Inbound Sales

Inbound Sales handlar om att säljarna är utrustade med så pass mycket information, så att de inte längre behöver gissa sig till vart i köpresan kunden faktiskt befinner sig.

Visste du att på dagens digitala marknad, så sker hela 80% av köpresan innan en säljare kontaktas? Detta betyder att säljaren inte längre är där för att informera om det som redan finns tillgänglig på nätet. Istället blir säljarens roll att vara där som rådgivare, support och den som genomför själva transaktionen. Säljarens roll som vi känner den har försvunnit, men nästan blivit ännu mer viktig, eftersom både konkurrensen och informationen som finns tillgänglig på marknaden ökar.

Från säljmakt till kundmakt

Inbound Sales handlar om att säljarna är utrustade med så pass mycket information, att de inte längre behöver gissa sig till vart i köpresan kunden faktiskt befinner sig. Vi har gått från en marknad där säljarna har makten, vet allt och kan övertala kunden att tro på det som berättas, till en marknad där kunden har makten och är utrustad med all den information som finns tillgänglig på internet. Säljaren kommer idag oftast in i bilden när kunden är redo att ta nästa steg. Därför måste säljaren istället lära känna kundernas resa, förstå vad de går igenom, anpassa information och kommunikation utifrån det som redan finns tillgängligt, och rådgiva när kunden är köpklar.

Vi hjälper företag att implementera, integrera och förändra sina säljorganisationer för att era säljare ska: 

  • Veta vart kunderna befinner sig i sin resa (känner de redan till produkten? Har de blivit kontaktade förr? Vad vet du om företaget i dagsläget?).
  • Skapa rätt kommunikation till rätt kund vid rätt tillfälle (Lead Nurturing).
  • Få mer tid till att faktiskt sälja, och ödsla mindre tid på att hitta rätt genom att sätta upp automatiserade sequences och workflows. 
  • Få fler kvalificerade inkommande leads från marknadsavdelningen och därmed öka intäkterna och ROI. 
  • Få kontroll på sina administrativa säljprocesser och implementera beteendebaserade strategier.
  • Utveckla målgrupper och analyser för att kunna anpassa rätt kommunikation till rätt typ av person.

Studier visar att intäkter ökar med 20% när processer utvecklas för sales enablement, eftersom säljarna effektiviserar sin tid. När er marknad och säljavdelning arbetar tätare, kommer det betyda att ni tillsammans blir så starka att det blir svårt att göra fel. Det som kallas “sales enablement” är de processer som finns eller bör finnas på plats, vilket vi kan hjälpa till med för att ni ska lyckas så bra som möjligt.

Finns inte redan ett verktyg på plats, rekommenderar vi varmt Hubspot, då detta är det bästa verktyget marknaden har att erbjuda när det kommer till denna integration:

  • Sales Automation (verktyg krävs)
  • CRM-integration
  • Säljtekniker
  • Personas
  • Mallar
  • Sekvenser

Om säljarna arbetar antingen i samma system och CRM som marknadsavdelningen, eller synkronisera existerande system med varandra, kommer hela organisationen att effektiviseras, förbättras och således uppnå betydligt bättre resultat.

Kontakta oss för att veta mer om Sales automation och integrering av Hubspot.