KUNDCASE Floyd by Smith

Så dubblade vi omsättningen för e-handeln - Floyd by Smith

Floyd by smith

Bakgrund

Floyd by Smith är ett norsk familjeföretag med över 30 års erfarenhet från klädbranschen och bedriver e-handel genom Floyd.se. 2015 och 2016 blev Floyd nominerade som gasellföretag.

 

Problemställning

Precis som många andra företag inom klädbranschen står Floyd inför utmaningen med att kundernas köpmönster förändras från huvudsakligen fysiska butiker till en omnikanal-strategi där både fysiska butiker och webb måste jobba tätt samman i en sömlös övergång. Konkurrensen online ökar hela tiden och man måste vara smart för att sticka ut och för att skapa lönsam tillväxt.

 

Målsättning

Den ambitiösa målsättningen var att öka försäljningen med 100% på ett år

 

Lösning

Genom att ändra strategi och se kunden som en helhet i hela kundresan och ändra KPIer kunde man sätta rätt fokus och investeringar i rätt kanaler för ökad lönsam tillväxt. Det sattes upp en tydlig mätstrategi över digitala kanaler och med lönsam tillväxt i fokus där Customer Lifetime Value (CLV) var i fokus – för att kunna växa behövde man spendera mer pengar i marknadsföring men för att spendera mer pengar så behövde man få ut mer pengar av existerande kunder genom merförsäljning och lojalitet.
Med en fullständig omstrukturering av Google Adwords-kontot, en optimering och re-strukturering av Google Shopping, en långtgående konverteringsoptimering av sidorna, uppstart av innehållsmarknadsföring och analys kunde extremt bra resultat växa fram tillsammans med ett starkt team.

 

Resultat

  • Synlighet lyckades tillsammans med Floyd by Smith öka intäkterna online med hela 132%. Långt över det redan ambitiösa målsättningen.

 

Jobbar du med e-handel och vill öka din försäljning? Ring eller mejla oss så hjälper vi dig på resan!
"Vi är väldigt nöjda med samarbetet med Synlighet rörande strategiska vägval och taktiska åtgärder i den digitala satsningen för Floyd.no. Ett extremt kompetent team som dessutom är väldigt trevliga att samarbeta med." Guro Forseth Smith, VD Floyd.no

Vi presenterar gärna våra referanser i ett möte

Låt oss komma igång!