KUNDCASE Telia

Så hjälpte vi Telekombolaget att engagera 3,1 miljoner människor på Facebook

Chess och telia

Bakgrund

Telias dotterbolag Chess är ett av Norges största telekombolag ägt av Telia och flera hundratusentals aktiva kunder. Chess har en multikanalsstrategi med TV, radio, digitalt som huvudsak med ett starkt fokus att bygga varumärke. Chess har huvudsakligen sin distribution och försälning online varför också denna kanal är extremt viktig för dem.

 

Problemställning

Eftersom det finns allt färre rationella fördelar att konkurrera med var Chess tvungen att fokusera ännu mer på det emotionella runt varumärket. Det handlar om att få en stark kundgrupp som kan bli ambassadörer för varumärket och som är kunder inte bara för att det är billigast, snabbast eller att man får mest utan för att man älskar varumärket och identifierar sig med det. När marknader blir mer likriktade måste man hitta andra fördelar för försäljning och att bygga långa relationer, något som blir allt viktigare i den kundcentriska världen.

 

Målsättning

Komma närmare målgruppen i digitala kanaler genom att engagera, involvera och bygga emotionellt värde mot varumärket Chess.

 

Lösning

Synlighet var med och etablerade ett koncept som skulle engagera kärnan i varumärket som stod för det unga, urbana, upptäckslystna och sportiga. Själva kärnan i de emotioner som man ville förmedla och knyta stärkare mot varumärket. Ett koncept togs fram i form av en sponsortävling där de som var med i tävlingen kunde vinna ett eget sponsoravtal med Chess till ett värde av 50 000 kronor. Själva tävlingen, som också var knyten mot en #hashtag, skulle uteslutande föregå i digitala kanaler. En analys av hur engagemang skulle utvecklas över tid genomfördes baserat på etablerade teorier och kunskap om varje kanal vilket resultaterade i ett livslopp för kampanjen på hela 2 månader. Kampanjen bestod av 4 olika delar, en pre-period som marknadsförde och etablerade kampanjen, en där finalister utstågs och spreds både i organisk och betalt räckvidd, en period där användarna själva var med och röstade på deltagarna samt en period där själva vinnarna utsågs.

 

Kanaler som användes i kampanjen inkluderar Facebook (Betald + organisk), Instagram (betald + organisk), egen kampanjsida, Adwords, display, Youtube Search/TrueView, programmatisk annonsering i AppNexus.

 

Resultat

  • Resultatet av den mycket vältajmade kampanjen som fick ett enormt engagemang
  • 3,1 miljoner i räckvidd
  • Över 2000 inskickade bidrag
  • Över 1,2 miljoner video-avspelningar
  • 44% ökning i antal följare på Instagram
  • 90 000 röster på 10 dagar
  • Rekord i antal besökare på hemsida någonsin

Vill du också öka engagemanget bland dina följare och bygga långsiktiga ambassadörer? Ring eller mejla oss så hjälper vi dig på resan!

Vi presenterar gärna våra referanser i ett möte

Låt oss komma igång!