Marketing Automation

Marketing Automation

Marketing automation effektiviserar och automatiserar stora delar av marknadsföringsprocessen så att du kan fokusera på det som betyder mest för verksamheten.

Marketing Automation är det verktyg som krävs för att en Inbound-strategi ska kunna möjliggöras på allra bästa sätt. Genom att ha en plattform som sammanlänkar hemsida, marknadsavdelningen och säljavdelningen, gör du det enkelt för dig själv och du kan automatisera det administrativa arbete som är tidskrävande, och fokusera på de delarna som behöver fokus för att ditt företag ska kunna växa mer effektivt.

Du kan med rätt marketing automation-verktyg få hjälp med att:

  • Analysera inkommande leads
  • Bygga beteendebaserad automatiserad kommunikation för både marknad och sälj
  • Sätta upp workflows som anpassas utefter dina målsättningar och kundens intressen
  • A/B testa dina landningssidor, dina blogg poster, formulär, osv.
  • Övervaka och hantera dina Social Media kanaler
  • Sköta din PPC annonsering via plattformen och sammanlänka denna med sälj-insatser
  • Skicka och analysera nyhetsbrev och beteendeanpassa workflows
  • Hjälpa besökare till din hemsida rätt information vid rätt tillfälle
  • Få hjälp av rapporteringsverktyg för att räkna ut dina investeringar
  • Få ovärderlig data av dina besökare
  • Föra marknads- och säljavdelningen närmare varandra genom att dessa avdelningar samarbetar i ett och samma system
  • Och mycket, mycket mer …

Vi här på Acceler är certifierade partners hos Hubspot, och är det verktyget som vi rekommenderar våra kunder att använda när det handlar om B2B segmentet, men vi har även vana att arbeta inom andra verktyg såsom APSIS, Pardot och Sharpspring. Befinner du dig inom B2C, ja då hjälper vi dig att ta fram andra verktyg och strategier som passar dig bättre.

Vanliga frågor som vi får gällande Marketing Automation

Kan vi samarbeta även om vi inte har ett marketing automation verktyg?

Absolut. Vi rekommenderar alla våra kunder att ha ett, men vi förstår också att det inte alltid finns rum i budget och kapacitet att göra allting samtidigt. Vi har hjälpt många av våra kunder att växa och öka deras intäkter så att ett naturligt nästa steg är att ta in ett automation verktyg – men det var inte där vi började.

Jag vill ha ett automation verktyg, men jag kan inte få mina chefer att förstå fördelen med det.

Detta är ett vanligt problem på företag. Acceler följer många gånger med på möten med ledningen för att hjälpa till att förklara hur pass mycket det effektiviserar en organisation. Vi har även mycket data och statistik på de positiva fördelarna med att använda ett verktyg såsom Hubspot, och vi är redo att ge ut dessa och påvisa siffror när det finns behov.

Vi har inte den tekniska kompetensen inom företaget som krävs för att ta in ett automation verktyg. Hur gör vi då?

Här behöver ni inte oroa er. Vi på Acceler har den tekniska kompetens som krävs för att integrera och implemmentera verktyget i er organisation. Vi kommer sedan att finnas tillgängliga för support när det krävs, samt utbilda er inom de olika delarna. Automation verktyg såsom Hubspot gör faktiskt det tekniska enklare, och många av våra kunder lär sig verktyget väldigt snabbt. Vi finns dock med på er resa och ni behöver aldrig oroa er om det skulle vara så att något går fel.

Vi har inte tid att investera i ett automation verktyg, vi har för mycket att göra. Vad rekommenderar ni då?

Det är enkelt att påvisa att ett automation verktyg faktiskt inte tar tid – det ger er mer tid. Ni behöver inte ägna tid åt något tekniskt eftersom Acceler tar hand om den biten: det ni eventuellt behöver avsätta är några timmar för när vi går igenom plattformen åt er.