de är. Från annonseringen får vi god inblick i målgruppens användarbeteende, deras behov och hur webbplatsen eventuellt kan förbättras. Stegar till tak har följt våra råd och kontinuerligt gjort nödvändiga förbättringar. Detta har lett till allt bättre resultat och ökad lönsamhet, säger annonserings specialist i Synlighet, Stine Marie Tangenes.

Undrar du vad du kan göra med Google Shopping? Kontakta oss för att komma igång eller vidareutveckla din marknadsföringsstrategi!

 

Fler Nöjda Kunder